Релігійний фактор у міжнародних відносинах
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.E.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. філос., н., доц. Волинець О. О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність : Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин
Загальні компетентності:
ЗК 2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК10.Навички міжособистісної взаємодії, цінування та поваги різноманітності та багатокультурності.
ЗК11.Здатність діяти суспільно відповідально, проявляти громадянську свідомість, відповідати за якість виконаної роботи.
Фахові компетентності:
ФК 1. Здатність виявляти та аналізувати природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, типи та види міжнародних акторів, сучасні тенденції розвитку світової політики.
ФКс 1.3 розуміння та врахування соціальних та культурних чинників при аналізі міжнародних відносин.
Результати навчання: РН6. визначати, оцінювати та прогнозувати політичні, дипломатичні, безпекові, суспільні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобального розвитку;
РН7. оцінювати та аналізувати міжнародні та зовнішньополітичні проблеми та ситуації, пропонувати підходи до вирішення таких проблем;
РН16. знати та розуміти вузькоспеціалізовані (політичні, правові, безпекові, соціальні, комунікаційні тощо) аспекти розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України;
Крім того:
РНС 1.3 знати та розуміти соціальні та комунікаційні аспекти розвитку сучасної системи міжнародних відносин;
КОМ 2 здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин;
КОМ 3. уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
АіВ 1. здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення;
АіВ 2. здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
АіВ 3. здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Методологія досліджень міжнародних відносин
-Кореквізит: Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Тематичне спрямування курсу «Релігійний фактор у міжнародних відносинах» - це проблематика суті релігійного феномену, виникнення та розвитку світових релігій та їх впливу на суспільно-політичне життя. Курс спрямований на вивчення ролі релігійного фактора у сучасному процесі глобалізації, суті причин та наслідків релігійних конфліктів як фактора дестабілізації міжнародних відносин. Вивчається значення релігії як соціокультурного феномену у суспільно-політичному житті України.
Опис: Суть феномену релігії, історична природа та форми релігії. Світові релігії (буддизм, християнство, іслам), етнічні та національні релігії. Релігія в контексті глобалізації, політизація релігії, громадянська релігія, секуляризація, лаїзація держав. Християнство у міжнародних відносинах, Іслам і міжнародна політика, Причини і типологія релігійних конфліктів тв. Шляхи їх подолання. Глобальні проблеми сучасності у релігійному вимірі. Етноконфесійна ситуація в Україні, зарубіжні релігійні центри. Релігійна свобода та свобода совісті в Україні. Українське законодавство у сфері релігії та зарубіжний досвіт. Перспективи українського екуменізму.
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання знань:
Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань:
-усне та фронтальне опитування;
-письмове опитування;
-вибіркове усне опитування;
-виступи на семінарах;
-тести;
захист практичних робіт;
-оцінка активності;
-оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо.
Екзамен –
-письмове опитування,
-тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: - Поточний контроль: (40%): усне опитування, виступи на семінарах.
- Підсумковий контроль:(60%, іспит): тестування
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1Віллем Ж.-П. Європа та релігії. Ставки ХХІ століття. – К.: Дух і Літера, 2006. – 331 с.
2. Історія релігії. Збірник документів і матеріалів / Упорядники: Е. Бистрицька, І Зуляк. – Тернопіль: Астон, 2003. – 524 с.
3. Релігія в сучасному світі. Матеріали до курсу релігієзнавства. – Львів: «Свічадо», 2007. – 504 с.
4. Теорія міжнародних відносин. Міжнародні відносини та світова політика: Навч. посібник./М.П. Требін, Л.М. Герасіна, В.Л. Погрібна та ін.; за ред. М.П. Требіна.-Х Право, 2016.-540с.
5. Зачепа А.М. Премія, релігія, держава- українські та світові реалії: монографія./ А.М. Зачепа.-Львів, 2011.-273с.
6. Паньків О.В. Роль релігії у сучасних суспільних процесах: навч.посібник/за ред. О.В. Паньків.- Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020.-268с.
7. Церква і соціальна комунікація. Львів: Видавництво ІКУ, 2004.-440с.
8. Академічне релігієзнавство. Підручник. За наук. ред. А. Колодного.- к.: Світ знань, 2000,-862с.
9. Віллем Ж.П. Європа та релігії. Ставки ХХІ століття.-К.: 2006
10. Релігія в сучасному світі.- Львів: "Свічадо", 2007
11. Ислам и общественное развитие в начале ХХІ века.-М.,2005
12. Попков В.В. Реванш Востока. Соотношение запада и востока в глобальных геополитических трансформациях (конец ХХ- начало ХХІ века).- Харьков, 2010.
13. Християнство і проблеми сучасності.-К.,2000
14. Сайт інституту філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.filosof.com.ua/.
15. Релігійний портал OPOKA [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.opoka.org.pl/.
16. Релігійний портал AREOPAG XXI [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://areopag21.pl/
17. Католицький суспільно-релігійний сайт CREDO [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.credo-ua.org/.
18. Релігійно-інформаційна служба України [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://risu. org.ua
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).