Маркетинг професійних послуг
Спеціальність: Маркетинг
Код дисципліни: 7.075.01.E.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: к.е.н., доц. Балик У.О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми в сфері маркетингу в професійній діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. Навички міжособистісної взаємодії. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість. Здатність до постійного самовдосконалення та оволодіння сучасними знаннями. Здатність логічно і послідовно відтворювати та застосовувати знання з найновіших теорій, методів і практичних прийомів маркетингу. Здатність обирати і застосовувати ефективні засоби управління маркетинговою діяльністю ринкового суб’єкта на рівні організації, підрозділу, групи, мережі. Здатність формувати адаптивний маркетинговий інструментарій ринкового суб’єкта, зайнятого у сфері нематеріального виробництва.
Здатність організувати ефективну систему обслуговування клієнтів.
Результати навчання: Вміти адаптовувати і застосовувати нові досягнення в теорії та практиці маркетингу для досягнення конкретних цілей і вирішення задач ринкового суб’єкта. Планувати і здійснювати власні дослідження у сфері маркетингу, аналізувати його результати і обґрунтовувати ухвалення ефективних маркетингових рішень в умовах невизначеності. Вміти підвищувати ефективність маркетингової діяльності ринкового суб’єкта на різних рівнях управління, розробляти проекти у сфері маркетингу та управляти ними. Вміти формувати і вдосконалювати систему маркетингу ринкового суб’єкта. Використовувати методи міжособистісної комунікації в ході вирішення колективних задач, ведення переговорів, наукових дискусій у сфері маркетингу. Розуміти сутність та особливості застосування маркетингових інструментів у процесі прийняття маркетингових рішень. Обґрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, підходів, методів, прийомів. Формувати маркетингову систему взаємодії, будувати довгострокові взаємовигідні відносини з іншими суб’єктами ринку. Вміти здійснювати заходи з системної оптимізації діяльності підприємства у сфері обслуговування клієнтів. Знати сучасні концепції та технології комплексного обслуговування споживачів із використанням критеріїв системної оптимізації роботи ринкового суб’єкта. Зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування. Відповідальність за розвиток професійного знання і практик, оцінку стратегічного розвитку команди.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Соціальна відповідальність бізнесу, Управління інноваційним розвитком підприємств; Стратегічний маркетинг та стратегічний менеджмент; Маркетингове консультування. Кореквізити: маркетинг професійних послуг (КП).
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей
загальних:
- поглиблені знання та розуміння фундаментальної теорії і практики маркетингу професійних послуг, новітніх тенденцій його розвитку, прикладних аспектів професійної діяльності у цій сфері;
- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
- здатність бути критичним і самокритичним;
- здатність приймати обґрунтовані рішення;
- здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети;
- здатність діяти соціально відповідально, свідомо та на основі етичних міркувань (мотивів).
Опис: Зміст і застосування маркетингу професійних послуг. Особливості і роль сфери послуг в сучасній економіці. Особливості маркетингу послуг. Характеристика професійних послуг, їх класифікація. Еволюція сфери послуг. Фактори, що сприяють розвитку сектору послуг в Україні. Відмінність між маркетингом послуг і маркетингом товарів. Маркетинг послуг і маркетинг товарів з використанням послуг. Комплексна оцінка послуги. Оцінка прибутковості складових асортименту послуг. Створення конкурентної позиції підприємства сфери послуг та етапи розробки стратегії позиціонування. Участь клієнта в процесі обслуговування. Послуга як система процесу надання та отримання професійних послуг. Проблеми досягнення необхідної поведінки споживачів із залученням їх до співробітництва. Комплекс маркетингу підприємства та особливості його реалізації у сфері професійних послуг.
Методи та критерії оцінювання:
1. Поточний контроль роботи студента: оцінювання знань студентів на практичних заняттях (оцінювання виконання ситуаційних вправ та завдань під час заняття; оцінювання участі в дискусіях, підведеннях підсумків з питань, що розглядаються на практичному занятті);
оцінювання виконання контрольних робіт (правильність обчислень, коректність висновків та рекомендацій; правильність, повнота та лаконічність відповіді під час захисту роботи) – для студентів заочної форми навчання. 2. Екзаменаційний контроль: оцінювання знань студентів на екзамені, що передбачає письмову та усну компоненту. Письмова компонента: завдання 1-го рівня – тести; завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення, встановити його характерні ознаки; завдання 3-го рівня – розв’язати задачі чи дати відповідь на ситуаційну вправу. Усна компонента: усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (100):
виконання та захист лабораторних робіт (60%);
виконання та захист індивідуальної контрольної роботи (20%);
контрольне тестування (20%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ткаченко Л.В. Маркетинг послуг. Підручник. – Київ: Центр навчальної літератури, 2016. – 192 с.
2. Пащук О.В. Маркетинг послуг: стратегічний підхід: Навчальний посібник. – К.: ВД «Професіонал», 2017. – 560 с.
3. М. Шульц, Д. Дерр. Маркетинг професійних послуг: Навчальний посібник. – Львів: Лібра, 2020. – 189 с.
3. Кулибанова В.В. Маркетинг: сервисная деятельность. – СПб.: Питер, 2015. – 240 с.
4. Кристофер Лавлок. Маркетинг услуг: персонал, технологии, стратегии. – 4-е изд. – СПб.: Издательский дом «Вильямс», 2018. – 983 с.
