Технічна мікробіологія
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.G13.00.O.019
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Доцент Паляниця Любов Ярославівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: – Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності.
– Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
– Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
– Здатність працювати в команді.
– Навички здійснення безпечної діяльності.
– Здатність впроваджувати у виробництво технології харчових продуктів на основі розуміння сутності перетворень основних компонентів продовольчої сировини впродовж технологічного процесу.
– Здатність проводити дослідження в умовах спеціалізованих лабораторій для вирішення прикладних задач.
Результати навчання: – Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій.
– Знати наукові основи технологічних процесів харчових виробництв та закономірності фізико-хімічних, біохімічних і мікробіологічних перетворень основних компонентів продовольчої сировини під час технологічного перероблення.
– Знати і розуміти основні чинники впливу на перебіг процесів синтезу та метаболізму складових компонентів харчових продуктів і роль нутрієнтів у харчуванні людини.
– Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи.
– Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
– Аналітична хімія;
– Біохімія.
Кореквізити:
– Мікробіологія харчових виробництв;
– Теоретичні основи харчових технологій;
– Контроль якості та безпечності харчових продуктів;
– Основи фізіології та гігієни харчування.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технічна мікробіологія» формує у студентів сучасні уявлення про морфологічні, фізіологічні та культуральні особливості мікроорганізмів, їхню роль у виробництві харчових і технічних продуктів, вплив чинників довкілля на життєдіяльність мікроорганізмів, а також раціональні способи боротьби з контамінантними мікроорганізмами. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для організації діяльності підприємств харчової промисловості та вирішення практичних завдань із забезпечення якості харчових продуктів.
Опис: Особливості мікроорганізмів та їх положення серед живих істот. Морфологія прокаріотів. Поняття про віруси та фаги. Морфологія дріжджів. Особливості біологічної організації мікроміцетів. Живлення мікроорганізмів. Типи обміну речовин у мікроорганізмів. Культивування та ріст мікроорганізмів. Нагромаджувальні та чисті культури мікроорганізмів. Вплив чинників довкілля на життєдіяльність мікроорганізмів. Промислове використання мікроорганізмів. Екологія мікроорганізмів. Мікробіологічний контроль на підприємствах харчової промисловості.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться під час лабораторних занять у формі письмово-усного експрес-контролю та захисту звітів з лабораторних робіт..
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
– письмово-усний експрес-контроль (30 балів);
– захист звітів із лабораторних робіт (10 балів).
Екзамен:
– письмова компонента (50 балів);
– усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Паляниця Л.Я., Березовська Н.І. Технічна мікробіологія: практикум / Паляниця Л.Я., Березовська Н.І. – Харків: «Діса плюс», 2024. – 166 с.
2. Паляниця Л. Я. Технічна мікробіологія: конспект лекцій для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 "Харчові технології" усіх форм навчання // Навчальне видання НУ «Львівська політехніка», 2024. – 50.
3. Технічна мікробіологія: навч. посіб. / Л.В. Капельянц, Л.М., Пилипенко, А.В. Єгорова, та ін.; за ред. Л.В. Капельянца. – Одеса: Друк, 2006. – 308с.
4. Паляниця Л.Я, Березовська Н.І., Косів Р.Б. Методи кількісного обліку мікроорганізмів / Методичні вказівки та інструкції до виконання лабораторних робіт з курсу «Технічна мікробіологія» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології» усіх форм навчання // Навчальне видання НУ «Львівська політехніка», 2020. - 16 с.
5. Паляниця Л.Я, Косів Р.Б., Березовська Н.І. Мікробіологічний контроль питної води та чистоти рук. / Методичні вказівки та інструкції до виконання лабораторних робіт з курсу «Технічна мікробіологія» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології» усіх форм навчання // Навчальне видання НУ «Львівська політехніка», 2020. - 20 с.
6. Паляниця Л.Я. Технічна мікробіологія / Електронний навчально-методичний комплекс: http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=727, сертифікат № 01503.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).