Живопис, рисунок, скульптура, частина 3

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.021
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Мільчевич Сергій Іванович, кандидат мистецтвознавства, доцент; Мер'є Ольга Валеріївна, к. арх., доцент; Лесюк Катерина Василівна, старший викладач Кузів Катерина Василівна, асистент Кузик Ігор Миколайович, асистент Кузів Катерина Василівна, асистент
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Живопис, рисунок, скульптура ч.3» для підготовки фахівців за напрямом 022 «Дизайн» має на меті в процесі професійної підготовки розвиток об’ємно-просторового сприйняття і мислення, формування мистецького чуття і естетики, спрямована на розкриття індивідуальних творчих здібностей та розширення художнього світогляду, напрацювання необхідних фахових знань і навиків, як основи для подальшої професійної діяльності. Студент має навчитись свідомо сприймати натуру, розуміти і аналітично виявляти її конструктивно-пластичну структуру, її художньо-естетичну сутність, відмежовуючись від випадкових зовнішніх ознак, вільно оперувати просторовим мисленням. Опанувати практичні методи, графічно-художні засоби і техніки зображення трьохмірного простору на площині паперу, виробити власну манеру виконання. “Живопис, Рисунок, Скульптура» є одним із найважливіших базових предметів у процесі професійного навчання дизайнера, покликаний формувати у студента в процесі навчання образне мислення і уявлення, розвивати почуття колориту, структурно пластичного аналізу форми, об’ємно-просторове мислення й трактування, мистецьке чуття і естетичний смак. Мета курсу полягає в засвоєнні рисункової і малярської зображувальної грамоти, опануванні практичних методів та різних технік виконання, розвитку вміння бачити різноманіття форм та кольорів, творчого зростання дизайнера як особистості. Метою навчання є отримання: розуміння особливостей візуального сприйняття людиною об'єму і простору; уміння грамотно сприймати пропорції, світлотіньові і кольорові відношення, розкладати складні об'ємні форми на базові і аналізувати їх конструктивну побудову.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальних: ЗК1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. Фахових (спеціальних): КС2. Здатність здійснювати формоутворення, макетування і моделювання об’єктів дизайну. КС3. Здатність здійснювати композиційну побудову об’єктів дизайну. КС6. Здатність застосовувати у проектно-художній діяльності спеціальні техніки та технології роботи у відповідних матеріалах (за спеціалізаціями). КС8. Здатність здійснювати колористичне вирішення майбутнього дизайн-об’єкта. КС9. Здатність зображувати об’єкти навколишнього середовища і постаті людини засобами пластичної анатомії, спеціального рисунка та живопису (за спеціалізаціями).
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН1. Застосовувати набуті знання і розуміння предметної області та сфери професійної діяльності у практичних ситуаціях. ПРН7. Аналізувати, стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньо- проектних вирішень. ПРН11. Розробляти композиційне вирішення об’єктів дизайну у відповідних техніках і матеріалах. ПРН13. Знати надбання національної та всесвітньої культурномистецької спадщини, розвивати екокультуру засобами дизайну. ПРН14. Використовувати у професійній діяльності прояви української ментальності, історичної пам’яті, національної самоідентифікації та творчого самовираження; застосовувати історичний творчий досвід, а також успішні українські та зарубіжні художні практики. ПРН18. Відображати морфологічні, стильові та кольорофактурні властивості об’єктів дизайну. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленоїмети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само- ідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Рисунок, живопис, скульптура ч.1, ч.2, Композиція та формотворення в дизайні ч.1,ч.2, Композиція та формотворення в дизайні ч.1,ч.2, Основи проектної та комп’ютерної графіки. Супутні й наступні навчальні дисципліни: Рисунок, живопис, скульптура ч.4,ч.5,ч.6,ч.7, 3D моделювання, Концептуальний дизайн, Мультимедійний дизайн.
