Мікромоделювання в середовищі PTV VISSIM

Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Код дисципліни: 7.275.02.E.016
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: к.т.н. Грицунь Олег Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є формування у здобувачів здатності проєктувати організацію руху транспортних засобів у транспортних потоках на перехрестях, громадських просторах, ділянках вулично-дорожніх мереж та уміти розв’язувати задачі із оптимізації нових схем управління потоками щодо удосконалення транспортних систем шляхом моделювання руху транспортних потоків.
Завдання: Загальні: 1. Здатність працювати в міжнародному контексті (ЗК1). 2. Здатність розробляти проекти та управляти ними (ЗК5). 3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) (ЗК8). Фахові: 1. Здатність до визначення та застосування перспективних напрямків моделювання транспортних процесів (ФК2). 2. Здатність використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних задач у сфері транспортних систем та технологій (ФК11). 3. Уміння аналізувати пропускну здатність транспортних вузлів, затримки, швидкість руху та інші параметри залежно від типу перетину доріг, при зміні схем організації дорожнього руху, оптимізації роботи світлофорних об’єктів, взаємодії пішоходів і транспортних засобів (ФКС1.2). 4. Здатність моделювати транспортні потоки за допомогою спеціалізованих та прикладних програм (ФКС1.3).
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент набуває здатності продемонструвати такі результати навчання: 1. Оцінювати умови руху на ділянка вулично-дорожній мережі та основні показники дорожнього руху на них; 2. Володіти методологією моделювання транспортних потоків, методами математичного дослідження їх з використанням програмного продукту PTV VISSIM; 3. Вміти визначати закономірності та моделі зміни основних параметрів транспортних потоків; 4. Проєктувати та аналізувати схеми організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі міст з урахуванням зміни основних показників руху; 5. Використовувати імітаційні моделі руху транспортних потоків для вдосконалення різних варіантів організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Моделювання транспортних потоків
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває компетентностей та практичних навиків мікромоделювання в середовищі PTV VISSIM на основі зміни їх основних показників у часі. Застосовуються аналітичні методи аналізу основних показників руху, на основі яких проводиться імітаційне моделювання руху транспортних потоків на вулично-дорожній мережі. Використовуються методи імітаційного моделювання з метою визначення взаємозв’язку між основними параметрами транспортного потоку та подальшого прогнозування динаміки їх зміни за різних умов руху. Такі уміння та навики дають змогу проектувати організацію руху на основі імітаційного моделювання за різних схем організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі.
Опис: Методи мікромоделювання Класифікація типів мікромоделювання систем. Характеристики транспортних систем як об'єкта для мікромоделювання. Моделі та мікромоделювання транспортних систем Моделі попиту на транспортне обслуговування Імітаційне мікромоделювання в середовищі PTV VISSIM Об’єктно-орієнтовне мікромоделювання Мікромоделювання на перехрестях в одному рівні Експериментальні дослідження роботи транспортних джерел
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів з лабораторних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту; 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних завдань; 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист звітів за виконані лабораторних роботів - 30 балів; Екзаменаційний контроль - 60 балів; Усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Системологія на транспорті / За заг.ред. М.Ф.Дмитриченка.- Книга 1: Основи теорії систем і управління / Є.В.Гаврилов, М.Ф.Дмитриченко, В.К.Доля та ін.- К.: Знання України, 2005.-344 с. 2. Безлюбченко О. С. Планування міст і транспорт : навч. посібник / О. С. Безлюбченко, С. М. Гордієнко, О. В. Завальний; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. – 271 с. 3. Форнальчик Є.Ю. та інші. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія/ Є.Ю.Форнальчик, І.А.Могила, В.Е.Трушевський, В.В.Гілевич; за заг.ред. Є.Ю.Форнальчика.-Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2018.-236 с. 4. Територіальне планування в Україні : європейські засади та національний досвід / В. С. Куйбіда, Ю. М. Білоконь. – Київ : Логос, 2009. – 108 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Мікромоделювання в середовищі PTV VISSIM (курсовий проєкт)

Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Код дисципліни: 7.275.02.E.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: к.т.н. Грицунь Олег Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є формування у здобувачів здатності проєктувати організацію руху транспортних засобів у транспортних потоках на перехрестях, громадських просторах, ділянках вулично-дорожніх мереж та уміти розв’язувати задачі із оптимізації нових схем управління потоками щодо удосконалення транспортних систем шляхом моделювання руху транспортних потоків.
