Безпека потенційно небезпечних технологій та виробництв

Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.032
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент, Солтисік Роман Андрійович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - формування у майбутніх фахівців необхідного в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь, здатностей (компетенцій) для здійснення ефективної професійної діяльності шляхом створення безпечних умов на об’єктах із наявністю потенційно небезпечних технологій та виробництв.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: загальні компетентності: • ЗК12. Здатність застосовувати знання про техногенні небезпеки речовин, матеріалів, технологічних процесів; фахові компетентності: • СК3. Здатність аналізувати й оцінювати потенційну небезпеку об'єктів господарювання (технологічних процесів і обладнання) для людини й навколишнього середовища; • СК13. Обґрунтовувати нормативні та організаційні заходи (пропозиції, рекомендації) з підвищення рівня безпеки об'єктів, поліпшення протиаварійного стану об’єктів і територій та усунення виявлених порушень вимог щодо дотримання техногенної безпеки
Результати навчання: • ЗС15. Знання та розуміння проектів будівництва, технологічних частин проекту, інженерних рішень в проекті на їх відповідність вимогам безпеки та охорони праці; • КУ3. Проведення експериментів їх опрацювання та критичне оцінювання отриманих результатів для перевірки надійності та безпечності виробництв.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: — пререквізити: Безпека життєдіяльності Фізика Хімія Безпечна експлуатація інженерних систем і мереж — кореквізит: Захист у надзвичайних ситуаціях та організація аварійно-рятувальних робіт; Радіаційний, хімічний та біологічний захист; Інформаційні технології безпеки праці та техногенної безпеки
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Безпека потенційно небезпечних технологій та виробництв» є складовою частиною підготовки студентів, відіграє значну роль у підготовці керівних кадрів підприємств, робота яких пов’язана з використанням потенційно небезпечних технологій та виробництв. Сталий розвиток суспільства в сучасному світі визначається дотриманням низки умов, однією з яких є наявність високого рівня професійної підготовки відповідних фахівців. Однією з сучасних умов існування людей є безпечне використання технологій та виробництв, які відіграють важливу роль в житті суспільства. Рівень життя людей значною мірою залежать від наявності високих технологій і виробництв та забезпечення їх безпеки. Отриманні знання дадуть можливість забезпечити безпеку об’єктів із наявністю потенційно небезпечних технологій та виробництв, шляхом дотримання правил безпечної експлуатації і належного догляду, своєчасного і якісного проведення ремонту технологічного обладнання та запобігати виникненню аварійних ситуацій на хімічно-небезпечних, радіаційно-небезпечних, вибухо- і пожеже-небезпечних та інших об’єктах.
Опис: 1. ОСНОВИ ТЕХНОЛОГІЇ, ПРОЦЕСІВ ТА АПАРАТІВ НЕБЕЗПЕЧНИХ ВИРОБНИЦТВ. ПОНЯТТЯ ТА ВИЗНАЧЕННЯ 2. КЛАСИФІКАЦІЯ ОБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ ЗА ВИДАМИ НЕБЕЗПЕК. 3. ІДЕНТИФІКАЦІЯ ПОТЕНЦІЙНО НЕБЕЗПЕЧНИХ ОБ’ЄКТІВ. 4. ВИРОБНИЧІ АВАРІЇ ТА ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯ. 5. ХАРАКТЕРНІ АВАРІЇ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ МЕХАНІЧНИХ ПРОЦЕСІВ НА ПОТЕНЦІЙНО НЕБЕЗПЕЧНИХ ВИРОБНИЦТВАХ . 6. НЕБЕЗПЕКА ВИНИКНЕННЯ АВАРІЙ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ГІДРОМЕХАНІЧНИХ ПРОЦЕСІВ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ. 7. НЕБЕЗПЕКА ВИНИКНЕННЯ АВАРІЙ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ТЕПЛОВИХ ПРОЦЕСІВ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ. 8. НЕБЕЗПЕКА ВИНИКНЕННЯ АВАРІЙ ПРИ ПРОВЕДЕННІ МАСООБМІННИХ ПРОЦЕСІВ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ. 9. НЕБЕЗПЕКА ВИНИКНЕННЯ АВАРІЙ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ХІМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ. 10. ПЛАН ЛОКАЛІЗАЦІЇ ТА ЛІКВІДАЦІЇ АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЙ І АВАРІЙ. 11. ОЦІНКА БЕЗПЕКИ НАФТОПЕРЕРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ ЯК ПОТЕНЦІЙНО НЕБЕЗПЕЧНИХ ОБ’ЄКТІВ 12. БЕЗПЕКА СКЛАДІВ НАФТИ ТА НАФТОПРОДУКТІВ. 13. ТЕХНОГЕННА БЕЗПЕКА ХІМІЧНИХ ВИРОБНИЦТВ. 14. ТЕХНОГЕННА БЕЗПЕКА КОКСОХІМІЧНИХ ЗАВОДІВ. 15. БЕЗПЕКА ОБ’ЄКТІВ ЕНЕРГЕТИКИ.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: • Виконання індивідуальних практичних завдань. Підсумковий контроль: • Екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі Денна форма навчання Поточний контроль (ПК) Практичні (семінарські) заняття - 45 балів Екзамен Письмова компонента - 50 балів Усна компонента - 5 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Михайлюк О.П., Олійник В.В., Михайлюк А.О. Ідентифікація об’єктів підвищеної небезпеки: Навчально-методичний посібник.-Х.:УЦЗУ, 2007.-190 с. 2. Михайлюк О.П., Олійник В.В., Мозговий Г.О. Теоретичні основи пожежної профілактики технологічних процесів та апаратів. - Харків: АЦЗУ МНС України, 2004.- 406 с. 3. Михайлюк О.П., Сирих В.М. Теоретичні основи пожежної профілактики технологічних процесів та апаратів.- Задачник. Харків.- ХІПБ МВС України, 1998.- 119 с. 4. Основи охорони праці. Підручник/ За ред. К.Н. Ткачука і М.О. Халімовського. – К.: Основа, 2008. – 472 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).