Технологія барвників та біопігментів

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 7.162.03.E.020
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доцент Стадницька Наталія
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей щодо класифікації, хімії та технології барвників та пігментів природнього та синтетичного походження які використовуються в біотехнологічній, харчовій, косметологічній та фармацевтичній галузях.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. загальні компетентності: ЗК6. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. фахові компетентності: ФКС2.4. знання діючих, розробка нових та удосконалення існуючих біотехнологій з одержання біопігментів і барвників та їх застосування для потреб галузі з урахуванням комерційного ефекту, а також популяризації маловідходних і безвідходних виробництв.
Результати навчання: • знати базові знання в галузі природничих наук та інженерії, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; • знання основ впровадження хімії природних, фармацевтичних, токсикоз-канцерогенних та інших біологічно активних речовин. структури і властивостей неорганічних, органічних та біоорганічних речовин, а також методів їх якісного та кількісного аналізу у біотехнологічних та фармацевтичних виробництвах; • знати фундаментальні закономірності будови та функціонування мікроорганізмів, рослинної і тваринної клітини та їх компонентів; • володіти методами контролю біооб’єктів, якості сировини та готової біотехнологічної продукції та проводити якісний та кількісний аналіз речовин неорганічного, органічного та біологічного походження
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: хімія 2 (органічна хімія), частина 1; хімія 2 (органічна хімія), частина 2; хімія 3 (аналітична хімія, хімічні методи аналізу), частина 1; хімія 3 (аналітична хімія, хімічні методи аналізу), частина 2 кореквізити: загальна біотехнологія, частина 1; загальна біотехнологія, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: Основні класи природних біологічно активних сполук. Вплив біологічно активних речовин на організм людини. Первинні і вторинні метаболіти, мінеральні речовини. Речовини первинного метаболізму (класифікація, хімічна структура та властивості, методи виявлення та кількісного визначення в рослинній сировині, сфери використання вуглеводів, жирних олій). Вторинні метаболіти (класифікація, хімічна структура та властивості, методи виявлення та кількісного визначення в рослинній сировині, сфери використання вітамінів, терпеноїдів, алкалоїдів, глікозидів, сапонінів, фенольних сполук та їх глікозидів, кумаринів, флавоноїдів, дубильних речовин).
Опис: Вступ. Натуральні барвники. Виділення сполук із барвними властивостями з природної сировини. Методи екстракції комплексів сполук із барвними властивостями з природної сировини. Мінеральні речовини з барвними властивостями. Рослинна сировина з вмістом барвних речовин. Представники флавоноїдів з фарбувальними властивостями. Антоціани. Вітаміни з барвними властивостями. Каротиноїди. Хлорофіли. Хімія і технологія органічних барвників. Технологічні аспекти використання барвників та біопігментів. Біологічно активні добавки, що використовуються в харчовій промисловості з фарбувальними властивостями. Використання натуральних барвників в косметологічних цілях та при виготовленні косметологічної продукції. Використання барвників в текстильній промисловості. Барвні речовини на службі в фармації та біотехнологіях.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, індивідуальна робота, контрольна робота (40 балів) • підсумковий контроль 60 балів (контрольний захід - іспит): письмово-усна форма
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття оцінюються у 40 балів. Семестровий контроль проводять в формі екзамену (ЕК). Екзаменаційний контроль охоплює письмову (50 балів) та усну (10 балів) компоненту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ластухін Ю.О. Хімія природних органічних сполук. навч. посібник.- Львів: Національний університет „Львівська політехніка”(Інформаційно-видавничий центр”ІНТЕЛЕКТ+” Інституту післядипломної освіти), „Інтелект-Захід”, 2005.-560 с. 2. Лекарственное сырье растительного и животного происхождения. Фармакогнозия: учебное пособие /под ред. Яковлева Г.П.- СПб.: СпецЛит, 2006.- 845 с. 3. Методи контролю продукції тваринництва та рослинних жирів: Навчальний посібник /За заг. ред. Л.М. Крайнюк.- 2-ге вид., перероб. і доп.- Суми: ВТД „Університетська книга”, 2009.- 300 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).