Завдання: Загальні: 1. Здатність працювати в міжнародному контексті (ЗК1). 2. Здатність розробляти проекти та управляти ними (ЗК5). 3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) (ЗК8). Фахові: 1. Здатність до визначення та застосування перспективних напрямків моделювання транспортних процесів (ФК2). 2. Здатність використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних задач у сфері транспортних систем та технологій (ФК11). 3. Уміння аналізувати пропускну здатність транспортних вузлів, затримки, швидкість руху та інші параметри залежно від типу перетину доріг, при зміні схем організації дорожнього руху, оптимізації роботи світлофорних об’єктів, взаємодії пішоходів і транспортних засобів (ФКС1.2). 4. Здатність моделювати транспортні потоки за допомогою спеціалізованих та прикладних програм (ФКС1.3).
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент набуває здатності продемонструвати такі результати навчання: 1. Оцінювати умови руху на ділянка вулично-дорожній мережі та основні показники дорожнього руху на них; 2. Володіти методологією моделювання транспортних потоків, методами математичного дослідження їх з використанням програмного продукту PTV VISSIM; 3. Вміти визначати закономірності та моделі зміни основних параметрів транспортних потоків; 4. Проєктувати та аналізувати схеми організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі міст з урахуванням зміни основних показників руху; 5. Використовувати імітаційні моделі руху транспортних потоків для вдосконалення різних варіантів організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Моделювання транспортних потоків
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває компетентностей та практичних навиків мікромоделювання в середовищі PTV VISSIM на основі зміни їх основних показників у часі. Застосовуються аналітичні методи аналізу основних показників руху, на основі яких проводиться імітаційне моделювання руху транспортних потоків на вулично-дорожній мережі. Використовуються методи імітаційного моделювання з метою визначення взаємозв’язку між основними параметрами транспортного потоку та подальшого прогнозування динаміки їх зміни за різних умов руху. Такі уміння та навики дають змогу проектувати організацію руху на основі імітаційного моделювання за різних схем організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі.
Опис: 1. Збір первинних показників на вулично-дорожній мережі. 2. Опрацювання результатів натурних досліджень. 2. Мікромоделювання елементів вулично-дорожній мережі.
Методи та критерії оцінювання: Захист курсового проекту у усній формі шляхом проведення опитування за результатами провеедних розрахунків.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист курсового проекту - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Системологія на транспорті / За заг.ред. М.Ф.Дмитриченка.- Книга 1: Основи теорії систем і управління / Є.В.Гаврилов, М.Ф.Дмитриченко, В.К.Доля та ін.- К.: Знання України, 2005.-344 с. 2. Семенов В.В. Математическое моделирование динамики транспортных потоков мегаполисов / В.В.Семенов. Препринт №34 ИПМ им. М.В.Келдыша РАН- М., 2004.- 44 с. 3. Майоров Н. Н. Моделирование транспортних процессов: Уч. пособ. / Н. Н.Майоров, В.А. Фетисов.- М.:Транспорт, 2013.-164 с. 4. Дрю Д. Теория транспортных потоков и управление ими / Д.Дрю.-М.:Транспорт,1972.-424 с. 5. Форнальчик Є.Ю. та інші. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія/ Є.Ю.Форнальчик, І.А.Могила, В.Е.Трушевський, В.В.Гілевич; за заг.ред. Є.Ю.Форнальчика.-Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2018.-236 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).