Теорія і практика переговорів у міжнародних комунікаціях

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: д-р політ. н., професор Хома Наталія Михайлівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; оволодіння студентами систематизованими, цілісними знаннями про переговори як форму комунікації у міжнародних відносинах, суб’єктів такого виду переговорного процесу, сучасні моделі переговорів міжнародних відносинах; формування науково-обґрунтованих уявлень про історичний розвиток, особливості переговорного процесу на різних етапах історичного розвитку людства; розуміння особливостей управління переговорним процесом; шляхи та механізми вирішення проблем у переговорному процесі; набуття навичок використання в професійній діяльності комунікаційного інструментарію для переговорної діяльності.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНК). Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: ЗК2 – здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК6 – здатність працювати в міжнародному контексті; ЗК10 – навички міжособистісної взаємодії, цінування та поваги різноманітності та багатокультурності. Фахові компетентності: ФК2 – здатність приймати обґрунтовані рішення щодо здійснення міжнародної та зовнішньополітичної діяльності; ФК8 – здатність організовувати та проводити міжнародні зустрічі та переговори, розробляти, аналізувати і оцінювати дипломатичні та міжнародні документи; ФК12 – здатність належно забезпечувати міжнародну співпрацю у різних сферах.
Результати навчання: оцінювати та аналізувати міжнародні та зовнішньополітичні проблеми та ситуації, пропонувати підходи до вирішення таких проблем; готувати аналітичні довідки, звіти, письмові та усні презентації наукового та практичного змісту, інші документи про стан міжнародних відносин, зовнішньої політики, суспільних комунікацій та регіональних студій; брати участь у професійні дискусії у сфері міжнародних відносин, зовнішньої політики, суспільних комунікацій та регіональних студій, поважати опонентів і їхню точки зору, доносити до фахівців та широкого загалу інформацію, ідеї, проблеми, рішення та власний досвід з фахових проблем; знати та розуміти вузькоспеціалізовані (політичні, правові, безпекові, соціальні, комунікаційні тощо) аспекти розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України; застосовувати свої знання для консультування зацікавлених осіб з питань суспільно-політичного розвитку (національний та міжнародний виміри); у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин; здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин; уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань; здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення; здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Кореквізити: Захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Переговори як наука та мистецтво. Особливості переговорного процесу. Психологія переговорного процесу. Емоції в переговорах. Етапи переговорного процесу. Команда в переговорах. Моделі переговорів: кейси переговорів торгу, партнерських, дистрибутивних, конфронтаційних переговорів. Посередництво в переговорному процесі. Поняття, принципи та особливості медіації у міжнародних переговорах. Медіатор як професія: функції, завдання, принципи діяльності. Переговорна культура та її складові. Національні стилі в переговорному процесі. Переговори в сучасному світі.
Опис: Тема 1. Наука та мистецтво переговорів Тема 2. Переговорний процес Тема 3. Психологія переговорного процесу в міжнародних відносинах Тема 4. Емоції в міжнародних переговорах Тема 5. Етапи переговорного процесу Тема 6. Команда в переговорному процесі Тема 7. Моделі переговорів. Переговори торгу та партнерські переговори Тема 8. Дистрибутивні та конфронтаційні переговори у міжнародних відносинах Тема 9. Посередництво в переговорному процесі Тема 10. Поняття, принципи та особливості медіації у міжнародних переговорах Тема 11. Медіатор як професія. Його функції, завдання, принципи діяльності
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему. • Підсумковий контроль (60%): екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: усне та фронтальне опитування; письмове опитування; вибіркове усне опитування; виступи на семінарах; тести; захист практичних робіт; оцінка активності; оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо. Екзамен: письмове опитування, тестовий контроль.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Богінська І. В. Медіація у «сірій зоні». Політичне життя. 2022. №1. С. 7-16. Бондаренко-Зелінська Н. Л. Запровадження альтернативних способів врегулювання спорів: європейський досвід для України. Приватне право і підприємництво. 2009. Вип. 8. С. 162-166. Васильченко М. І., Гришко В. В. Комунікативний менеджмент: навч. посіб. Полтава: ПолтНТУ. 2018. 208 с. Герасимович В. А. Переговорний процес як невід’ємна складова політики та роль особистості на переговорах. Гілея. 2016. Вип. 114. С. 295-298. Гірник А. М. Основи конфліктології. Вид-во Києво-Могилянської академії. 2010. 222 с. Григор О. О. Багатостороння дипломатія як чинник урегулювання міжнародних конфліктів і кризових ситуацій. Мультиверсум. Філософський альманах. 2015. Вип. 3-4 (141-142). С. 45-58. Гринчак В. А. Мирні засоби врегулювання міжнародних спорів: підруч. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2016. 187 с. Конфліктологія та теорія переговорів: підруч. Рівне: Просвіта, 2007. 389 с. Конфліктологія: навч. посіб. / за ред. М. П. Гетьманчука, П. П. Ткачука. Львів: ЛІСВ, 2007. 326 с. Луцишин Г. І. Конфліктологія та теорія переговорів: навч. посіб. Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка». 2015. 200 с. Макеєнко Ж. В. Технології переговорів у врегулюванні конфліктних відносин. Bulletin of the NAPA. Series «Рublic Аdministration». 2019. № 3. С. 61-67. Міжнародні конфлікти у сучасному світі: від регіонального протистояння до глобального суперництва: матеріали міжн. наук. конф. (Львів, 3 грудня 2021 р.) / Упорядники: Мальський М. З., Лещенко Л. В., Кучик О. С., Вовк Р. В. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2021. 205 с. Перепелиця Г. М. Конфлікти в посткомуністичній Європі. Київ: НІСД, 2003. 432 с. Пірен М. І. Конфліктологія: підруч. Київ: МАУП, 2007. 360 с. Примуш М. Конфліктологія: навч. посіб. Київ: Вид. дім “Професіонал”, 2006. 282 с. Тихомирова Є. Б., Постоловський С. Р. Конфліктологія та теорія переговорів: підруч. Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. 240 с. Яхно Т. П. Конфліктологія та теорія переговорів: навч. посіб. / Т. П. Яхно, І. О. Коревіна. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 168 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).