Ландшафтний дизайн

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.E.051
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Топилко Світлана Ігорівна, к.арх., доцент
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Предмет «Ландшафтний дизайн» є складовою частиною фахової підготовки спеціалістів за спеціальністю «Дизайн». Метою вивчення дисципліни є формування у студентів знань, уявлень та навиків стосовно оцінки естетичних якостей ландшафту для використання можливостей ландшафтного дизайну. Найбільшу увагу приділено питанням загальної ландшафтної організації сучасного міста і формуванню його окремих функціонально-планувальних елементів (міських парків, скверів, бульварів та ін), а також ландшафтному впорядкуванню житлової території, міських центрів, тощо.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: ІНТ Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. фахових компетентності професійного спрямування: ФКС1.1.Здатність провадити передпроектні дослідження та здійснювати аналіз аналогів проектного вирішення. ФКС1.2 Здатність розробляти кілька варіантів концептуальних вирішень об’єктів предметно-просторового середовища. ФКС1.3 Здатність розробляти дизайн середовища предметно-просторових комплексів для будівель і споруд. ФКС1.4. Здатність враховувати при створенні об’єктів предметно-просторового середовища потреб всіх категорій споживачів та застосовувати комплексний підхід у проектуванні.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: · Виконання складних проектних завдань по основній профілюючій дисципліні – «Проектування». · Знати такі категорії і поняття як садово-паркове мистецтво, типологія об’єктів ландшафтного дизайну, структура паркового простору, малі архітектурні форми. · Знати історію розвитку садово-паркового мистецтва. · Знати теоретично-методичні підходи і концепції в ландшафтному дизайні, професійну термінологію, категорії та поняття. · Пошук нових форм в ландшафтному дизайні, проектування садів та парків, принципи побудови ландшафтної композиції садів і парків, характерні риси різних типів садів. ПРНВ1.1. Розуміти важливість і значення проведення передпроектних досліджень, здійснення аналізу аналогів проектних вирішення та вміти використовувати здобуті результати в проектуванні. ПРНВ1.4. Застосовувати комплексний художньо-проектний підхід для створення цілісного образу предметно-просторового середовища. ПРНВ1.6. Створювати дизайн середовища предметно-просторових комплексів, будівель і споруд та малих архітектурних форм у ландшафті. ПРНВ1.7. Використовувати основні теоретичні та методологічні поняття і принципи у дизайні предметно-просторового середовища. КОМ1. Уміння , включаючи усну та письмову комунікацію українською таіноземною мовами (англійською, німецькою, французькою, іспанською). КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальних рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Основи дизайну предметного середовища Кореквізити: Проектування інтер'єрів Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Предмет «Ландшафтний дизайн» є складовою частиною фахової підготовки спеціалістів за спеціальністю «Дизайн». Метою вивчення дисципліни є формування у студентів знань, уявлень та навиків стосовно оцінки естетичних якостей ландшафту для використання можливостей ландшафтного дизайну. Найбільшу увагу приділено питанням загальної ландшафтної організації сучасного міста і формуванню його окремих функціонально-планувальних елементів (міських парків, скверів, бульварів та ін), а також ландшафтному впорядкуванню житлової території, міських центрів, тощо. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів вміння вирішувати питання, пов’язані з формуванням навколишнього середовища з використанням сучасних наукових методів, спираючись на знання як базових так, і суміжних дисциплін; розвинути вміння раціонально й доцільно використовувати при проектуванні об’єктів існуючі природні умови, вільно орієнтуватись при виборі рішення у різноманітних ландшафтних умовах, а також творчого підходу, орієнтує на самостійний пошук ідей та основ оригінальних стратегій щодо виконання поставлених конкретних практичних завдань.
