Експрес діагностика та біодоступність ліків
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.162.00.O.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: проф. Половкович С.В.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
- інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні технологічні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та\або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
- загальні компетентності:
Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
- фахові компетентності:
Здатність розробляти нові біотехнологічні об’єкти і технології та підвищувати ефективність існуючих технологій на основі експериментальних та/або теоретичних досліджень та/або комп’ютерного моделювання.
Здатність застосовувати знання з біодоступності ліків, ефективності біодіагностикумів; розробляти технології конструювання біоорганічних каталізаторів із заданими властивостями на основі ферментів або їх комплексів.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання, методи оцінювання досягнення результатів навчання.
У результаті вивчення дисципліни «Експрес-діагностика та біодоступність ліків» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
знати:
1. базову термінологію з біофармації;
2. основні фармакокінетичні процеси та параметри;
3. знати принципи експрес-діагностики при виявленні лікарських засобів та інших біологічно-активних речовин у природних рідинах організму;
4. методи визначення та оцінки біологічної доступності лікарських засобів;
5. вплив фармацевтичних, фізико-хімічних, біологічних та клініко-фармацевтичних факторів на біологічну доступність лікарських засобів;
6. вплив біофармацевтичних факторів та терапевтичну дію лікарських засобів;
7. методи та шляхи підвищення біологічної доступності лікарських засобів у процесі їх створення, виробництва та застосування.
вміти:
1. орієнтуватись в науковій та довідковій літературі з питань біофармації;
2. розрізняти чинники, що впливають на біологічну доступність лікарських засобів;
3. застосовувати методи експрес-діагностики для виявлення лікарських засобів та інших біологічно-активних речовин у природних рідинах організму та інтерпретувати їх результати;
4. розраховувати основні фармакокінетичні параметри та застосовувати їх для оцінки ефективності та безпеки застосування лікарських засобів;
5. оцінювати біологічну доступність лікарських засобів та встановлювати її взаємозв’язок з ефективністю та безпекою ліків;
6. визначати та обгрунтовувати шляхи підвищення біологічної доступності лікарських засобів у процесі їх створення, виробництва та застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Іноземна мова за професійним спрямуванням
Наукові дослідження та семінари за їх тематикою
Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика
Спецкурс - Інженерна ензимологія целюлолітичних ферментів
Біобезпека та методи контролю в біотехнології
Спецкурс - Клітинна інженерія рослин
Спецкурс - Біологічна активність фізіологічно активних субстанцій
Короткий зміст навчальної програми: «Експрес-діагностика та біодоступність ліків» як навчальна дисципліна є основою для пошуку, створення, виробництва та дослідження високоефективних лікарських засобів, яка знайомить магістрантів із сучасними уявленнями про біологічну доступність ліків, вплив фармацевтичних, фізико-хімічних, біологічних, клініко-фармацевтичних факторів на терапевтичну ефективність та безпеку лікарських засобів, що дає можливість більш повно реалізувати науково-творчий потенціал майбутніх фахівців у галузі біотехнології.
Лекційний курс дисципліни розкриває сучасні уявлення про біологічну доступність лікарських засобів, біофармацевтичні фактори та їх роль у розробці, створенні та виробництві лікарських засобів, розуміння важливості і необхідності проведення біофармацевтичних досліджень для оцінки якості, ефективності і безпеки лікарських засобів.
Лабораторні заняття з дисципліни передбачають вивчення сучасних методів оцінки біологічної доступності лікарських засобів, дослідження впливу фізико-хімічних, фармацевтичних, біологічних та клініко-фармацевтичних факторів та біологічну доступність лікарських засобів.
Опис: Лекція 1: Науково-методологічні аспекти створення та використання лікарських засобів. Сучасні вимоги до якості, ефективності та безпеки лікарських засобів.
§1. Науково-методологічні аспекти створення та використання лікарських засобів.
§2. Сучасні вимоги до якості, ефективності та безпеки лікарських засобів.
§3. Використання методів експрес-діагностики у медицині та фармації
§4. Критерії оцінки якості, ефективності та безпеки лікарських засобів
Лекція 2: Фундаментальні принципи фармакокінетики. Основні фармакокінетичні процеси та параметри. Принципи їх розрахунку
§1. Фундаментальні принципи фармакокінетики.
