Teaching Practice

Major: Sociology
Code of subject: 8.054.00.O.020
Credits: 3.00
Department: Sociology and Social Work
Lecturer: D.Sc. in Education, Associate Professor Klos Liliia
Semester: 3 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: ZN-5. Ability to demonstrate knowledge and understanding of the philosophical methodology of scientific knowledge, psychological and pedagogical aspects of professional and scientific activities, own scientific worldview and moral and cultural values. UM-6. Work effectively both individually and as a team. COM-1. Ability to communicate effectively at the professional and public levels in Ukrainian and foreign languages, including the use of modern information and communication tools and technologies. COM-2. Ability to present and discuss the results and transfer the acquired knowledge.
Required prior and related subjects: Previous disciplines: Philosophy and methodology of science Professional pedagogy Related and the following disciplines: Research on the topic of dissertation
Summary of the subject: The purpose of studying the discipline is to form in young scientists the readiness of masters to teach in higher education. Pedagogical practicum is a kind of practical activity on realization of educational activity in higher school, in particular teaching of special disciplines (professionally oriented and professional orientation), organization of educational activity of students, scientific and methodical work on discipline; acquisition of knowledge, skills, abilities of practical teaching activity.
Assessment methods and criteria: Current control (performance of individual tasks) - 40 points. Credit - 60 points (written and oral examination, defense of an individual task)
Recommended books: 1. Алексюк А.М. Педагогіка вищої школи. Історія. Проблеми / А.М. Алексюк. – К.: Либідь, 1998.- 248с 2. Теоретико-методичні засади викладання предметів гуманітарного циклу в професійно-технічних навчальних закладах / За ред. Васяновича Г.П. – Львів: Укр.технології. – 2013. – 220 с. 3. •Global Standards for Social Work Education and Training [Electronic resource] // Web-site / IASSW. – [електрон. ресурс]. – Режим доступу: http:// cdn. ifsw. org/ assets/ ifsw_65044-3.pdf 4. Клос Л. (2017). Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до здоров’єзбережувальної діяльності в університетах США: теорія і практика: монографія (за наук. ред. д-ра пед. наук, проф. Лактіонової Г.М.). Львів: Видавництво Львівської політехніки 5. •Клос Л., Матвіїв Р. Методичні вказівки до проходження педагогічної практики студентами магістерської програми спеціальності “соціальна робота”– Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009. – 28 с. 6. Жигірь В.І. Професійна педагогіка: Навчальний посібник / В.І. Жигірь, О.А. Чернега; за ред. М.В. Вачевського. – К.: Кондор, 2012. – 336 с 7. Методичні вказівки до вивчення курсів магістерської програми: “Методологія і методика наукових досліджень”, “Зв’язки з громадськістю у соціальній сфері”, “Методика викладання соціальної роботи ”, для студентів базового напряму “Соціологія” спеціальності “Соціальна робота”. Випуск І / Укл. Н.М.Гайдук, Л.Д.Климанська, Л.Є.Клос. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2007. – 48 с. 8. Ничкало Н.Г. Трансформація професійно-технічної освіти України : монографія / Н.Г. Ничкало. — К. : Пед. думка, 2008. — 200 с. 9. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. для студ ВНЗ / В.Л. Ортинський. — К.: Центр учбової літератури, 2009. — 472 с.