Мехатронні модулі та системи
Спеціальність: Інформаційні технології в приладобудуванні
Код дисципліни: 7.175.05.O.006
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Інтелектуальної мехатроніки та роботики
Лектор: Бойко Т.Г., Мокрицький В.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
• знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК01);
• навички використання інформаційних і комунікаційних технологій (ЗК03);
• здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК06).
фахові компетентності:
• знання і розуміння наукових фактів, концепцій, теорій, принципів і методів експериментальної інформатики (ФК03);
• здатність застосовувати комплексний підхід до вирішення експериментальних завдань із застосуванням засобів інформаційно-вимірювальної техніки та прикладного програмного забезпечення (ФК07);
• здатність демонструвати знання і розуміння математичних принципів і методів, необхідних для створення віртуальних засобів вимірювання та інформаційно-вимірювальної техніки (ФК08);
• здатність розробляти програмне, апаратне та метрологічне забезпечення ком’ютеризованих інформаційно-вимірювальних систем (ФК09).
фахові компетентності професійного спрямування:
• базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння функціонального призначення, принципів побудови та роботи засобів інформаційного забезпечення мехатронних та робототехнічних систем (ФКС1.1.);
• здатність застосовувати сучасне програмне забезпечення для створення, опрацювання і аналізу математичних моделей засобів інформаційного забезпечення в мехатроніці та роботиці, використовувати сучасні інженерні та математичні пакети для створення віртуальних мехатронних приладів і систем та аналізу фізичних величин, що застосовуються в наукових експериментах, реальних лабораторних і промислових установках (ФКС1.4);
• Здатність проводити експериментальне дослідження засобів інформаційного забезпечення в мехатроніці та робототиці, документувати результати експерименту та робити висновки на основі їх аналізу (ФКС1.6).
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни студенти повинні знати:
- принципи побудови мехатронних модулів і систем;
- основи побудови інтелектуального ядра системи;
- засади імітаційного моделювання мехатронного модуля і системи;
- способи організації мехатронних модулів і систем та аналізування їх ефективності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика, частина 2
Основи мехатроніки
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна покликана дати студентам знання з принципів побудови, фунціонування і шляхів розвитку мехатронних та робототехнічних систем, методів та засобів керування ними, інновацій їх застосування.
Опис: Дисципліною передбачено вивчення студентами основних понять, що стосуються штучного інтелекту та його сучасного стану розвитку, як бази для створення інтелектуальних мехатронних модулів і систем. Дисципліна покликана дати студентам основи інтелектуальних мехатронних модулів і систем, зокрема побудованих з використанням нейронних мереж, а також поняття про колективний штучний інтелект і його сучасний стан розвитку. Акцентовано увагу на реалізації мехатронних систем і модулів з використанням інтелектуальних агентів.
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування, тести. Екзамен: письмовий тестовий контроль, усне опитування
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК):
1. Усне опитування – 6 балів
2. Поточний тестовий контроль – 10 балів
3. Лабораторні роботи – 24 бали
Разом за ПК - 40 балів
Екзаменаційний контроль (ЕК):
1. Письмова компонента - 50 балів
2. Усна компонента - 10 балів
Разом за ЕК - 60 балів
Всього за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Russell, Stuart J.; Norvig, Peter (2010). Artificial Intelligence: A Modern Approach (3rd ed.). Upper Saddle River: Prentice Hall. ISBN 9780136042594.
2. Multiagent Systems: A Modern Approach to Distributed Artificial Intelligence. Couverture. Gerhard Weiss. MIT Press, 2013, 2nd edition, ISBN 978-0-262-01889-0
3. http://aima.cs.berkeley.edu/
4. Ловейкін В. С. Мехатроніка : навч. посібник / В. С. Ловейкін, Ю. О. Ромасевич, Ю. В. Човнюк. – Київ : ЦП Компринт, 2012. – 358 с.
5. Цвіркун Л. І. Робототехніка та мехатроніка: навч. пос. /Л. І. Цвіркун, Г. Грулер; Нац. гірничий ун-т. – 2-ге вид., випр. – Дніпропетровськ : НГУ, 2010. – 224 с.