Короткий зміст навчальної програми: В основу дисципліни послідовно закладені допоміжні теми теоретичних та практичних положень, що розкривають основні закономірності процесу рисунку та живопису. Навчальна робота супроводжується коротким теоретичним викладом у вигляді пояснень викладачів в процесі виконання завдань, або на вступних лекціях, якими відкриваються відповідні теми. Композиційні варіанти, засоби, технічні прийоми, матеріали ? вибираються в залежності від теми завдання та тривалості академічного рисунку. Пластична анатомія входить в курс « Живопис, рисунок, скульптура ч.3» розрахована на один семестр навчання, в загальному охоплює 30 год. і структурно включає в себе дві частини – теоретичну і практичну. Маючи спільну мету, пов’язану із загальною підготовкою студента-дизайнера, кожна із частин має свою специфіку, котра проявляється в різній послідовності викладу й засвоєння знань в межах загальної структури курсу. В теоретичній частині курсу розглядаються основні закономірності і особливості будови тіла людини, його ергономічних та моторних особливостей. За допомогою практичної частини курсу студент має можливість закріпити і розширити отримані під час проходження теоретичного курсу знання через виконання серії практичних вправ. Виконання даних вправ дозволяє також навчитись виражати тематичні задуми, враховуючи анатомію, пропорції, ергономіку та моторику людини. Основи малярства і рисунку вивчаються на натюрмортах, в інтер'єрі, на пленері, на студіюванні гіпсових зліпків голів і черепа, а навчальні постановки розподілені в певній методичній послідовності відповідно до складності завдання. Первинні навики з малярства і рисунку добре засвоюється на студіях мертвої натури (натюрмортах). Постановки повинні бути різноманітними відповідно до характеру програмних завдань. Основні студії відбуваються при природному бічному освітленні. До них відносяться постановки об'ємно-просторового (реалістичного) вирішення. Особливої уваги у вивченні кольору заслуговують натюрморт з конкретною колористичною палітрою (тепла гама, холодна гама). Вивчення кольору з допомогою прямого освітлення призводить до декоративно-площинного вирішення завдання. Студії над такими постановками допоможуть дизайнерам використати набуті навики у подальшій творчій роботі та проектній діяльності. Паралельно з вивченням кольору звертається увага на тональність кольорових плям, вишукується світловий домінант в композиції. Лінійно-конструктивний аналіз застосовується для розуміння об’єму і функціональності форми. Світло тіньове вирішення розмежуванням на партії світла тіні для грамотного вияву й трактування об’єму форми. Основними темами живопису і рисунку є: реалістичні та декоративні натюрморти, студія гіпсового зліпка черепа людини, анатомічної голови людини, голови людини і її деталей обличчя, етюди і начерки ботанічних форм з розробкою на основі них архітектонічної ботанічної форми. Композиційні варіанти, засоби, технічні прийоми, матеріали вибираються в залежності від теми завдання та його тривалості. Вивчення запропоновано курсу орієнтує студентів до візуально аналітично-творчого процесу і спрямовує на самостійний пошук ідей та вирішень в поставлених практичних завданнях. Все це повинно впливати на мистецьке мислення та формування естетичного чуття студента-дизайнера, вчить володіти практичними навиками для того, щоб в майбутньому передавати свої ідеї та почуття.
Опис: Лекційні заняття. Анатомічна частина Лекція 1. Мета і завдання дисципліни “Пластична анатомія та антропометрія”, її місце та взаємозв’язки в системі фахової підготовки дизайнера. Кістяк людини. Види та кількість кісток людини. Структура кісток. Лекція 2. Види та принципи роботи суглобів. Форма та функції м’язів. Лекція 3. Кістяк плечового поясу: лопатка, ключиця, їх будова та функції. Кістяк вільної верхньої кінцівки: плечова кістка, ліктьова, променева кістки, їх будова та функції. Лекція 4. Кістяк кисті руки: кістки зап'ястку, п'ястку та фаланги пальців, їх будова та функції. М'язи плечового поясу, їх будова та функції. Лекція 5. М'язи верхньої кінцівки: м'язи плеча та передпліччя, їх будова та функції. М'язи кисті руки, їх будова та функції. М’язова система і функція верхньої кінцівки. Лекція 6. Кістяк тазового поясу: клубова, лонна та сіднична кістки. Кістяк нижньої кінцівки: стегнова, велика та мала гомілкові кістки. Кістяк стопи: кістки передплесна, плесна та фаланг пальців. Лекція 7. М'язи тазового поясу, їх будова та функції. М'язи нижньої кінцівки: м'язи стегна та гомілки, їх будова та функції. М'язова система та функція нижньої кінцівки. Лекція 8. Кістяк тулубу: спинний хребет, крижі та грудна клітка. М'язи тулубу, їх будова та функції. Лекція 9. М'язи спини, їх будова та функції. М'язова система та рухи тулубу. Лекція 10. М'язи шиї, їх будова та функції. Кістяк черепу: кістяк мізкового та лицевого черепу. М'язи голови. Лекція 11. Пропорції тіла людини. Лекція 12. Теорія антропометрії. Лекція 13 Застосування антропометричних даних. Лекція 14. Антропометричні параметри людського тіла. Лабораторні заняття. 1. Лінійно – конструктивний та світлотіньовий рисунок черепа людини. 2. Ускладнений натюрморт на зближену кольорову гаму зі спільними тінями по принципу імприматурного живопису. 3. Рисунок анатомічної голови людини. 4. Натуралістичний натюрморт з ритмом декоративних і локальних площин на пряме освітлення ( мішана гама, поліхромія). 5. Рисунок окремих частин обличчя з маски « Давида ». 6. Начерки живої натури. 7. Лінійно – конструктивний рисунок голови. Сократ чи Гаттамелат.
