Геодезичні виміри залізничної колії
Спеціальність: Залізничні споруди та колійне господарство
Код дисципліни: 6.273.03.O.020
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: PhD, доцент Кравець Іван Богданович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність особи вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми проектування, будівництва, експлуатації та ремонту залізничної колії і споруд, що передбачає застосування теорій та методів сучасної транспортної науки на основі системного підходу та з врахуванням невизначеності умов функціонування залізничної інфраструктури.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК6. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
ЗК8. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу
Фахові компетентності спеціальності (ФК)
1. Здатність здійснювати діяльність з розробки, оформлення та впровадження у виробництво документації щодо визначеності технологічних процесів будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування залізничної колії та споруд, їх систем та інших інструктивних вказівок, правил та методик (ФК 5).
2. Здатність застосовувати методи та засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи при технічній діагностиці об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів (ФК 10).
3. Здатність застосовувати сучасні програмні засоби для розробки проектно-конструкторської та технологічної документації зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів (ФК 11).
4. Здатність організовувати власну роботу, роботу підлеглих та підпорядкованих підрозділів відповідно до вимог охорони праці, техніки безпеки та протипожежної безпеки на об’єктах залізничної колії та спорудах при їх побудові, експлуатації та ремонті (ФК 14).
Результати навчання: ПРН 9. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності.
ПРН 15. Розробляти та впроваджувати технологічні процеси, технологічне устаткування і технологічне оснащення, засоби автоматизації та механізації при будівництві, експлуатації, ремонті та обслуговуванні об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів.
ПРН 16. Розробляти, оформляти та впроваджувати у виробництво документацію щодо визначеності технологічних процесів будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та інших інструктивних вказівок, правил та методик.
ПРН 25. Знати основні вимоги охорони праці, техніки безпеки, протипожежної безпеки та санітарно-гігієнічного режиму при здійсненні професійної діяльності при обслуговуванні об’єктів залізничної інфраструктури.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни:
Нарисна геометрія та інженерна графіка
Загальний курс залізниць
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Навчальна практика
Залізнична колія, частина 2-4
Колійне господарство, частина 1
Проектування залізниць, частина 1-2
Короткий зміст навчальної програми: Геодезія – наука про методи визначення фігури і розмірів Землі, зображення земної поверхні на планах і картах і точних вимірювань на місцевості, пов'язаних з розв'язанням різних наукових і практичних завдань. Оскільки жодне будівництво, експлуатація, реконструкція залізниць і поточне утримання об’єктів колійного господарства неможливі без виконання різних за точністю геодезичних робіт, геодезичні виміри є невід’ємною частиною технології будівництва і утримання в належному стані всієї залізничної інфраструктури. Тому, головним завданням дисципліни «Геодезичні виміри залізничної колії» є засвоєння студентами методів виконання геодезичних робіт, що використовуються при вишукуванні, будівництві й експлуатації залізниць, а також роботу з різними геодезичними приладами.
Опис: В курсі планується вивчити наступні теми:
1. Мета і завдання дисципліни. Застосування геодезії на транспорті та у будівництві. Форма та розміри Землі. Проекції. Координати.
2. Класифікація теодолітів. Будова теодоліта Т30. Перевірки теодоліта Т30. Вимірювання горизонтальних кутів, способи. Вертикальний круг теодоліта Т30, місце нуля вертикального круга.
3. Вимірювання довжин ліній. Зйомка місцевості, види, їх характеристика. Теодолітна зйомка, склад польових робіт, зйомка ситуації. Обробка результатів теодолітної зйомки. Тахеометрична зйомка місцевості, основні принципи, зйомне обґрунтування, робота на станції, зйомка рейкових точок, обробка результатів вимірювань.
4. Нівелювання. Елементи математичної обробки результатів вимірювань. Класифікація нівелірів, будова нівеліра Н-3, перевірки. Способи геометричного нівелювання. Загальні дані про сучасні нівеліри. Польові та камеральні роботи при технічному нівелюванні.
5. Розмічувальні роботи на залізниці. Розмічування станцій. Зйомка станцій. Паспорт колії. Техніка безпеки при виконанні геодезичних робіт.
6. Способи детальної розбивки інженерних споруд, оцінка точності. Підготовка розбивних елементів для винесення проекту в натуру (основні положення).
7. Геодезичні роботи при трасуванні та будівництві залізниці, загальні положення; прокладка магістрального ходу, способи контролю кутових вимірювань.
8. Геодезичні роботи на етапі перед будівництвом залізниці, розбивка прямих.
9. Геодезичні роботи перед укладкою верхньої будови колії та баластуванні. Детальна розбивка вертикальних кривих.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів до лабораторних робіт шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи.
2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань.
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 40 балів.
Заліковий контроль: письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Методичні вказівки для виконання індивідуальних робіт з дисциплін “Інженерна геодезія” та “Основи геодезії” для студентів усіх форм навчання спеціальностей: 273 «Залізничний транспорт» за освітньою програмою «Залізничні споруди та колійне господарство»; 275 «Транспортні технології» за освітньою програмою «Організація перевезень і управління на залізничному транспорті». Частина №1 / В. В. Ковальчук, І. Б. Кравець. – Львів: Каменяр, 2020. – 31 с.
2. Методичні вказівки для виконання індивідуальних робіт з дисциплін “Інженерна геодезія” та “Основи геодезії” для студентів усіх форм навчання спеціальностей: 273 «Залізничний транспорт» за освітньою програмою «Залізничні споруди та колійне господарство»; 275 «Транспортні технології» за освітньою програмою «Організація перевезень і управління на залізничному транспорті». Частина №2 / В. В. Ковальчук, І. Б. Кравець. – Львів: Каменяр, 2021. – 33 с.
3. Конспект лекцій. – рукопис.
4. Інженерна геодезія : навч. посіб. / С.Г. Вилка. – К. : Аграрна освіта, 2014. – 371 с
5. Конспект лекцій по курсу «Інженерна геодезія».
6. Геодезія: підручник. / Островський А.Л., Мороз В.Л., Тарановський В.Л. - Львів: НУ "Львівська політехніка".–Ч. ІІ. – 2007. – 507 с.
7. Охорона праці в галузі сільського господарства (землевпорядкування, геодезія) [Текст] : навч. посіб. для студ. ВНЗ / І. П. Пістун [и др.]. – Суми : Університетська книга, 2007. – 374 с. – Бібліогр.: с. 374.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).