Управління вимогами в ІТ-проєктах

Спеціальність: Управління ІТ проектами
Код дисципліни: 7.126.03.E.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: к.т.н., доц. Верес Олег Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни – вивчення системних методів формування вимог та управління ними в процесі виконання проекту, методів та засобів моделювання вимог Набуття поглиблених теоретичних та фундаментальних знань для ефективного розв’язування задач планування та управління проектами під час професійної діяльності у галузі управління проектами і програмами або у процесі навчання на грунті коректного формулювання та управління вимогами та практичних розв’язання практичних проблем, що передбачає застосування теорій та методів управління проектами і програмами, а також комп’ютерного моделювання інформаційних систем. Надати студентам теоретичні знання та практичні навички оволодіння та використання існуючих інформаційних систем, та комп’ютерних технологій отримання та аналізу інформації, створення і впровадження інформаційних систем нового покоління в управлінні ІТ- проектами. Забезпечити студентам здатність управління ІТ-проектами будь-якого масштабу в умовах високої невизначеності, що викликається запитами на зміни і ризиками, з урахуванням впливу організаційного оточення проекту; розроблення нових інструментів і методів управління ІТ-проектами
Завдання: Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 1.2. Здатність ефективно вибирати належні напрями та відповідні методи для розв’язування задач з управління вимогами в ІТ проєктах.
Результати навчання: ПР1.2. Здатність володіти навичками в області управління вимогами та процесами виконання ІТ проєкту, проведення стратегічного аналізу, управління якістю та вартістю в ІТ проєктах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Управління ІТ проектами Управління ризиками ІТ проектів
Короткий зміст навчальної програми: Під час читання дисципліни розглядаються наступні теми. Вимоги та якість і процес виконання проекту. Загальний процес розроблення вимог Системне моделювання для розроблення вимог Написання та аналіз вимог Розроблення вимог в області проблем Розроблення вимог в області рішень Розширені зв’язки та їх аналіз Аспекти управління розробленням вимог Програмні засоби управління вимогами Перспективи розвитку методів управління великими проектами та застосування інструментальних засобів для управління вимогами
Опис: Тема 1. Загальні аспекти роботи з вимогами Вступ до вимог та системного проектування. Вимоги та якість і процес виконання проекту. Створення та аналіз зв’язків між вимогами. Розроблення вимог та моделювання. Вимоги та тестування. Поняття про вимоги в області проблем та області рішень. Тема 2. Вимоги у структурі процесу розроблення систем Розроблення систем. Контекст загального процесу: вхідні та похідні вимоги; стратегія перевірки та критерії приймання. Основний процес розроблення вимог: ідеальний світ; розроблення вимог в контексті змін. Інформаційна модель загального процесу розроблення вимог: класи інформації; статус погодження; статус перевірки; статус задоволення вимог; внутрішні пов’язання інформаційної моделі. Процес узгодження. Аналіз та моделювання. Отримання вимог та статус перевірки. Системне моделювання для розроблення вимог Методи моделювання для розроблення вимог: діаграми потоків даних, функціональні діаграми, Workflow-діаграми, діаграми сутність-зв’язок, об’єктні підходиди. Методи перспектив, об’єктно-орієнтовані та формальні. Нотація UML. Тема 3. Написання та аналіз вимог Розроблення структури вимог. Поняття про ключові вимоги. Використання атрибутів. Зв’язність та узгодженість вимог. Важливість вимог. Мова та шаблони вимог. Деталізація вимог. Критерії написання тексту вимог. Тема 4. Розроблення вимог в області проблем Поняття області проблем. Визначення основного процесу. Узгодження вимог з замовником. Аналіз та моделювання: визначення зацікавлених сторін; розроблення сценаріїв використання; визначення