Сучасні технології переробки горючих копалин

Спеціальність: Хімічні технології палива та вуглецевих матеріалів
Код дисципліни: 7.161.05.O.006
Кількість кредитів: 10.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Професор Гринишин Олег Богданович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів з сучасними технологічними процесами переробки горючих копалин, а саме з фізико-хімічними основами, особливостями апаратурного оформлення та технологією цих процесів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: - здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризується невизначеністю умов і вимог. загальні компетентності: - здатність застосовувати нові знання у практичних ситуаціях; - здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; - здатність працювати самостійно і в команді. фахові компетентності: - здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. - здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. - здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - знання фізико-хімічних особливостей сучасних процесів переробки горючих копалин; - знання технологічних параметрів процесів та їх впливу на вихід та якість продукції; - знання особливостей технології сучасних деструктивних процесів переробки горючих копалин; - знання впливу технологічних процесів переробки горючих копалин на довкілля і напрямки зменшення цього впливу; - уміння розрізняти термодинамічні, конструктивні і функціональні властивості сучасних виробництв переробки горючих копалин; - уміння складати науково обґрунтовані поточні схеми переробки горючих копалин з використанням вивчених сучасних технологічних процесів; - уміння здійснювати вибір оптимальної технології процесів переробки горючих копалин в залежності від характеристики сировини та цільового продукту. - критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій; - здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію; - оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв; - зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Сучасні технології виробництва базових олив та переробки вуглеводневих газів; Проектування виробництв переробки горючих копалин.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена сучасним процесам переробки основних видів горючих копалин (нафта, вуглеводневі гази, тверді горючі копалини). Розглянуто фізико-хімічні основи та особливості технології цих процесів. Набуті знання дадуть змогу студентам в майбутньому вибирати напрям переробки горючих копалин з метою одержання товарних продуктів потрібної якості.
Опис: Класифікація, склад і загальна характеристика нафт Напрямки переробки нафти. Підготовка нафти до переробки. Процеси первинної переробки нафти. Методи збільшення глибини переробки нафти. Вторинні процеси переробки нафти. Теорія та особливості технології сучасних термічних, термокаталітичних та гідрогенізаційних процесів переробки нафти. Огляд нових досягнень в процесі каталітичного крекінгу. Особливості каталітичного крекінгу дистилятної та залишкової сировини. Апаратурне оформлення сучасних процесів каталітичного крекінгу. Процеси підвищення октанового числа бензинів. Особливості технології каталітичного риформінгу та ізомеризації. Особливості гідроочистки та гідрокрекінгу, гідрування та гідроізомеризації. Процеси гідродеметалізації та гідродесульфуризації нафтових залишків. Екологічні аспекти діяльності підприємств з переробки нафти і газу. Методи зменшення впливу на довкілля та запобігання втрат нафтопродуктів. Загальні відомості про вугілля. Коксування вугілля: процес формування коксового пирога, матеріальний баланс, характеристика коксу та вихідної сировини, класифікація коксових печей, технологія проведення процесу коксування. Переробка летких продуктів процесів термодеструкції вугілля з одержанням сировини для хімічної промисловості: поточна схема переробки, первинне охолодження та розділення летких продуктів, вловлювання аміаку та піридинових основ, вловлювання кислих компонентів, вловлювання сирого бензолу, переробка сирого бензолу, переробка смоли коксування Газифікація вугілля: класифікація, підземна газифікація, автотермічні процеси, алотермічні процеси, багатоступінчаті способи Нетрадиційні й малотоннажні нові методи переробки вугілля: виробництво енерговідновлювачів та вуглеграфітових матеріалів, нанотехнології, методи зменшення шкідливих викидів у довкілля.
Методи та критерії оцінювання: Лабораторні роботи – захист у письмово-усній формі. Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих рішень. Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 30 балів, в т.ч. лабораторні роботи – 15 балів; практичні заняття і РГР – 15 балів. Екзаменаційний контроль – 70 балів, в т.ч. письмова компонента – 60 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. 2. Братичак М.М., Пиш’єв С.В., Рудкевич М.І. Хімія та технологія переробки вугілля. – Львів: В-цтво “Бескид Біт”, 2006. – 272 с. 3. Мачинський О.Я., Топільницький П.І. Гідрокрекінг.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2011.– 348 с. 4. Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).