Еволюційне програмування

Спеціальність: Комп'ютерні науки (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.122.04.E.034
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Системи штучного інтелекту
Лектор: Швороб І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Вміти формулювати та вдосконалювати важливу дослідницьку задачу, для її вирішення збирати необхідну інформацію та формулювати висновки, які можна захищати в науковому контексті. Використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для оптимізації проектування інформаційних систем будь-якої складності, для вирішення конкретних завдань проектування інтелектуальних інформаційних систем з керування обєктами різної фізичної природи. Вміти аналізувати та оцінювати коло завдань, які сприяють подальшому розвитку ефективного використання інформаційних ресурсів систем прийняття рішень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Інтелектуальний аналіз даних Методи та засоби інтеграції даних Теорія прийняття рішень Супутні і наступні навчальні дисципліни Управління процесами виконання проекту Візуалізація даних Машинне навчання
Короткий зміст навчальної програми: Метою викладання навчальної дисципліни «Еволюційне програмування» є вивчення та практичне засвоєння методів та алгоритмів еволюційногопрограмування, підготовка студентів до ефективного використання сучаснихеволюційних методів для створення автоматизованих систем у подальшійпрофесійній діяльності; надбання практичних навичок роботи з програмнимизасобами для побудови інтелектуальних моделей на основі методів еволюційноїоптимізації.
Методи та критерії оцінювання: 40 балів - лабораторні роботи 60 балів - екзамен
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Encyclopediaofartificialintelligence / Eds.: J. R. Dopico, J. D. delaCalle,A. P. Sierra. – NewYork :InformationScienceReference, 2009. – Vol. 1-3. – 1677 p. 2. Gen M. Geneticalgorithmsandengineeringdesign / M. Gen, R. Cheng. –NewJersey :JohnWiley&Sons, 1997. – 352 p. 3. Haupt R. Practicalgeneticalgorithms / R. Haupt, S. Haupt. – NewJersey :JohnWiley&Sons,2004. – 261 p. 4. Емельянов В. В. Теория и практика эволюционного моделирования /В. В. Емельянов, В. В. Курейчик, В. М. Курейчик. – М. :Физматлит, 2003. – 432 с. 5. Курейчик В. М. Генетические алгоритмы: монография /В. М. Курейчик. – Таганрог : ТРТУ, 1998. – 242 с.

Еволюційне програмування (курсова робота)

Спеціальність: Комп'ютерні науки (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.122.04.E.036
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Системи штучного інтелекту
Лектор: Швороб І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Вміти формулювати та вдосконалювати важливу дослідницьку задачу, для її вирішення збирати необхідну інформацію та формулювати висновки, які можна захищати в науковому контексті. Використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для оптимізації проектування інформаційних систем будь-якої складності, для вирішення конкретних завдань проектування інтелектуальних інформаційних систем з керування обєктами різної фізичної природи. Вміти аналізувати та оцінювати коло завдань, які сприяють подальшому розвитку ефективного використання інформаційних ресурсів систем прийняття рішень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Інтелектуальний аналіз даних Методи та засоби інтеграції даних Теорія прийняття рішень Супутні і наступні навчальні дисципліни Управління процесами виконання проекту Візуалізація даних Машинне навчання
Короткий зміст навчальної програми: Метою викладання навчальної дисципліни «Еволюційне програмування» є вивчення та практичне засвоєння методів та алгоритмів еволюційногопрограмування, підготовка студентів до ефективного використання сучаснихеволюційних методів для створення автоматизованих систем у подальшійпрофесійній діяльності; надбання практичних навичок роботи з програмнимизасобами для побудови інтелектуальних моделей на основі методів еволюційноїоптимізації.
Методи та критерії оцінювання: 40 балів - лабораторні роботи 60 балів - екзамен
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Encyclopediaofartificialintelligence / Eds.: J. R. Dopico, J. D. delaCalle,A. P. Sierra. – NewYork :InformationScienceReference, 2009. – Vol. 1-3. – 1677 p. 2. Gen M. Geneticalgorithmsandengineeringdesign / M. Gen, R. Cheng. –NewJersey :JohnWiley&Sons, 1997. – 352 p. 3. Haupt R. Practicalgeneticalgorithms / R. Haupt, S. Haupt. – NewJersey :JohnWiley&Sons,2004. – 261 p. 4. Емельянов В. В. Теория и практика эволюционного моделирования /В. В. Емельянов, В. В. Курейчик, В. М. Курейчик. – М. :Физматлит, 2003. – 432 с. 5. Курейчик В. М. Генетические алгоритмы: монография /В. М. Курейчик. – Таганрог : ТРТУ, 1998. – 242 с.