меж системи. Отримання вимог: визначення структури; збирання вимог; визначення критеріїв приймання; визначення стратегії перевірки. Тема 5. Розроблення вимог в області рішень Поняття області рішень. Отримання системних вимог на ґрунті вимог користувачів: розроблення системної моделі; розроблення системних моделей для отримання системних вимог; абстрактні моделі; отримання вимог на основі системної моделі; узгодження системних вимог з проектувальниками. Отримання вимог для підсистем на основі системної моделі: розроблення архітектурної моделі системи; Отримання вимог на основі архітектурної моделі системи. Перетворення з використанням архітектурної моделі системи. Тема 6. Розширені зв’язки та їх аналіз Поняття елементарного зв’язку. Аргументи задоволення вимог та мова їх написання. Аналіз зв’язків. Аналіз розширених зв’язків. Використання розширених зв’язків для тестування. Реалізація методу розширених зв’язків для однорівневих та багаторівневих зв’язків. Проектна документація системи. Параметри аналізу зв’язків: ширина та глибина, наростання, рівномірність: вплив змін. Тема 7. Аспекти управління розробленням вимог Проблеми управління процесом розроблення вимог. Управління вимогами в організації замовника: планування, контроль за перебігом виконання робіт, зміни. Управління вимогами в організації постачальника: підготовлення комерційної пропозиції, виконання проекта. Управління вимогами в організації виробника. Планування, контроль за виконанням робіт, зміни. Тема 8. Інструментальні засоби управління вимогами Документальний спосіб зберігання вимог. Переваги Інструментальних засобів управління вимогами. Особливості управління з застосуванням інструментальних засобів управління вимогами. Вибір інструментального засобу. Архітектура програмних засобів управління вимогами. Проєкти, модулі та об’єкти. Історія внесення змін. Атрибути та види. Зв’язки та їх аналіз. Імпорт та експорт. Заключення Перспективи розвитку методів управління великими проектами та застосування інструментальних засобів для управління вимогами
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань відбувається шляхом оцінювання виконаних лабораторних робіт та екзамену (письмова компонента – тестові запитання трьох рівнів складності та усна компонента – опитування).
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40%): письмові звіти з лабораторних робіт, реферат, усне опитування • Підсумковий контроль (60%, екзамен): письмово-усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ієвлєва Світлана Миколаївна. Основи управління проектами : навч.-метод. посіб. для студентів усіх форм навчання спец.: 122- Комп'ютерні системи та інформаційні технології; 124- Системний аналіз; 113- Прикладна математика / С. М. Ієвлєва, Д. О. Руденко ; Харків. нац. ун-т радіоелектроніки. - Харків : ХНУРЕ, 2017. - 222 с. 2. Катренко Анатолій Васильович. Управління ІТ-проектами : підручник / А. В. Катренко ; за наук. ред. д-ра техн. наук, проф. В. В. Пасічника. - Л. : Новий Світ - 2000, 2011 . - (Комп'ютинґ). Кн. 1 : Стандарти, моделі та методи управління проектами. - 2011. - 549 с. 3. Кузьміних Валерій Олександрович. Основи управління IT проектами [Текст] : навч. посіб. : для здобувачів ступеня бакалавра за спец. 122 "Комп’ютерні науки" / В. О. Кузьміних, Р. А. Тараненко ; [відп. ред.: В. Г. Сліпченко] ; Нац. техн. ун-т України "Київ. політехн. ін-т ім. Ігоря Сікорського". - Харків : КПІ ім. Ігоря Сікорського : Політехніка, 2019. - 75 с. 4. Петрович Йосиф Михайлович. Управління проектами : підручник / Й. М. Петрович, І. І. Новаківський ; за заг. ред. д-ра екон. наук, проф., заслуж. діяча науки і техніки України Й. М. Петровича ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". - Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2018. - 395 с. 5. Приймак Василь М. Управління проектами : навч. посіб. / Василь Приймак. - Київ : КНУ ім. Тараса Шевченка, 2017. - 459, [2] с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).