Планування мобільності з використанням засобів імітаційного моделювання
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Код дисципліни: 7.275.02.O.001
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: к.т.н. Грицунь Олег Михайлович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Основні поняття та означення з науки про великі складні системи, якими є вулично-дорожні мережі міст з відповідними транспортними потоками.
2. Володіти методологією моделювання цих систем, методами математичного дослідження їх з використанням програмних продуктів .
3. Аналізувати методи моделювання транспортної мережі міста та транспортних потоків
4. Досліджувати числові характеристики нерівномірності транспортних потоків, часових та лінійних інтервалів між ними, швидкісних показників руху транспортних засобів.
5. Моделювати на комп’ютерах процеси входження транспортних засобів в основний потік, рух транспортних засобів на різних ділянках маршрутів між перехрестями, проїзд через регульовані та нерегульовані перехрестя.
6. Розробляти алгоритми та програми моделювання кореспонденцій, розподілу транспортних потоків
Результати навчання: РН3 – Приймати ефективні рішення у сфері транспортних систем і технологій з урахуванням технічних, соціальних, економічних та правових аспектів, генерувати і порівнювати альтернативи, оцінювати потрібні ресурси і обмеження, аналізувати ризики.
РН6 – Розробляти нові та удосконалювати існуючі транспортні системи та технології, визначати цілі розробки, наявні обмеження, критерії ефективності та сфери використання.
РН7 – Розробляти та аналізувати графічні, математичні та комп’ютерні моделі транспортних систем та технологій.
РН14 – Використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для аналізу, розробки та удосконалення транспортних систем та технологій.
РН16 – Аналізувати сучасні підходи до формування мобільності майбутнього, дослідувати основі розробки у цій сфері на предмет доцільності їх застосування та ефективності.
РН17 – Визначити та аналізувати чинники міської мобільності, на основі яких обґрунтовувати зміни у транспортній політиці з відповідної місцевої, організаційної, а також індивідуальної та суспільної точки зору
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Проектний аналіз
Підвищення безпеки дорожніх умов
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни здобувач набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо розроблення схем організації руху транспортних потоків, у тому числі з проїздом через регульовані і нерегульовані перехрестя, ґрунтуючись на результатах виконання практичних робіт, проведення окремих досліджень з моделювання цих процесів на комп’ютерах під час самостійної підготовки. Докладно розглядаються різні варіанти моделювання з використанням програмного продукту PTV VISSIM різних версій та визначення основних показників ефективності проїзду транспортними потоками перехресть (довжини черг транспортних засобів перед перехрестями, швидкість проїзду, транспортні затримки). Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам чинних норм та стандартів, а також сучасним методам безпеки, у т.ч. екологічної, щодо організації дорожнього руху.
Опис: Актуальність моделювання транспортних потоків
Основні поняття та визначення в науці про великі складні системи.
Основні поняття та визначення в методології моделювання систем.
Елементи теорії ймовірностей і математичної статистики та їх застосування в імітаційному моделюванні.
Основні показники дорожнього руху, що характеризують транспортні потоки.
Моделювання руху транспортних засобів у транспортному потоці та визначення його основних показників
Фазові переходи в транспортних потоках та застосування методів теорії масового обслуговування.
Оцінювання показників транспортних потоків як одно- та багатоканальної системи масового обслуговування
Інтелектуальні транспортні системи та керування транспортними потоками й дорожнім рухом.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист звітів за виконані лабораторні роботи в усній формі методом опитування теоретичного матеріалу за темами робіт та методикою їх виконання (20 балів)
Захист індивідуального науково-дослідного завдання (10 балів)
Екзаменаційний контроль - 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Безлюбченко О. С. Планування міст і транспорт : навч. посібник / О. С. Безлюбченко, С. М. Гордієнко, О. В. Завальний; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. – 271 с.
2. Системологія на транспорті / За заг.ред. М.Ф.Дмитриченка.- Книга 1: Основи теорії систем і управління / Є.В.Гаврилов, М.Ф.Дмитриченко, В.К.Доля та ін.- К.: Знання України, 2005.-344 с.
3. Територіальне планування в Україні : європейські засади та національний досвід / В. С. Куйбіда, Ю. М. Білоконь. – Київ : Логос, 2009. – 108 с.
