Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.00.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Монька Наталія Ярославівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
• Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
загальні компетентності:
• ЗК2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
• ЗК4. Здатність працювати в міжнародному контексті.
фахові компетентності:
• ФК1. Здатність захищати інтелектуальну власність, зокрема патентувати винаходи у біотехнології.
• ФК2 Здатність здійснювати пошук необхідної інформації в науковій і технічній літературі, базах даних та інших джерелах
Результати навчання: ПРН1. Вміти здійснювати патентний пошук, знаходити та обробляти необхідну науково-технічну інформацію; самостійно складати заявку на винахід.
ПРН2. Знати вітчизняне та міжнародне законодавство у сфері авторського права. Вміти захищати свою інтелектуальну власність та уникати порушень інтелектуальної власності інших осіб.
ПРН12. Знаходити необхідну інформацію у науковій та довідниковій літературі, електронних базах, інших джерелах інформації, оцінювати її релевантність та достовірність.
ПРН18. Мати навички розробки і реалізації інноваційних проектів та комерціалізації результатів досліджень і розробок у галузі
біотехнології та біоінженерії.
КОМ2. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни
Сучасне застосування біотехнологічних методів (біоіндустрія)
Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика, КР
Наукові дослідження та семінари за їх тематикою
Спецкурс - Інженерна ензимологія целюлолітичних ферментів
Спецкурс - Клітинна інженерія рослин
Спецкурс -Біологічна активність фізіологічно активних субстанцій
Навчальні вибіркового блоку 1 і 2.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика» складається з двох змістовних модулів «Методологія та організація наукових досліджень» та «Інтелектуальна власність та інноватика», які відповідно розглядають:
•основи наукових досліджень, їхню організацію та методологію як науку про структуру, логічну організацію методів та засобів наукової діяльності;
•інтелектуальну власність як закріплені законом права, які є результатом інтелектуальної діяльності у різних галузях, зокрема у науковій та промисловій сферах
•інноватику як галузь знань, яка охоплює питання методології та організації інноваційної діяльності та вивчає закономірності процесів розвитку, формування новацій та нововведень, використання та поширення інноваційних потоків, інноваційної діяльності, їх вплив на сферу конкуренції, на розвиток суспільства в цілому.
Опис: ТЕМА: Вступ до курсу. Академічна доброчесність
ТЕМА: Методологія. Творчість. Процес технічної творчості. Психологічні особливості науково-технічної творчості. Організація наукової роботи.
ТЕМА: Дослідницькі принципи в науці.
ТЕМА: Наукове дослідження. Теоретичні дослідження. Методологія експериментальних досліджень.
ТЕМА: Інтелектуальна власність. Державна система правової охорони інтелектуальної власності. Законодавче забезпечення охорони права інтелектуальної власності. Об'єкти інтелектуальної власності.
ТЕМА: Авторське право та суміжні права як складова частина права інтелектуальної власності.
ТЕМА: Законодавча основа патентного права як складової частини права інтелектуальної власності. Суб'єкти права промислової власності.
ТЕМА: Об'єкти та суб'єкти права промислової власності.
ТЕМА: Правова охорона винаходів і корисних моделей.
ТЕМА: Ліцензування та передавання технологій.
ТЕМА: Інноваційна діяльність. Державне регулювання інноваційної діяльності.
ТЕМА: Стимулювання інноваційної діяльності. Ефективність фінансового забезпечення інноваційної діяльності.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання практичних занять здійснюють за сумарним значенням оцінки у балах всіх видів завдань, виконаних за семестр відповідно до робочої навчальної програми з дисципліни та фактичного навчального/робочого часу. ПК проводять в формі: виконання самостійної роботи відповідно до переліку рекомендованих тем/завдань та письмово-усного експрес-контролю.
Семестровий контроль проводять в формі екзамену (ЕК).
Екзаменаційний контроль охоплює письмову (60 бали) та усну (10 балів) компоненту. Письмове завдання містить тести трьох рівнів складності з відповідною градацією оцінювання в балах. Питання ІІ та ІІІ рівнів можна доповнити усним/письмовим обґрунтуванням відповіді, що дозволяє оцінити знання студента з даної дисципліни на вербальному рівні.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) 30б
Екзаменаційний контроль
письмова компонента 60б
усна компонента 10б
Разом за дисципліну 100б
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Татар М. С. Методологія і організація наукових досліджень : навч. посіб / М. С. Татар ; Нац. аерокосм. ун-т ім. М. Є. Жуковського "Харків. авіац. ін-т". Харків : ХАІ, 2019. 103 с.
