Мікробіологія харчових виробництв
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.G13.01.E.047
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Доцент кафедри технології органічних продуктів
Паляниця Любов Ярославівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: – Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми технічного і технологічного характеру, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у виробничих умовах підприємств харчової промисловості та ресторанного господарства та у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ і методів харчових технологій.
– Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності
– Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
– Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
– Навички здійснення безпечної діяльності.
– Здатність організовувати та проводити контроль якості і безпечності сировини, напівфабрикатів та харчових продуктів із застосуванням сучасних методів.
– Здатність проводити дослідження в умовах спеціалізованих лабораторій для вирішення прикладних задач.
– Здатність оцінити роль промислових мікроорганізмів у виробництві харчових продуктів та виявляти контамінантну мікрофлору сировини, напівпродуктів і готової продукції харчових виробництв.
Результати навчання: – Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій.
– Знати наукові основи технологічних процесів харчових виробництв та закономірності фізико-хімічних, біохімічних і мікробіологічних перетворень основних компонентів продовольчої сировини під час технологічного перероблення.
– Обґрунтовувати вибір ефективних промислових мікроорганізмів у виробництві харчових продуктів та способів виявлення контамінантної мікрофлори сировини, напівпродуктів і готової продукції.
– Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
– Харчова хімія;
– Технічна мікробіологія;
– Контроль якості та безпечності харчових продуктів.
Кореквізити:
– Технологія галузі;
– Хімія та біотехнологія вина.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Мікробіологія харчових виробництв» формує у студентів сучасні уявлення про біохімічну діяльність мікроорганізмів, їхню роль у виробництві харчових продуктів, а також раціональні способи боротьби з контамінантними мікроорганізмами. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для забезпечення якості харчових продуктів.
Опис: Iсторія розвитку мікробіології харчових виробництв. Мікроорганізми, що використовуються в харчових технологіях. Види біохімічної діяльності мікроорганізмів у харчових технологіях. Характеристика способів ферментації. Класифікація процесів культивування мікроорганізмів та їх оптимізація. Виробництво харчових продуктів і напоїв з використанням мікроорганізмів. Характеристика мікроорганізмів та асоціатів, які використовують для одержання харчових продуктів і напоїв. Мікробіологічний контроль сировини, напівпродуктів і готової продукції у харчових технологіях.
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист лабораторних робіт, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: – Поточний контроль: письмові звіти з лабораторних робіт, тестовий контроль та усне опитування (40 балів).
– Екзамен (60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Паляниця Л.Я., Березовська Н.І. Мікробіологія харчових виробництв: навчальний посібник – Харків: «Діса плюс», 2023. – 170 с.
2. Мікробіологія харчових виробництв: навч. посіб. / Т.П. Пирог, Л.Р. Решетняк, В.М. Поводзинський, Н.М. Грегірчак. – Вінниця: Нова книга, 2007. – 464с.
3. Яворська Г.В. Промислова мікробіологія: навчальний посібник: [для студ. вищих навчальних закладів] / Г.В.Яворська, С.П.Гудзь, С.О.Гнатуш. – Львів: Видавничий дім ЛНУ імені Івана Франка, 2009. – 256с.
4. Грегірчак Н.М. Мікробіологія галузі [Електронний ресурс]: конспект лекцій для студентів напряму підготовки 6.051701 «Харчові технології та інженерія» денної та заочної форм навчання / Н.М.Грегірчак – К.: НУХТ, 2014. – 171 с.
5. Тетеріна, С.М. Мікробіологія харчових продуктів. Лабораторний практикум для студ. напряму підготовки 6.051701 «Харчові технології та інженерія» ден. та заоч. Форм навчання / Уклад.: С.М. Тетеріна, Н.М.Грегірчак. – К.: НУХТ, 2013. – 97 с.
6. Паляниця Л.Я. Контроль безпечності харчових продуктів за мікробіологічними показниками: Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Мікробіологія харчових виробництв» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології». – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2020. – 40 c.
7. Принципи виготовлення живильних середовищ для виявлення мікроорганізмів. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Мікробіологія харчових виробництв» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології» усіх форм навчання / уклад.: Паляниця Л.Я, Косів Р.Б., Березовська Н.І. – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2019. –16 c.
8. Контроль безпечності харчових продуктів за мікробіологічними показниками: метод. вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Мікробіологія харчових виробництв» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології» / уклад.: Л. Я. Паляниця. 2020. – 44 c.
9. Мікробіологічний контроль хлібопекарського виробництва. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Мікробіологія харчових виробництв» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології» усіх форм навчання / Упор.: Паляниця Л.Я., Березовська Н.І., Косів Р.Б. – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2019. – 16 c.
10. Паляниця Л.Я. Мікробіологія харчових виробництв / Електронний навчально-методичний комплекс: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1842, сертифікат № 02914.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).