5. Вачевський М.В., Скотний В.Г. Маркетинг в сферах послуг: Навчальний посібник. – Київ: «Центр навчальної літератури», 2018. – 232 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Маркетинг професійних послуг (курсовий проєкт)
Спеціальність: Маркетинг
Код дисципліни: 7.075.01.E.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: к.е.н., доц. Балик У.О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми в сфері маркетингу в професійній діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. Навички міжособистісної взаємодії. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість. Здатність до постійного самовдосконалення та оволодіння сучасними знаннями. Здатність логічно і послідовно відтворювати та застосовувати знання з найновіших теорій, методів і практичних прийомів маркетингу. Здатність обирати і застосовувати ефективні засоби управління маркетинговою діяльністю ринкового суб’єкта на рівні організації, підрозділу, групи, мережі. Здатність формувати адаптивний маркетинговий інструментарій ринкового суб’єкта, зайнятого у сфері нематеріального виробництва.
Здатність організувати ефективну систему обслуговування клієнтів.
Результати навчання: Вміти адаптовувати і застосовувати нові досягнення в теорії та практиці маркетингу для досягнення конкретних цілей і вирішення задач ринкового суб’єкта. Планувати і здійснювати власні дослідження у сфері маркетингу, аналізувати його результати і обґрунтовувати ухвалення ефективних маркетингових рішень в умовах невизначеності. Вміти підвищувати ефективність маркетингової діяльності ринкового суб’єкта на різних рівнях управління, розробляти проекти у сфері маркетингу та управляти ними. Вміти формувати і вдосконалювати систему маркетингу ринкового суб’єкта. Використовувати методи міжособистісної комунікації в ході вирішення колективних задач, ведення переговорів, наукових дискусій у сфері маркетингу. Розуміти сутність та особливості застосування маркетингових інструментів у процесі прийняття маркетингових рішень. Обґрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, підходів, методів, прийомів. Формувати маркетингову систему взаємодії, будувати довгострокові взаємовигідні відносини з іншими суб’єктами ринку. Вміти здійснювати заходи з системної оптимізації діяльності підприємства у сфері обслуговування клієнтів. Знати сучасні концепції та технології комплексного обслуговування споживачів із використанням критеріїв системної оптимізації роботи ринкового суб’єкта. Зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування. Відповідальність за розвиток професійного знання і практик, оцінку стратегічного розвитку команди.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Соціальна відповідальність бізнесу, Управління інноваційним розвитком підприємств; Стратегічний маркетинг та стратегічний менеджмент; Маркетингове консультування. Кореквізити: маркетинг професійних послуг (КП).
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей
загальних:
- поглиблені знання та розуміння фундаментальної теорії і практики маркетингу професійних послуг, новітніх тенденцій його розвитку, прикладних аспектів професійної діяльності у цій сфері;
- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
- здатність бути критичним і самокритичним;
- здатність приймати обґрунтовані рішення;
- здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети;
- здатність діяти соціально відповідально, свідомо та на основі етичних міркувань (мотивів).
Опис: Зміст і застосування маркетингу професійних послуг. Особливості і роль сфери послуг в сучасній економіці. Особливості маркетингу послуг. Характеристика професійних послуг, їх класифікація. Еволюція сфери послуг. Фактори, що сприяють розвитку сектору послуг в Україні. Відмінність між маркетингом послуг і маркетингом товарів. Маркетинг послуг і маркетинг товарів з використанням послуг. Комплексна оцінка послуги. Оцінка прибутковості складових асортименту послуг. Створення конкурентної позиції підприємства сфери послуг та етапи розробки стратегії позиціонування. Участь клієнта в процесі обслуговування. Послуга як система процесу надання та отримання професійних послуг. Проблеми досягнення необхідної поведінки споживачів із залученням їх до співробітництва. Комплекс маркетингу підприємства та особливості його реалізації у сфері професійних послуг.
Методи та критерії оцінювання:
1. Поточний контроль роботи студента: оцінювання знань студентів на практичних заняттях (оцінювання виконання ситуаційних вправ та завдань під час заняття; оцінювання участі в дискусіях, підведеннях підсумків з питань, що розглядаються на практичному занятті);
оцінювання виконання контрольних робіт (правильність обчислень, коректність висновків та рекомендацій; правильність, повнота та лаконічність відповіді під час захисту роботи) – для студентів заочної форми навчання. 2. Екзаменаційний контроль: оцінювання знань студентів на екзамені, що передбачає письмову та усну компоненту. Письмова компонента: завдання 1-го рівня – тести; завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення, встановити його характерні ознаки; завдання 3-го рівня – розв’язати задачі чи дати відповідь на ситуаційну вправу. Усна компонента: усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (100):
виконання та захист лабораторних робіт (60%);
виконання та захист індивідуальної контрольної роботи (20%);
контрольне тестування (20%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ткаченко Л.В. Маркетинг послуг. Підручник. – Київ: Центр навчальної літератури, 2016. – 192 с.
2. Пащук О.В. Маркетинг послуг: стратегічний підхід: Навчальний посібник. – К.: ВД «Професіонал», 2017. – 560 с.
3. М. Шульц, Д. Дерр. Маркетинг професійних послуг: Навчальний посібник. – Львів: Лібра, 2020. – 189 с.
3. Кулибанова В.В. Маркетинг: сервисная деятельность. – СПб.: Питер, 2015. – 240 с.
4. Кристофер Лавлок. Маркетинг услуг: персонал, технологии, стратегии. – 4-е изд. – СПб.: Издательский дом «Вильямс», 2018. – 983 с.
5. Вачевський М.В., Скотний В.Г. Маркетинг в сферах послуг: Навчальний посібник. – Київ: «Центр навчальної літератури», 2018. – 232 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).