2.Бабайлов В. К. Методологія наукових досліджень : навч. посіб. / В. К. Бабайлов ; Харків. нац. автомоб.-дорож. ун-т. Харків : Бровін О. В., 2019. 148 с.
3.Методологія та організація наукових досліджень : навч. посіб. / [І. С. Добронравова та ін. ; за ред. І. С. Добронравової] ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ : Київський університет, 2018. 606 с.
4.Дубницький В.І. Методологія наукових досліджень в інформаційній економіці : навч. посіб. / В. І. Дубницький, Н. Ю. Науменко, С. О. Федулова ; [заг. ред. д-ра екон. наук, проф. Дубинського В. І.] ; Держ. ВНЗ "Укр. держ. хім.-технол. ун-т". Дніпро : ДВНЗ УДХТУ, 2019. 443 с.
5.Колесников О. В. Основи наукових досліджень. 2-ге вид. випр. та доп. Навч. посіб.- К.: Центр учбової літератури, 2011. - 144 с.
6.Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень : навчальний посібник / [за ред. А. Є. Конверського]. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 352 с [Електронний ресурс]. – URL: https://biology.univ.kiev.ua/images/stories/Upload/Kafedry/Biofizyky/2014/konversky_osn_metod_ta_org_nayk_dosl.pdf (дата звернення 25.08.2021)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика (курсова робота)
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.00.O.005
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Монька Наталія Ярославівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
загальні компетентності:
•ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
•ЗК2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
фахові компетентності:
•ФК2 Здатність здійснювати пошук необхідної інформації в науковій і технічній літературі, базах даних та інших джерелах
•ФК6. Здатність планувати і виконувати експериментальні роботи в галузі біотехнології з використанням сучасних обладнання та методів, інтерпретувати отримані дані на основі сукупності сучасних знань та уявлень про об’єкт і предмет дослідження, робити обґрунтовані висновки
•ФК12. Здатність організовувати виробництво і управляти біотехнологічними процесами в умовах промислового виробництва та науково-дослідних лабораторій.
Результати навчання: ПРН1. Вміти здійснювати патентний пошук, знаходити та обробляти необхідну науково-технічну інформацію; самостійно складати заявку на винахід.
ПРН2. Знати вітчизняне та міжнародне законодавство у сфері
авторського права. Вміти захищати свою інтелектуальну власність та уникати порушень інтелектуальної власності інших осіб.
ПРН12. Аналізувати і враховувати у практичній діяльності тенденції науковотехнічного розвитку суспільства та біотехнологічної галузі.
ПРН18. Мати навички розробки і реалізації інноваційних проектів
та комерціалізації результатів досліджень і розробок у галузі
біотехнології та біоінженерії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Біополімери в промисловості та медицині
Основи фармацевтичної біотехнології
Хімія природніх біологічно активних сполук
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика
Економічний аналіз біотехнологічних виробництв
Сучасне застосування біотехнологічних методів (біоіндустрія)
Короткий зміст навчальної програми: Курсова робота зводиться до інформаційного пошуку відповідно до запропонованої теми, критичного аналізу інформації першоджерел щодо опублікованих результатів досліджень, написання на його основі реферативного огляду та обґрунтування висновку щодо до напрямів подальших досліджень.
Опис: Завдання видається кожному студенту індивідуально. Теми курсових робіт затверджується кожен рік.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль при виконанні курсової роботи проводиться у формі диференційованого заліку (заліку) під час презентації та захисту курсового проекту перед комісією.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оформлення, презентація та захист курсової роботи -100 балів
• дотримання форми та повноти викладення матеріалу курсової роботи (25 %), посилання на опубліковані результати сучасних досліджень (15 %), обґрунтування актуальності напрямів подальших досліджень у висновку (10 %).
• підсумковий контроль (залік) - виконання, оформлення (50 %) та захист курсової роботи (50 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Використання віртуального навчального середовища Національного університету «Львівська політехніка» та авторських розробок науково-педагогічних працівників. Використання фонду наукових бібліотек ВНЗ м. Львова, Львівської наукової бібліотеки ім. В. Стефаника, Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського, Інтернет ресурсів та авторських розробок науково-педагогічних працівників НУ «Львівська політехніка». Інші джерела інформації: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/activity/63/64/normativno-pravova-baza/). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).