Logistics of e-commerce

Major: Marketing
Code of subject: 7.075.01.E.036
Credits: 4.00
Department: Marketing and Logistics
Lecturer: PhD, associate prof. Dovhun Oksana
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: INT. The ability to solve complex tasks and problems in the field of marketing in professional activity or in the process of learning, which involves conducting research and/or implementing innovations and is characterized by the uncertainty of conditions and requirements. GC1. Ability to make informed decisions. GC3. The ability to evaluate and ensure the quality of the work performed. GC8. Ability to develop and manage projects. PC2. The ability to correctly interpret the results of the latest theoretical research in the field of marketing and the practice of their application. PC6. The ability to choose and apply effective means of managing the marketing activities of a market entity at the level of an organization, division, group, network. PCP 7. The ability to carry out strategic, operational and current planning of logistics activities, to provide organizational support for logistics indicators. PCP 8. The ability to integrate the performance criteria of a market entity in marketing and logistics dimensions. PRR 1. To know and be able to apply in practice modern principles, theories, methods and practical techniques of marketing. PRR 4. Be able to develop a strategy and tactics of marketing activities, taking into account the cross-functional nature of its implementation. PRR6. Be able to increase the effectiveness of marketing activities of the market entity at different levels of government, develop projects in the field of marketing and manage them. PRR 14. To form a marketing system of interaction, to build long-term mutually beneficial relations with other market participants. PRR 15. Collect the necessary data from various sources, process and analyze their results using modern methods and specialized software. PRRS 7. Develop strategic, operational and current plans for logistics activities of the enterprise. PRRS 8. Be able to demonstrate in-depth knowledge of methodological tools for evaluating marketing decisions, their impact on the financial performance of logistics activities of the enterprise and its market position. COM1. Clear and unambiguous communication of one's own conclusions, as well as the knowledge and explanations that substantiate them, to specialists and non-specialists, in particular, to students. COM2. Use of foreign languages ??in professional activities. AiV1. Ability to adapt to new unforeseen situations and make operational decisions AiV2. Ability to realize the need for further training in order to deepen the acquired and acquire new professional knowledge
Required prior and related subjects: prerequisites: • Advertising management • Marketing management co-requisites: • Distribution marketing policy
Summary of the subject: The essence of e-commerce and its importance. The trends in logistics services for e-commerce in Ukraine and abroad: logistics operators at Western countries, warehouses, enlargement of services types. The key strategies and their implementation in the logistics services. Logistics as a tool to ensure efficiency of management and profitability of e-commerce. Legal aspects of logistics of e-commerce. The companies-providers of logistics services for e-commerce: the experience of logistics operators. The possibilities of e-commerce logistics.
Assessment methods and criteria: • practical work, oral examination (20%), laboratory work (20%) • final control (50%, control work, exam), written-oral form (10%)
Recommended books: 1. Логістика електронної торгівлі. Методичні рекомендації до практичних занять для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 075 «Маркетинг» спеціалізації «Маркетингова логістика» / Укл.: Чорнописька Н.В., Довгунь О.С. - Львів: НУ «Львівська політехніка», 2018. – 20 с. 2. «Логістика електронної торгівлі». Методичні рекомендації до лабораторних занять для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 075 «Маркетинг» спеціалізації «Маркетингова логістика» / Укл.: Чорнописька Н.В., Довгунь О.С. - Львів: НУ «Львівська політехніка», 2018. – 20 с. 3. Крикавський Є.В. Логістика для економістів: підручник / Є.В. Крикавський. – 2-ге вид., випр. і доп. - Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка». – 2014. - 476 С. – (Серія «Світ маркетингу і логістики». – Вип.9). 4. Маркетингові дослідження: підручник / Н. С. Косар, О. Б. Мних, Є. В. Крикавський, С. В. Леонова. Львів: Видавництво Львівської політехніки. - 2018. – 460с. 5. Шандрівська О.Є. Логістичний менеджмент. Теоретичні основи: навчально-методичний посібник/ О.Є. Шандрівська. В.В. Кузяк. Н.І. Хтей; за ред.. Є.В. Крикавського/ - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. -192 С. 6. Чухрай Наталія. Логістичне обслуговування: Підручник. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2006. – 292 с. 7. Партнерські відносини на ринку В2В та B2С: [монографія] / Є. Крикавський, З. Люльчак, Я.Циран, І.Петецький. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 232 с. - (Серія «Світ маркетингу і логістики». – Вип.11). 8. Вайнерчук Г. Вони всіх зробили! Як великі підприємці побудували свої імперії і як повторити їхній успіх /Гарі Вайнерчук; пер. з англ. І.Возняка. – Х.: Віват, 2019. – 288 с. – (Серія «Бізнес»). 9. Dovhun О. Preconditions for responsible marketing of SMEs on the national market of clothing / Y. Krykavskyy, O.Dovhun // Przedsiebiorczosc i Zarzadzanie: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorzadowej. Aplikacyjne walory teorii i instrumentow zarzadzania – Tom 18, Zeszyt 3, Czesc II. – 2017. - S. 67–75. – Access mode: http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVIII-3-2.pdf 10. Омельченко О. В. Розвиток міжнародної логістики в умовах електронізації світової економіки: дисер. на здобуття наук. ступеня к.е.н. за спеціальністю 08.00.02 – світове господарство і міжнародні економічні відносини. – Вінниця. – 2015.