Опис: Тема 1. Вступ. Історія садово-паркового мистецтва. Історичні сади і парки (Стародавній світ, середньовіччя, Відродження, Бароко). Тема 2. Історія садово-паркового мистецтва. Історичні сади і парки (пейзажне мистецтво Європи ХVІІІ-ХІХ ст., натуралістичні сади, ландшафтне мистецтво Європи кінця ХІХ-ХХ ст., міські сади і парки) Тема 3. Сучасні тенденції в ландшафтному дизайні. Формотворення у садах і парках ХХ століття. Ландшафтний дизайн доби урбанізації. Тема 4. Предмет, завдання та поняття ландшафтного дизайну. Типологія об’єктів ландшафтного дизайну. Завдання ландшафтного проектування. Тема 5. Закони та прийоми ландшафтного дизайну. Поєднання форми та змісту в ландшафтному дизайні. Закони перспективи, пропорції, закони симетрії та асиметрії, кольорова гармонія та контраст. Тема 6. Ландшафт як матеріал створення садово-паркових об’єктів. Пейзажні якості ландшафту. Оцінка естетичних якостей ландшафту. Тема 7. Елементи паркового ландшафту. Структура паркового простору. Форми насаджень і принципи їх компонування. Тема 8. Формування комфортного середовища засобами ландшафтного дизайну. Відповідність проектних рішень вимогам якості середовища. Декоративні якості дерев, кущів і багаторічних трав’янистих рослин.
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру студент може набрати 20 балів за виконання трьох завдань, 30 за практичну роботу та 50 балів на екзаменаційному контролі за проходження тестових запитань у ВНС Львівської політехніки. Сума оцінок, отриманих студентом за вказані види виконаної навчальної роботи, становить підсумкову семестрову оцінку 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами контролю: 1. Поточний контроль. 2. Екзаменаційне тестування та усне опитування. 3. Перевірка практичних завдань. Екзаменаційне тестування та опитування є обов’язковою підсумковою формою контролю, яка дає змогу оцінити системне засвоєння навчального матеріалу. При проведенні поточного контролю визначається рівень знань студента з теоретичних питань курсу. Завданням поточного контролю – розуміння і засвоєння певного матеріалу, уміння самостійно опрацьовувати літературу, здатність осмислити зміст теми, а також письмово та графічно подати певний матеріал. При оцінюванні практичного завдання "Ландшафтна група в озелененні громадського простору" враховуються такі критерії оцінювання як повнота та наочність розкриття теми, доцільність наукових методів, системний підхід до проблеми, цілісність графічної подачі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова: 1. Білоус В.І. Садово-паркове мистецтво / В.І.Білоус. – К.: Науковий світ, 2001. – 240 с. 2. Жирнов А.Д. Ландшафтна архітектура. Частина 1. Ґенеза та розвій форм садово-паркового мистецтва: навчальний посібник / А.Д.Жирнов. – К.: ДАКККіМ, 2002. – 122с. 3. Крижановська Н.Я. Основи ландшафтної архітектури та дизайну: підручник / Н.Я.Крижановська, М.А.Вотінов, О.В.Смірнова. Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М.Бекетова. – Харків: ХНУМГ ім. О.М.Бекетова, 2019. – 348 с. 4. Кучерявий В.П. Історія ландшафтної архітектури. Підручник. – Львів: "Новий світ - 2000", 2021. – 702 с. 5. Кучерявий В.П. Озеленення населених міст: Підручник / В.П.Кучерявий. –Львів: Світ, 2005. –456 с. 6. Шовган А.Д. Дендрологія: навчальний посібник / А.Д.Шовган. – Львів: УкрДЛТУ, 2001. – 152 с. Допоміжна: 1. Безлюбченко О.С. Планування і благоустрій міст: навчальний посібник / О.С.Безлюбченко, О.В.Завальний, Т.О.Черноносова. Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2013. – 204 с. 2. Гололобова О.О. Основи декоративної дендрології та квітникарства / О.О.Гололобова. – Х.: ХНУ імені В.Н.Каразіна, 2012. – 104 с. 3. Дідик В.В. Планування міст / В.В.Дідик, А.П.Павлів. – Львів: Вид-во НУ "Львівська політехніка", 2006. 4. Калініченко О.А. Декоративна дендрологія / О.А.Калініченко. – К.: Вища школа, 2003. – 199 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).