Технологічне проєктування обладнання з захисту довкілля
Спеціальність: Природоохоронні інформаційні системи
Код дисципліни: 6.183.03.E.061
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: проф. Петрушка І.М., к.т.н., доцент Гивлюд А.М
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні
проблеми технічного і технологічного характеру у сфері екології, охорони довкілля,
збалансованого природокористування, або у
процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів технологій
захисту навколишнього середовища, та характеризується комплексністю і невизначеністю умов.
ЗК07. Прагнення до збереження навколишнього середовища та забезпечення сталого
розвитку суспільства.
фахові компетентності:
ФК1 Здатність обґрунтовувати, здійснювати підбір, розраховувати, проектувати,
модифікувати, готувати до роботи та використовувати сучасну техніку і обладнання для захисту
та раціонального використання повітряного та водного середовищ, земельних ресурсів,
поводження з відходами.
КОМ1 Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською
мовою та однією з іноземних мов;
КОМ2 Здатність використання різноманітних методів, зокрема інформаційних технологій,
для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях.
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення;
АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою
поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої
мети з дотриманням вимог професійної етики
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним
продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР01. Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженернотехнологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері. Лекційні, практичні заняття – інформаційно-рецептивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу.
Самостійна робота: репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт
ПР04. Обґрунтовувати природозахисні технології, базуючись на розумінні механізмів впливу людини на навколишнє середовище і процесів, що відбуваються у ньому.
Лекційні, практичні заняття –
репродуктивний метод, метод проблемного викладу, евристичний метод.
Самостійна робота: дослідницький метод.
Поточний контроль – усне та фронтальне опитування
ПР05. Вміти розробляти проекти з природоохоронної діяльності та управляти комплексними діями щодо їх реалізації.
Лекційні, практичні заняття – метод проблемного викладу, евристичний метод, інформаційно-рецептивний метод.
Самостійна робота: дослідницький метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт
ПР08. Вміти продемонструвати навички вибору, планування, проектування та обчислення параметрів роботи окремих видів обладнання, техніки і технологій захисту навколишнього середовища,
використовуючи знання фізикохімічних властивостей полютантів, параметрів технологічних процесів та нормативних показників довкілля.
Лекційні, практичні заняття – метод проблемного викладу,
евристичний метод, інформаційно-рецептивний метод.
Самостійна робота: дослідницький метод.
Поточний контроль – усне та фронтальне опитування
ПР12. Обирати інженерні методи захисту довкілля, здійснювати пошук
новітніх техніко-технологічних й організаційних рішень, спрямованих
на впровадження у виробництво перспективних природоохоронних
розробок і сучасного обладнання, аналізувати напрямки вдосконалення
існуючих природоохоронних і природовідновлюваних технологій
забезпечення екологічної безпеки. Лекційні, практичні заняття – метод проблемного викладу, евристичний метод, інформаційно-рецептивний метод. Самостійна робота: дослідницький метод.
Поточний та екземенаційний контроль.
Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування, тести. Екзамен – тестовий контроль, письмове опитування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні
дисципліни
1. Вступ до фаху
2. Оцінювання впливу на навколишнє
середовище
Супутні і наступні навчальні
дисципліни
1. Моніторинг довкілля
2.Нормування і прогнозування стану довкілля
Короткий зміст навчальної програми: Гідравлічні машини для подачі забрудненого середовища. Розділення газових та рідких неоднорідних систем. Теплові установки. Масообмінні апарати для очищення забрудненого середовища (абсорбція, хемосорбція, ректифікація, рідинна екстракція, адсорбція, іонний обмін, розчинення , екстрагування, кристалізація, сушіння, мембранні процеси). Методи розрахунку очисних апаратів.
Опис: Тема 1. Напрямки та цілі створення мало- та безвідходних
виробництв для раціонального використання природних
1. Захист довкілля від промислових забруднень
Тема 2. Очищення відпрацьованих газів від аерозолів та пилу
Основні властивості пилу (пороху). Очистка газів в сухих механічних
пиловловлювачах
3 Очищення газів у фільтрах
4 Очищення газів в мокрих пиловловлювачах
5.Очистка газів в електрофільтрах. Уловлювання туманів. Рекуперація
уловленого пилу
Тема 3. Сорбційні методи очистки відпрацьованих газів
6 Абсорбційні методи очищення газів
7 Адсорбційні методи очищення газів
Тема 4. Термічне знезараження газових викидів
8 Методи безпосереднього спалювання для знезараження.
Тема 5. Промислові стічні води
9Класифікація стічних вод, що відводяться від промислових
підприємств
Тема 6. Методи та споруди з очистки промислових стічних вод
10 Механічна очистка промислових стічних вод 2
11 Відстоювання у полі відцентрових сил 2
12 Очистка вод методом фільтрування 2
13 Фізико-хімічні методи очистки. Очистки методом флотації 2
14 Хімічні та електрохімічні методи очистки 2
15 Регенеративні та деструктивні методи очистки стічних вод від
розчинених органічних домішок
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється на основі
результатів поточного та підсумкового контролів.
Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання
практичних робіт; захист звітів з практичних занять.
Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова
компонента (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти
Поточний контроль (ПК) :
Разом за
дисципліну
Практичні Заняття: Максимальна кількість балів за
кожну практичну роботу № 1-4
– 2 бали
Максимальна кількість балів за
кожен звіт з практичних занять
№ 1-4 – 3 бали - 20
Екзаменаційний контроль:
Разом за ПК - 20
Письмова компонента - 70
Усна компонента -10
Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Касаткин А.Г. Основные процессы и аппараты химической технологии. 9-е изд.,Химия,1973,754 с.
2. Основные процессы и аппараты химической технологии /Пособие по проектированию/, под.ред. Ю.М. Дытнерского,М.: Химия, 1999, 496 с.
3. Фізико-хімічні основи технології очищення стічних вод / Під ред. Запольського А.К.. Київ.: «Лібра», 2000, 552 с.
4. Павлов К.Ф., Романков П.Г.,Носков А.А. Примеры и задачи по курсу процессов и аппаратов химической технологии. Л.: Химия, 1987, 576 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).