6. ni.com/russia. LabVIEW – Вводный курс
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Мехатронні модулі та системи (курсовий проєкт)
Спеціальність: Інформаційні технології в приладобудуванні
Код дисципліни: 7.175.05.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інтелектуальної мехатроніки та роботики
Лектор: Мокрицький В.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
• знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК01);
• навички використання інформаційних і комунікаційних технологій (ЗК03);
• здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК06).
фахові компетентності:
• знання і розуміння наукових фактів, концепцій, теорій, принципів і методів експериментальної інформатики (ФК03);
• здатність застосовувати комплексний підхід до вирішення експериментальних завдань із застосуванням засобів інформаційно-вимірювальної техніки та прикладного програмного забезпечення (ФК07);
• здатність демонструвати знання і розуміння математичних принципів і методів, необхідних для створення віртуальних засобів вимірювання та інформаційно-вимірювальної техніки (ФК08);
• здатність розробляти програмне, апаратне та метрологічне забезпечення ком’ютеризованих інформаційно-вимірювальних систем (ФК09).
фахові компетентності професійного спрямування:
• базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння функціонального призначення, принципів побудови та роботи засобів інформаційного забезпечення мехатронних та робототехнічних систем (ФКС1.1.);
• здатність застосовувати сучасне програмне забезпечення для створення, опрацювання і аналізу математичних моделей засобів інформаційного забезпечення в мехатроніці та роботиці, використовувати сучасні інженерні та математичні пакети для створення віртуальних мехатронних приладів і систем та аналізу фізичних величин, що застосовуються в наукових експериментах, реальних лабораторних і промислових установках (ФКС1.4);
• Здатність проводити експериментальне дослідження засобів інформаційного забезпечення в мехатроніці та робототиці, документувати результати експерименту та робити висновки на основі їх аналізу (ФКС1.6).
Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
• вміти виконувати аналіз інженерних продуктів, процесів і систем за встановленими критеріями, обирати і застосовувати найбільш придатні аналітичні, розрахункові та експериментальні методи для проведення досліджень, інтерпретувати результати досліджень
• знати основи інтелектуальних мехатронних систем, зокрема побудованих із використанням нейронних мереж, а також поняття про колективний штучний інтелект і його сучасний стан розвитку
• розраховувати, конструювати, проєктувати, досліджувати, експлуатувати, ремонтувати, налагоджувати типові для обраної спеціалізації засоби вимірювань з застосуванням програмного середовища LabVIEW фірми National Instruments
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: – пререквізити: Основи мехатроніки. Уніфікуючі перетворювальні пристрої мехатроніки. Мехатронні модулі та системи, частина 1
– кореквізити: Проєктування мехатронних та робототехнічних систем. Сучасні технології проектування інформаційних приладобудівних систем
Короткий зміст навчальної програми: Напрями і принципи розвитку технічних модульних систем. Технологія віртуальних приладів і застосування програмного середовища LabVIEW при проектуванні мехатронних систем. Методи керування мехатронними системами. Інтелектуальні мехатронні системи керування. Способи організації взаємодії між елементами мехатронної системи
Опис: Проектування інформаційно-вимірювального каналу мехатронної системи з використанням віртуальних засобів у програмному середовищі LabVIEW
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання знань: Поточний поетапний контроль та консультації в процесі виконання курсового проекту. Семестровий диференційований залік з демонстрацією спроектованого віртуального інформаційно-вимірювального каналу мехатронної системи в середовищі LabVIEW
Критерії оцінювання результатів навчання: Диференційований залік на підставі захисту курсового проекту з максимально можливою оцінкою 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Технологія віртуальних приладів і застосування програмного середовища LabVIEW при проектуванні мехатронних систем. Метод. вказівки до практичних занять з курсу “Мехатронні модулі та системи” (ч. 2) для студентів спеціальності 152 Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка зі спеціалізацією 152.05 Інформаційні технології в приладобудуванні /Укл.: В.О.Мокрицький.– Львів: НУЛП, 2021. - 26 с..
• ni.com/russia. LabVIEW – Вводный курс.
• Ловейкін В. С. Мехатроніка: навч. посібник / В. С. Ловейкін, Ю. О. Ромасевич, Ю. В. Човнюк. – Київ : ЦП Компринт, 2012. – 358 с.
• Дорожовець М.М., Івахів О.В., Мокрицький В.О. Уніфікуючі перетворювачі інформаційного забезпечення мехатроннихї систем: Навч. посібник – Львів, вид-во національного університету «Львівська політехніка», 2009. – 304 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).