Економіка природокористування

Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.O.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: Леся КУЧЕР
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування знань та вмінь студентів у галузі управління раціональним використанням природних ресурсів охорони довкілля, соціально-економічних аспектів природокористування і природоохоронного законодавства, а також еколого-економічного світогляду.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми технічного і технологічного характеру у сфері екології, охорони довкілля, збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів технологій захисту навколишнього середовища, та характеризується комплексністю і складністю умов. Загальні компетентності: ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК07. Прагнення до збереження навколишнього середовища та забезпечення сталого розвитку суспільства. Фахові компетентності: ФК01. Здатність до попередження забруднення довкілля та кризових явищ і процесів. ФКС2.5. Уміння досліджувати екологічні проблеми та визначати обмеження, у тому числі зумовлені антропогенними, техногенними та виробничими факторами впливу на екологічну безпеку та безпеку життєдіяльності; ФКС2.7. Уміння аргументувати вибір природоохоронних, природозахисних та природовідновних методів вирішення спеціалізованих екологічних задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: ПР01. Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженерно-технологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері. ПР04. Обґрунтовувати природозахисні технології, базуючись на розумінні механізмів впливу людини на навколишнє середовище і процесів, що відбуваються у ньому. ПР13. Вміти застосовувати основні закономірності безпечних, ресурсоефективних і екологічно дружніх технологій в управлінні природоохоронною діяльністю, в тому числі, через системи екологічного керування відповідно міжнародним стандартам.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Вступ до фаху, Загальна екологія і неоекологія. Кореквізити: Природоохоронне законодавство та екологічне право. Постреквізити: Моніторинг довкілля, Моделювання і прогнозування стану довкілля.
Короткий зміст навчальної програми: Сутність, предмет, методи та завдання курсу «Економіка природокористування». Наукові основи та принципи раціонального природокористування. Основи концепції сталого розвитку. Економічна ефективність природоохоронних заходів. Економічний механізм раціонального природокористування. Економіка землекористування. Економіка лісокористування. Економіка водокористування. Економіка чистого повітря. Еколого-економічні проблеми відходів та їх використання. Основи циркулярної економіки. Ринкові важелі природокористування. Науково-технічний прогрес та інновації у природокористуванні. Розвиток зеленого бізнесу. Середовище діяльності «зелених» підприємств.
Опис: Тема 1. Сутність, предмет, методи та завдання курсу «Економіка природокористування». Сучасні масштаби впливу людини на природу та актуальність проблем її охорони. Поняття природокористування, підходи до його розуміння. Предмет і завдання дисципліни «Економіка природокористування». Методи науки «Економіка природокористування». Тема 2. Наукові основи та принципи раціонального природокористування. Наукові основи раціонального природокористування. Проблеми і принципи раціонального природокористування. Державне регулювання природоохоронної діяльності в Україні. Тема 3. Основи концепції сталого розвитку. Сутність сталого розвитку, підходи до його розуміння. Напрями й інструментарій розв’язання проблем сталого розвитку. Показники та індикатори сталого розвитку. Тема 4. Економічна ефективність природоохоронних заходів. Сутність ефективності природоохоронних заходів. Методика визначення економічної ефективності природоохоронних заходів. Методика визначення ефективності інвестиційних природоохоронних проектів за дисконтованими показниками. Тема 5. Економічний механізм раціонального природокористування. Сутність і структура економічного механізму раціонального природокористування. Плата за використання природних ресурсів. Основні підходи до економічної оцінки природних ресурсів. Тема 6. Економіка землекористування. Забруднення земельних угідь в агропромисловому виробництві та його наслідки. Теоретичні основи економічної оцінки земель. Поняття ціни землі. Нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення. Оцінка економічних збитків від забруднення земельних ресурсів. Тема 7. Економіка лісокористування. Стан лісокористування в Україні. Економічна оцінка лісових ресурсів. Економічна шкода внаслідок порушення лісоохоронного законодавства. Збитки від знищення й пошкодження лісів. Тема 8. Економіка