Методи та критерії оцінювання: Середній бал за завдання вираховується наступним чином: сумується кількість балів за кожне із завдань та ділитися на їх кількість. За одне завдання студент може набрати максимально 100 балів. За «Рисунок» «Живопис» та «Анатомію» виводиться середній бал.
Критерії оцінювання результатів навчання: Середній бал за завдання вираховується наступним чином: сумується кількість балів за кожне із завдань та ділитися на їх кількість. За «Рисунок» «Живопис» та «Анатомію» виводиться середній бал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Смит Р. Настольная книга художника. Оборудование, материалы, процессы, техники / Рэй Смит. пер. с англ. В. А. Нефедова. – М. : "ООО-Изд. АСТ", 2004. 2. Горбенко А.А. Акварельная живопись для архитекторов / А.А. Горбенко. – К : Будівельник, 1982. 3. Гребенюк Г.Є. Основи композиції та рисунок / Г.Є. Гребенюк. – К.:Техніка, 1997. 4. Линдин С.І. Пейзаж, натюрморт. (Альбом). – М.: 1983. 5. Ягодовская А.Т. О натюрморте. – М.: Сов. Художник, 1965. 6. Куриляк Р.П. Наброски. Серия учебных пособий. Вып.1. /Роман Куриляк. – С.-Пб., ООО "Издательство "РОМУЛ", 2003. 7. Пучков А.С.,Триселев А.В. Методика работы над натюрмортом . – М.: Просвещение, 1982. 8. Тихонов С.В. Рисунок : учеб. пособие для вузов / С.В. Тихонов, В.Г. Демьянов, В.Б. Подрезков. – М. : Стройиздат, 1983. 9. Сергеев А. Учебный натюрморт. – М.: Искусство, 1955. 10 . Шембель А.Ф. Основы рисунка: учеб. для проф. учеб. заведений. – М.: Высш. шк., 1994. 11. Барчаї Й. Анатомия для художников. — Будапешт.: Корвіна, 1982. — 350 с 12. Bammes G. Wir zeichnen den Menschen. Berlin.: 1989 — 180 с. 13. Bammes G. Sehen und Verstehen Berlin.: 1985 — 190 с. 14. Мірчук З. Анатомія людини: Навч.посібник. — Дрогобич: Вимір, 2007. — 350с. 15. Федюкович Н.И. Анатомия и физиология человека — Ростов н/Д: Феникс, 2003. — 416с. 16. Курепина М.М. Ожигова А.П. Никитина А.А. Анатомия человека: учебник. — М: Владос, 2003. — 384с. 17. Кассан А. Анатомия человека. Иллюстрированный атлас. — Х.: Фолио, 2011. — 192с. 18. Хогарт Б. Рисунок человека в движении — Ростов н/Д: Феникс, 2001. — 174 с. 19. Чиварди Д. Художественный образ в анатомическом рисовании. М.: Эксмо, 2006. — 167с. 20. Опанащук М., Опанащук О. Емоційна природа рисунку: навчальний посібник/М.Опанащук, О. Опанащук. – Львів, 2013. – 114 с. 21. Михайленко В.Є., Яковлєв М.І. Основи композиції (геометричні аспекти) / В.Є.Михайленко, М.І. Яковлєв. –Каравелла, 2004. –304с. 22. Туманов І.М. Рисунок, живопис, скульптура: навчальний посібник / І.М.Туманов. –Львів: Аверс, 2010. –144с. 23. Сухенко О.В. Рисунок. Навчальний посібник / О.В. Сухенко, –К.: Bona Mente, 2004 24. Турчинко Ю.Я. Київська рисувальна школа / Ю.Я. Турчинко, – К.: Видавництво АН УССР, 1956 25. Перепадя В.В. Рисунок. Проблеми творчості в навчальному процесі / В.В. Перепадя, – Львів: Палітра, 2003 26. Жаборюк Л.А. Український живопис доби середньовіччя / Жаборюк Л.А. – К.:Вища школа,1978 27. Жаборюк Л.А. Мистецтво живопису і графіки на Україні. / Жаборюк Л.А. – К.: Вища школа,1983 28. Білецький .Український портретний живопис 17-18 ст. / К.:Мистецтво,1967 29. Белютін Є. початкові відомості живопису. К.: Держ. вид-во обр.мист. і музичн. л-ри Усср,1958 30. Uldis Zarins, Sandis Kondrats. Anatomy for Sculptors, Understanding the Human Figure. - Anatomy Next, Incorporated, 2014. – 222p. 31. Uldis Zarins. Anatomy of Facial Expression. - Anatomy Next, Incorporated, 2017. – 222p. 32. Uldis Zarins. Form of the Head and Neck. - Anatomy Next, Incorporated, 2021. – 221p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).