Конкурентоспроможність бізнесу
Спеціальність: Економіка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.051.05.E.113
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Професор, доктор економічних наук Мрихіна Олександра Борисівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- знання понятійно-категорійного апарату та концепцій конкурентоспроможності бізнесу;
- знання нормативно-правової бази регулювання конкуренції в Україні;
- знання методів й моделей оцінювання та прогнозування конкурентоспроможності продукції і підприємства;
- знання принципів, факторів та технологій забезпечення конкурентних переваг підприємства;
- уміння економічно обґрунтовувати та конкретизовувати функції управління конкурентоспроможністю та розробляти конкурентні стратегії для бізнесу;
- уміння ідентифікувати види конкурентних переваг, якими володіє підприємство, а також визначати ті, що мають бути досягнуті в майбутньому для поліпшення конкурентоспроможності його бізнесу;
- уміння оцінювати рівень конкуренції в галузі, визначати масштаби конкурентного галузевого середовища підприємства й аналізувати розміщення сил на ринку;
- уміння обґрунтовувати організаційно-технічні рішення щодо підвищення рівня конкурентоспроможності бізнесу, продуктивності виробництва, інноваційного розвитку тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
"Соціальна відповідальність і соціальна безпека"; "Стратегії розвитку соціально-економічних систем"; "Економічні інструменти управління проектами і програмами розвитку соціально-економічних систем"; "Емпіричні і статистичні методи в дослідженні соціально-економічних процесів"; "Економічне управління підприємством".
Кореквізити:
"Управління потенціалом підприємства"; "Стратегічне управління підприємством"; "Спецкурс з наукових досліджень спеціальності"; "Наукові дослідження та семінари за їх тематикою".
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни спрямоване на формування й поглиблення у студентів теоретичних знань щодо системних характеристик конкурентоспроможного розвитку бізнесу, форм економічної конкуренції, закономірностей формування конкурентних переваг та стратегії конкурентоспроможності підприємства, набуття практичних навиків з використання методів, моделей та технологій обґрунтування конкурентоспроможності бізнесу.
Методи та критерії оцінювання: 1. Поточний контроль (30 балів):
- вибіркове усне опитування на початку заняття;
- участь у дискусіях та розв’язанні ситуаційних завдань з проблемних питань у межах дисципліни;
- оцінювання виконання та захисту індивідуальної розрахункової (контрольної) роботи.
2. Екзаменаційний контроль (70 балів): оцінювання письмової та усної компоненти.
Рекомендована література: 1. ЕНМК «Конкурентоспроможність бізнесу» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 051 Економіка. Укладачі: Мрихіна О. Б., Данчак Л. І. [Доступно з http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=481].
2. Мрихіна О. Б. Методичні рекомендації для проведення практичних занять [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vns.lp.edu.ua.
3. Мрихіна О. Б. Методичні рекомендації для виконання самостійної роботи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vns.lp.edu.ua.
4. Конкурентоспроможність підприємства: підручник / За заг. Ред. Д. е. н., професора, академіка НААН України А. С. Даниленка. Автори: Юхименко П.І., Даниленко А.С., Батажок С.Г. та ін. – Київ: Центр учбової літератури, 2020. – 320 с.
5. Цибульська Е. І. Конкурентоспроможність підприємства : навч. Посіб. Для студентів, які навчаються за спец. 051 – Економіка / Е. І. Цибульська ; Нар. Укр. Акад. – Харків : Вид-во НУА, 2018. – 320 с.
6. Конкурентоспроможність підприємства: навчальний посібник / І.А. Дмитрієв, І.М. Кирчата, О.М. Шершенюк - Х.: ФОП Бровін О.В., 2020. – 340 с.
Конкурентоспроможність бізнесу (курсовий проєкт)
Спеціальність: Економіка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.051.05.E.115
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Професор, доктор економічних наук Мрихіна Олександра Борисівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Знання:
- принципів забезпечення конкурентоспроможності бізнесу;
- методико-прикладних засад оцінювання конкурентоспроможності бізнесу;
- нормативно-правових основ регулювання конкурентоспроможного розвитку підприємства;
- технологій оцінювання й моделювання конкурентної поведінки підприємства;
- джерел і факторів формування конкурентних переваг підприємства, ключових методів і підходів до формування стратегії його конкурентоспроможності.
Уміння:
- ідентифікувати конкурентні позиції бізнесу;
- формувати стратегію конкурентоспроможного розвитку бізнесу;
- застосовувати економіко-математичні методи і моделі для оцінювання та прогнозування конкурентоспроможності бізнесу;
- визначати характеристики конкурентного середовища та місце в ньому підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: "Конкурентоспроможність бізнесу".
Короткий зміст навчальної програми: Метою курсового проєкту є поглиблення і закріплення системи теоретичних знань та практичних навиків з формування та використання методичного інструментарію для оцінювання, моделювання та управління конкурентоспроможністю бізнесу.
Завдання курсового проєкту полягають у:
- засвоєнні понятійно-категорійного апарату щодо конкуренції та конкурентоспроможного розвитку підприємства;
- оволодінні підходами до проведення економічного оцінювання аспектів функціонування та розвитку підприємства, аналізу його конкурентних позицій;
- застосуванні економіко-математичних методів і моделей для оцінювання рівня конкурентоспроможності бізнесу;
- формуванні навичок стратегічного моделювання на засадах посилення конкурентоспроможності бізнесу;
- закріпленні вміння щодо пояснення економічних й соціальних процесів та явищ на основі теоретичних моделей, оцінюванні і змістовній інтерпретації отриманих результатів та управлінні конкурентоспроможністю бізнесу.
Методи та критерії оцінювання: Якість курсового проєкту оцінюють за критеріями, визначеними «Положенням про рейтингове оцінювання досягнень студентів» (СВО ЛП 03.10, Наказ № 27-1-10 від 23 січня 2019 р.):
- відповідність змісту курсового проєкту (роботи) завданню та вимогам навчально-методичних рекомендацій щодо його виконання;
- самостійність розв’язання поставленої задачі, проектного рішення, виконання розрахунків, креслень, графіків та таблиць;
- наявність елементів науково-дослідного характеру;
- використання комп’ютерних технологій;
- оформлення пояснювальної записки, графічних матеріалів згідно з вимогами до конструкторської та технологічної документації.
Оцінювання курсового проєкту (100 балів): за виконання проєкту - 70 балів (відповідно: 1.1.Ситуаційна діагностика підприємства - 10 балів; 1.2.Організаційно-управлінська діагностика підприємства - 5 балів; 1.3.Діагностика виробничо-господарського потенціалу підприємства - 10 балів; 1.4.Фінансова діагностика підприємства - 10 балів; 2.1.Оцінювання конкурентного потенціалу підприємства - 10 балів; 2.2.Оцінювання резервів підвищення конкурентоспроможності підприємства - 5 балів; 2.3.Вибір стратегії конкурентоспроможності підприємства - 10 балів; Презентація проєктів - 10 балів), за усний захист проєкту - 30 балів.
Рекомендована література: 1. Конкурентоспроможність підприємства: підручник / За заг. ред. Юхименка П. І. – Київ: Центр навчальної літератури, 2020. – 320 с.
2. Мрихіна О. Б. Конкурентоспроможність підприємства : Конспект лекцій / Мрихіна О. Б. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 183 с.
3. Конкурентоспроможність підприємства: підручник / За заг. ред. д. е. н., проф., академіка НААН України А. С. Даниленка. Автори: Юхименко П. І., Даниленко А. С., Батажок С. Г. та ін. – Київ: Центр навчальної літератури, 2018. – 320 с.