Регенерація і утилізація відпрацьованих нафтопродуктів

Спеціальність: Хімічні технології палива та вуглецевих матеріалів
Код дисципліни: 7.161.05.E.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: доцент Червінський Тарас
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Розширити та поглибити знання магістрів про методи регенерації й утилізації відпрацьованих нафтопродуктів: моторних, авіаційних, трансформаторних, газотурбінних та вакуумних олив, кислих гудронів, нафтових шламів і відкладів.
Завдання: 1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для контролю та керування технологічними процесами одержання товарних нафтопродуктів. 2. Здатність критично аналізувати існуючі хіміко-технологічні процеси та розробляти інноваційні технології одержання товарних нафтопродуктів.
Результати навчання: 1. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. 2. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. 3. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. 4. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: 1. Органічна хімія; 2. Хімія нафти та газу; 3. Хіммотологія. Супутні дисципліни: 1. Сучасні технології переробки горючих копалин; 2. Сучасні технології виробництва базових олив та переробки газів.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена сучасним процесам в області регенерації та утилізації відпрацьованих нафтопродуктів. Розглянуто основні процеси регенерації відпрацьованих нафтопродуктів та їх апаратурне оформлення. Набуті знання дадуть змогу магістрам в майбутньому правильно вибирати процеси для очищення, регенерації та утилізації відпрацьованих нафтопродуктів на очисних підприємствах та нафтопереробних заводах.
Опис: 1. Завдання курсу. Основні причини необхідності регенерації відпрацьованих нафтопродуктів. 2. Зміни фізико-хімічних властивостей різних груп олив в процесі їх експлуатації. Окиснення, термічний розклад, забруднення механічними домішками. Збір, приймання й зберігання відпрацьованих нафтопродуктів. 3. Фізичні та фізико-хімічні методи регенерації відпрацьованих нафтопродуктів. Відстоювання, сепарація, фільтрація, вилучення легкозаймистих залишків, коагуляція, адсорбційне очищення. 4. Хімічні методи регенерації відпрацьованих нафтопродуктів. Сірчанокислотне та лужне очищення. Комбіновані методи хімічної регенерації. 5. Особливості регенерації відпрацьованих олив різних груп. Регенерація моторних, авіаційних, газотурбінних, трансформаторних та вакуумних олив. 6. Основні методи регенерації кислих гудронів. 7. Регенерація й утилізація нафтових шламів та відкладів.
Методи та критерії оцінювання: 1. Лабораторні роботи – захист у письмово-усній формі. 2. Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль : - Виконання та захист лабораторних робіт - 30 балів. Екзаменаційний контроль: - письмова компонента - 60 балів; - усна компонента - 10 балів. Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Топільницький П.І., Журба В.А., Максимик В.Я. Характеристика моторних олив зарубіжного виробництва: – Львів: Вид-во ДУ «ЛП», 1999. – 166с. 2. Транспортна екологія. Навчальний посібник / О.І. Запорожець, С.В. Бойченко, О.Л. Матвєєва, С.Й. Шаманський; за заг. редакцією С.В. Бойченка. – К.: «Центр учбової літератури», 2017. – 508 с. 3. Бойченко С.В. Контроль якості паливно-мастильних матеріалів: навч. посіб. / С.В. Бойченко, Л.М. Черняк, В.Ф. Новикова [та ін.].– К.: НАУ, 2012.– 316 с. 4. Гуменецький В.В. Процеси та обладнання нафтопереробних заводів: – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2003. — 437с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).