Історія і теорія дослідження міжнародних систем та глобального розвитку
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.E.016
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Доцент, кандидат політичних наук, доцент / Ю. Я. Тишкун /
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ЗК2 - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
ФК1 - Здатність виявляти та аналізувати природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, типи та види міжнародних акторів, сучасні тенденції розвитку світової політики;
ФК4 - Здатність аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні та суспільні відносини, політичні та суспільні системи;
ФКС1.2 - розуміння системності міжнародних відносин та вміння враховувати соціальні, правові, культурні, економічні чинники, що впливають на внутрішньодержавний та світовий розвиток
Результати навчання: РН01 - Знати та розуміти природу, джерела та напрями еволюції міжнародних відносин, міжнародної політики, зовнішньої політики держав, стану теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики;
РН02 - Критично осмислювати та аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні відносини;
РН06 - Визначати, оцінювати та прогнозувати політичні, дипломатичні, безпекові, суспільні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобального розвитку;
РНС1.2 - демонструвати знання та розуміння системності внутрішньодержавного та глобального розвитку;
Ком 2 - здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин;
Ком 3 - уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
АіВ 1 - здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення;
АіВ 2 - здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
АіВ 3 - здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит:
Міжнародна та європейська безпека
Актуальні проблеми зовнішньої політики України та міжнародних відносин
Кореквізит:
Аналіз та прогнозування зовнішньої політики
Релігійний фактор у міжнародних відносинах
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Історія та теорія дослідження міжнародних систем та глобального розвитку» є невід’ємною складовою циклу обов’язкових дисциплін спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» другого рівня вищої освіти (магістратури), метою якої є оволодіння студентами систематизованими, цілісними знаннями про особливостей формування та функціонування міжнародної системи; формування у студентів науково-обгрунтованих уявлень про історію міжнародної системи, методологію її дослідження, співвідношення міжнародної системи і регіональних та субрегіональних систем, системи міжнародних відносин та міжнародної системи; створення цілісного уявлення про зміст, причини виникнення, етапи еволюції, сучасний стан міжнародної системи і її стосунки із власними підсистемами
Опис: Дослідження глобального розвитку як науковий напрям і навчальна дисципліна
Глобальний розвиток: сутність і елементи
Гносеологія міжнародних систем
Міжнародні системи: теорії, типи, моделі, структура
Система міждержавних відносин і міжнародна система
Історія еволюції міжнародних систем
Сучасна система міжнародних відносин
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40 %): усне опитування, виступи на семінарах, індивідуальні роботи, аналітичні доповіді.
• Підсумковий контроль (60 %): екзамен (кількарівневе тестування, усна компонента).
Критерії оцінювання результатів навчання: * Критерії оцінювання виступу на семінарському занятті
3 бали – Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції. Інформація подана чітко, вичерпно, із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного й концептуального матеріалу до запропонованого питання; обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, використано широку джерельну базу; наведено приклади; студент демонструє володіння понятійно-категоріальним апаратом, знання першоджерел.
2 бали – Відповідь демонструє знання студентом значної частини програмного матеріалу; факти використовуються правильно, але допущені незначні помилки в їх тлумаченні, наявна часткова термінологічна некоректність, невеликі неточності; відповідь не повна, однак грамотна, без суттєвих помилок, правильна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки обґрунтовані; студент демонструє розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/.
1 бал – Відповідь неповна, фрагментарна, наявна часткова термінологічна некоректність, теоретичні та фактичні неточності. Виклад є непослідовним, без обґрунтованих висновків та узагальнень.
** Критерії оцінювання реферату та виступу із доповіддю на семінарському занятті
4 бали - Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату. Демонструє глибоке та всебічне знання та розуміння програмного матеріалу, інформація подана чітко, вичерпно із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до обраної теми; обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, фактологічні дані підібрані грамотно, наведено приклади. представлено кваліфіковані посилання на використану літературу. Реферат написаний грамотно, із застосуванням наукового стилю мовлення.
Доповідь за темою реферату – повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база.
3-2 бали – Реферат правильний, повний, чіткий, логічний, з послідовним описом і викладом змісту питання. Демонструє глибоке та всебічне знання та розуміння програмного матеріалу, інформація подана чітко, вичерпно із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до запропонованого запитання, обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, фактологічні дані і джерела підібрані добре, наведено приклади, представлено правильні посилання на використану літературу. Виклад логічно послідовний і цілісний, висновки – чітко сформульовані й добре обґрунтовані. Реферат написаний грамотно, науковою мовою. У рефераті допускаються незначні неточності змістовного характеру; факти використовуються правильно, але допущені незначні помилки в їх тлумаченні, наявна часткова термінологічна некоректність.
Доповідь за темою реферату -- повна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, однак спостерігається нечіткість викладу; судження не у повній мірі самостійні й аргументовані.
1 бал – Реферат, у якому студент демонструє повне нерозуміння суті запропонованого завдання, незнання базових компонентів предметної області.
*** Критерії оцінювання доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс. бал – 2) .
2 бали – Доповнення суттєве, змістовне, логічно-аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмету та самостійністю суджень.
1 бал – Доповнення несуттєве, однак правильне, демонструє розуміння студентом предмету обговорення та самостійність мислення.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Коппель O.A. Ретроспективний контекст глобальних трендів міжнародних відносин. Глобальні тренди міжнародних відносин: Моногр. / Коппель O. A., Пархомчук О. С. - K.: Вадекс, 2020.
2. Коппель О. А. Міжнародні системи та глобальний розвиток: Навч.посібн. / Коппель О. А., Пархомчук О. С. – К., 2006.
3. Коппель О. А. Міжнародні системи. Світова політика / Коппель О. А., Пархомчук О. С. – К.: ФАДА, ЛТД, 2001.
4. Коппель О. Міжнародні відносини ХХ століття: Навч. посібн. / О. Коппель, О. Пархомчук. – К.: Друкарський двір Олега Федорова, 2019.
5. Мальський М. Теорія міжнародних відносин: Підручн. / М. Мальський, М. Мацях. – 4-е вид., перероб. і доп. – К.: Знання, 2011.
6. Міжнародні системи і глобальний розвиток : підручник / Кер. авт. колективу О.А. Коппель; за ред. Л. В. Губерського, В.А. Манжоли. – К.: ВПЦ "Київський університет", 2008.
7. Міжнародні системи та глобальний розвиток / Під ред. Л. Губерського, В. Манжоли. – К.: Знання, 2014.
8. Системи міжнародних відносин: Навч.посібн. / http://edu.cirs.kiev.ua/smainmenu-16/s-smainmenu-76.html
9. Соснін, О.В. Сучасні міжнародні системи та глобальний розвиток (соціально-політичні, соціально-економічні, соціально-антропологічні виміри): Навч. посібн. / Соснін О.В., Воронкова В.Г., Постол О.Є. – Київ: Центр навчальної літератури, 2015. – 556 с.
10. Стариш А. Г. Теория открытых систем как парадигма процессов глобального развития: Моногр. / Стариш А. Г. — Симферополь: Универсум, 2003.
11. Старіш О. Г. Системологія / Старіш О. Г. — К.: Центр навчальної літератури, 2005.
12. Україна в постбіполярній системі міжнародних відносин / Кер.авт. кол.д.і.н., проф. Манжола В. А., за ред. акад. НАНУ Губерського Л. В. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2008. – 512 с.
13. Фергюсон Н. Глобальний занепад. Як помирають інститути та економіки / Ніл Фергюсон. – К.: Наш Формат, 2020.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).