4. Форнальчик Є.Ю. та інші. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія/ Є.Ю.Форнальчик, І.А.Могила, В.Е.Трушевський, В.В.Гілевич; за заг.ред. Є.Ю.Форнальчика.-Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2018.-236 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Планування мобільності з використанням засобів імітаційного моделювання (курсовий проєкт)
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Код дисципліни: 7.275.02.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: к.т.н. Грицунь Олег Михайлович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Основні поняття та означення з науки про великі складні системи, якими є вулично-дорожні мережі міст з відповідними транспортними потоками.
2. Володіти методологією моделювання цих систем, методами математичного дослідження їх з використанням програмних продуктів .
3. Аналізувати методи моделювання транспортної мережі міста та транспортних потоків
4. Досліджувати числові характеристики нерівномірності транспортних потоків, часових та лінійних інтервалів між ними, швидкісних показників руху транспортних засобів.
5. Моделювати на комп’ютерах процеси входження транспортних засобів в основний потік, рух транспортних засобів на різних ділянках маршрутів між перехрестями, проїзд через регульовані та нерегульовані перехрестя.
6. Розробляти алгоритми та програми моделювання кореспонденцій, розподілу транспортних потоків
Результати навчання: РН3 – Приймати ефективні рішення у сфері транспортних систем і технологій з урахуванням технічних, соціальних, економічних та правових аспектів, генерувати і порівнювати альтернативи, оцінювати потрібні ресурси і обмеження, аналізувати ризики.
РН6 – Розробляти нові та удосконалювати існуючі транспортні системи та технології, визначати цілі розробки, наявні обмеження, критерії ефективності та сфери використання.
РН7 – Розробляти та аналізувати графічні, математичні та комп’ютерні моделі транспортних систем та технологій.
РН14 – Використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для аналізу, розробки та удосконалення транспортних систем та технологій.
РН16 – Аналізувати сучасні підходи до формування мобільності майбутнього, дослідувати основі розробки у цій сфері на предмет доцільності їх застосування та ефективності.
РН17 – Визначити та аналізувати чинники міської мобільності, на основі яких обґрунтовувати зміни у транспортній політиці з відповідної місцевої, організаційної, а також індивідуальної та суспільної точки зору
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Проектний аналіз
Підвищення безпеки дорожніх умов
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни здобувач набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо розроблення схем організації руху транспортних потоків, у тому числі з проїздом через регульовані і нерегульовані перехрестя, ґрунтуючись на результатах виконання практичних робіт, проведення окремих досліджень з моделювання цих процесів на комп’ютерах під час самостійної підготовки. Докладно розглядаються різні варіанти моделювання з використанням програмного продукту PTV VISSIM різних версій та визначення основних показників ефективності проїзду транспортними потоками перехресть (довжини черг транспортних засобів перед перехрестями, швидкість проїзду, транспортні затримки). Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам чинних норм та стандартів, а також сучасним методам безпеки, у т.ч. екологічної, щодо організації дорожнього руху.
Опис: Актуальність моделювання транспортних потоків
Основні поняття та означення у науці про великі складні системи
Основні поняття та означення з методології моделювання систем
Елементи теорії імовірностей і математичної статистики та застосування їх у імітаційному моделюванні
Основні показники дорожнього руху, які характеризують транспортні потоки
Моделювання руху транспортних засобів у транспортному потоці та визначення його основних показників
Фазові переходи у транспортних потоках та застосування методів теорії масового обслуговування
Оцінювання показників транспортних потоків як одно- та багатоканальної системи масового обслуговування
Інтелектуальні транспортні системи і управління транспортними потоками та дорожнім рухом
Методи та критерії оцінювання: здача курсового проєкту - 100%
Критерії оцінювання результатів навчання: Здача курсового проєкту - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Безлюбченко О. С. Планування міст і транспорт : навч. посібник / О. С. Безлюбченко, С. М. Гордієнко, О. В. Завальний; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. – 271 с.
2. Системологія на транспорті / За заг.ред. М.Ф.Дмитриченка.- Книга 1: Основи теорії систем і управління / Є.В.Гаврилов, М.Ф.Дмитриченко, В.К.Доля та ін.- К.: Знання України, 2005.-344 с.
3. Територіальне планування в Україні : європейські засади та національний досвід / В. С. Куйбіда, Ю. М. Білоконь. – Київ : Логос, 2009. – 108 с.
4. Форнальчик Є.Ю. та інші. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія/ Є.Ю.Форнальчик, І.А.Могила, В.Е.Трушевський, В.В.Гілевич; за заг.ред. Є.Ю.Форнальчика.-Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2018.-236 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).