§2. Основні фармакокінетичні процеси та параметри
§3. Принципи їх розрахунку
Лекція 3: Поняття про біологічну доступність лікарських засобів. Фактори, що впливають на біодоступність ліків
§1. Поняття про біологічну доступність лікарських засобів
§2. Фактори, що впливають на біодоступність ліків
Лекція 4: Поняття про експрес діагностику. Основні підходи у експрес діагностиці. Будова та принцип роботи діагностичних експрес тест-систем
§1. Поняття про експрес діагностику.
§2. Основні підходи у експрес діагностиці.
§3. Будова та принцип роботи діагностичних експрес тест-систем
Лекція 5: Вплив фармацевтичних факторів на біологічну доступність лікарських засобв
§1. Зміна біологічної доступності лікарських засобів при різних шляхах їх введення.
§2. Вплив фармацевтичних факторів на біологічну доступність лікарських засобів (шлях введення лікарських засобів).
§3. Вплив фармацевтичних факторів на біологічну доступність лікарських засобів (вид лікарської форми, доза лікарської речовини).
§4. Вплив фармацевтичних факторів на біологічну доступність лікарських засобів (допоміжні речовини, технологічний процес).
Лекція 6: Зміна біологічної доступності лікарських засобів залежно від віку, статі, характеру захворювання та інших факторів. Тема 6. Вплив клініко-фармацевтичних факторів на біологічну доступність лікарських засобів.
§1. Зміна біологічної доступності лікарських засобів залежно від віку, статі, характеру захворювання та інших факторів.
§2. Вплив клініко-фармацевтичних факторів на біологічну доступність лікарських засобів.
§3. Взаємодія лікарських засобів як фактор впливу на біологічну доступність ліків.
§4. Оцінка впливу харчових продуктів, алкоголю, нікотину, інших біологічно активних речовин на біологічну доступність ліків.
Лекція 7: Еквівалентність лікарських засобів, принципи їх оцінки, зв'язок з біологічною доступністю лікарських засобів
§1. Еквівалентність лікарських засобів
§2. Оцінка еквівалентності лікарських засобів та їх зв'язок з біологічною доступністю ліків.
Лекція 8: Шляхи підвищення біологічної доступності лікарських засобів.
§1. Шляхи підвищення біологічної доступності лікарських засобів.
§2. Методи підвищення біологічної доступності лікарських засобів.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій та лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних знань, практичних умінь та навиків здобувача вищої освіти.
ПК проводиться у таких формах:
- фронтальне стандартизоване опитування за тестами протягом 5-10 хв.;
- фронтальна перевірка виконання індивідуальних ситуаційних завдань;
- захист лабораторних робіт;
- оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК)
Індивідуальне науково-дослідне завдання – 25 балів
Захист лабораторних робіт – 15 балів
Екзаменаційний контроль 60
Письмова компонента 55
Усна компонента 5
Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Матеріали у Віртуальному навчальному середовищі «Львівської політехніки»: Експрес-діагностика та біодоступність ліків: електронний навчально-методичний комплекс/ Уклад. Половкович С.В.; https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2409
2. Мультимедійні презентації та конспект лекцій з курсу «Ескпрес-діагностика та біодоступність ліків» для студентів другого (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 162 Біотехнології та біоінженерія / Уклад.: Половкович С.В., Кархут А.І.. - Львів, 2023. - 153 с.
3. «Експрес-діагностика та біодоступність ліків»: методичні вказівки і рекомендації для практичних та лабораторних занять для студентів другого (магістерський) рівня вищої освіти за освітньою програмою 162 Біотехнології та біоінженерія для студентів Інституту хімії та хімічних технологій / Упорядники: Половкович С.В., Кархут А.І.. - Львів, 2023. - 103 с.
4. «Експрес-діагностика та біодоступність ліків»: Методичні рекомендації та вимоги до оформлення індивідуальних завдань для студентів другого (магістерський) рівня вищої освіти за освітньою програмою 162 Біотехнології та біоінженерія для студентів Інституту хімії та хімічних технологій /Упорядники: Половкович С.В., Кархут А.І.. - Львів, 2023. - 8 с.
5. Ситуаційні задачі до лабораторних робіт.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).