водокористування. Значення водних ресурсів і проблеми водозабезпечення в Україні. Економічна оцінка водних ресурсів. Визначення збитків від забруднення водних джерел. Тема 9. Економіка чистого повітря. Антропогенний вплив на атмосферу та його наслідки. Організаційно-економічні заходи щодо охорони атмосферного повітря. Розрахунок розмірів відшкодування збитків від забруднення атмосферного повітря. Тема 10. Еколого-економічні проблеми відходів та їх використання. Проблеми поводження з відходами та перспективи вторинного ресурсокористування в Україні. Екологічна оцінка безвідходності виробництва. Тема 11. Основи циркулярної економіки. Поняття циркулярної економіки. Ключові інструменти та принципи циркулярної економіки. Впровадження циркулярної економіки на основі європейського досвіду. Тема 12. Ринкові важелі природокористування. Екологічний менеджмент. Екологічний маркетинг. Екологічне страхування. Екологічний аудит. Тема 13. Науково-технічний прогрес та інновації у природокористуванні. Передумови екологізації науково-технічного прогресу. Механізм формування ринку екологічних інновацій. Альтернативні джерела енергії як напрям НТП. Тема 14. Розвиток зеленого бізнесу. Передумови розвитку зеленого бізнесу. Політика ЄС щодо розвитку зеленого бізнесу. Розвиток зеленого бізнесу в Україні. Тема 15. Середовище діяльності «зелених» підприємств. Можливості розвитку зеленого бізнесу України у контексті ЄЗК. Організація та ефективність зеленого офісу на підприємстві. Послуги з розвитку екологічно дружнього бізнесу.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (30%): практичні роботи, тестовий контроль, індивідуальна робота, усне опитування. Підсумковий контроль (70%): практичні завдання (60%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання здобувачів здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання: 100–88 балів – оцінка «відмінно»; 87–80 балів – оцінка «дуже добре»; 79–71 балів – оцінка «добре»; 70–61 балів – оцінка «посередньо»; 60–50 балів – оцінка «задовільно»; 49–26 балів – оцінка «незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю; 25–00 балів – оцінка «незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням курсу.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Критерії оцінювання знань та вмінь здобувачів вищої освіти за результатами вивчення навчальної дисципліни: А – оцінка «відмінно» (88–100 балів) виставляється за високий рівень знань навчального матеріалу, вміння аналізувати явища, які вивчаються, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; В – оцінка «добре» (80–87 балів) – виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, відповіді на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; С – оцінка «добре» (71–79 балів) – виставляється за правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, містять певні недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; D – оцінка «задовільно» (61–70 балів) – виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; Е – оцінка «задовільно» (50–60 балів) – виставляється за слабкі знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді; FХ – оцінка «незадовільно» з можливістю повторного складання екзамену (26–49 балів) виставляється у разі незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання; F – оцінка «незадовільно» з обов'язковим повторним вивченням дисципліни (00–25 балів) виставляється за незнання значної частини матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання.
Рекомендована література: 1. Данилишин Б. М., Хвесик М. А., Голян В. А. Економіка природокористування: підручник. Київ: Кондор, 2010. 465 с. 1. Комплексна економічна оцінка природних ресурсів: моногр. / за заг. ред. д. е. н., проф., акад. НААН України М. А. Хвесика. Київ: ДУ ІЕПСР НАН України, 2013. 206 с. 2. Кучер Л. Ю., Кучер А. В. Економіка природокористування: навчальний посібник. Харків: ФОП Федорко М. Ю., 2022. 302 с. 3. Мельник Л. Г., Сотник І. М., Чигрин О. Ю. Економіка природних ресурсів: навч. посібник. Суми: Університетська книга, 2010. 348 с. 4. Основи екології. Екологічна економіка та управління природокористування: підручник / за заг. ред. Л. Г. Мельника, М. К. Шапочки. Суми: Університетська книга, 2015. 759 с. 5. Черевко Г. В., Черевко Г. В., Черевко І. В., Василенька Н. І. Економіка природокористування: навч. посібник. Львів: Ліга-Прес, 2012. 698 с. 6. Основні засади впровадження моделі «зеленої» економіки в Україні: навч. посіб. / Т.П. Галушкіна, Л.А. Мусіна, В.Г. Потапенко та ін.; за наук. ред. Т.П. Галушкіної. К.: Інститут екологічного управління та збалансованого природокористування, 2017. 154 с. 7. Acar S., Yeldan E. eds. Handbook of Green Economics. Academic Press, 2020. 190 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).