Прийняття проєктних рішень

Спеціальність: Управління проектами
Код дисципліни: 7.073.13.O.009
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Управління проєктами
Лектор: К.е.н., доцент Шишковський Сергій Вікторович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна «Прийняття проектних рішень» орієнтована на надання здобувачам освіти знань про принципи, методи та засоби обгрунтування проектних рішень, що дозволяє найбільш раціонально використовувати наявні ресурси для задоволення суспільних та особистих потреб, та набуття навичок прийняття проектних рішень у практичній діяльності. Предметом курсу є концепції, методології, підходи та критерії визначення, порівняння, обґрунтування проектних рішень за умов обмеженості наявних ресурсів.
Завдання: ЗК 1. Поглиблені знання та розуміння фундаментальної теорії і практики менеджменту, новітніх тенденцій розвитку менеджменту, прикладних аспектів професійної діяльності у сфері менеджменту; ЗК 2. Знання та розуміння методології та інструментарію наукового дослідження, сучасних проблем розвитку суспільства, ключових засад професійної етики, системи морально-культурних цінностей; ЗК 3. Здатність застосовувати одержані знання у реальних практичних ситуаціях у сфері менеджменту; ЗК 4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК 6. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; ЗК 8. Здатність бути критичним і самокритичним; ЗК 9. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації; ЗК 10. Здатність приймати обґрунтовані рішення у сфері менеджменту; ЗК 11. Здатність працювати в команді та автономно; ЗК 13. Здатність розробляти проекти та управляти проектами і програмами; ЗК 14. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконання робіт у сфері менеджменту; ФК 4. Поглиблені знання спектру функціональних видів діяльності організації та розуміння взаємозв’язків між ними; ФК 5. Поглиблені знання нормативно-правової бази функціонування організацій різних форм власності і видів діяльності та управління ними; ФК 6. Уміння ідентифікувати, аналізувати та оцінювати вплив факторів внутрішнього та зовнішнього середовища на діяльність організації; ФК 7. Уміння визначати та прогнозувати стратегічні перспективи функціонування організацій; ФК 8. Уміння реалізовувати конкретні види управління на засадах виконання загальних функцій менеджменту, формування методів менеджменту, розроблення управлінських рішень, здійснення керівництва; ФК 10. Здатність ініціювати, розробляти та управляти проектами розвитку організацій на засадах міжособистісної взаємодії та лідерства; ФК 11. Здатність обирати та практично застосовувати широкий спектр інструментів у різних функціональних сферах менеджменту; ФК 12. Уміння продемонструвати знання тенденцій науково-технічного прогресу та використовувати його результати у професійній діяльності у сфері менеджменту; ФК 13. Здатність обирати та практично застосовувати сучасне програмно-технічне та інформаційно-комунікаційне забезпечення у сфері менеджменту. ФКС 1. Поглиблені знання сучасної теоретико-методологічної та методико-прикладної бази управління проектами і програмами; ФКС 2. Поглиблені знання вітчизняного і міжнародного нормативно-правового забезпечення проектної діяльності; ФКС 3. Поглиблені знання і розуміння глобалізаційних та інтеграційних процесів у бізнес-середовищі та їх впливу на проектну діяльність; ФКС 4. Поглиблені знання і розуміння широкого спектру операцій, форм та видів проектної діяльності та взаємодії суб’єктів господарювання у бізнес-середовищі; ФКС 7. Уміння здійснювати управління конкурентоспроможністю організацій й обґрунтування управлінських рішень щодо підвищення її рівня на засадах проактивного розвитку; ФКС 8. Уміння управляти комплексними маркетинговими дослідженнями бізнес-середовища; ФКС 9. Здатність використовувати сучасне програмне та інформаційно-комунікаційне забезпечення у сфері управління проектною діяльністю; ФКС 11. Здатність забезпечувати інформаційно-документальний супровід проектної діяльності.
Результати навчання: ЗН 1 Здатність продемонструвати поглиблені знання фундаментальних засад та сучасних тенденцій розвитку стратегічного, проектного, фінансового менеджменту; ЗН 6 Здатність продемонструвати знання та розуміння параметрів і факторів впливу на розвиток організацій, уміння досліджувати бізнес-середовище, здійснювати порівняльно-аналітичний моніторинг конкурентів і постачальників, діагностувати та встановлювати напрями підвищення конкурентоспроможності організації; ЗН 7 Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння теоретико-прикладних засад здійснення проектної діяльності, її організаційного, ресурсного, інструментального, нормативно-правового, маркетингового, логістичного, інформаційного, менеджерського супроводу; ЗН 8 Здатність продемонструвати поглиблені знання сучасних методів обґрунтування проектних рішень на підставі формування та порівняння проектних альтернатив в умовах ризику, зумовленого невизначеністю бізнес-середовища та конфліктністю інтересів стейкхолдерів; ЗН 9 Розуміння ризиків проектної діяльності, стилів лідерства і керівництва проектами і програмами, можливостей розв’язання конфліктів у команді проекту; УМ 1 Інтегрувати та застосовувати набуті теоретичні знання на практиці, а також використовувати професійно-профільовані знання, уміння і навички для розв’язання завдань проектного менеджменту; УМ 3 Застосовувати програмні засоби та інформаційні технології при виконанні проектів і програм; УМ 4 Здійснювати інформаційно-документальний супровід у процесі виконання проектів і програм; УМ 5 Ідентифікувати витрати на виконання проекту, програми за бухгалтерськими, податковими та управлінськими підходами, групувати їх за калькуляційними статтями та економічними елементами, формувати бюджет проекту, програми; УМ 6 Здійснювати аналіз, оцінювати ризики та ефективність проекту, програми; УМ 7 Планувати, організовувати, контролювати, коригувати виконання проекту, програми та мотивувати команду проекту;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: – Проектний менеджмент; – Планування проектів та програм; – Проектний аналіз; – Управління командою проекту. кореквізити: – Організація взаємодії із стейкхолдерами; – Проектне бюджетування та фінансове планування.
Короткий зміст навчальної програми: Концепція, напрями і стратегії розвитку підприємств і організацій. Методи аналізування внутрішніх можливостей і зовнішніх загроз підприємства. Економіко-статистичне прогнозування розвитку бізнесу з урахуванням стану і тенденцій зміни ринкового середовища. Базові поняття теорії прийняття рішень. Критерії якості проектних рішень. Класифікація, ранжування та шкалювання рішень. Коефіцієнт конкордації. Матричний метод обґрунтування проектних рішень. Сутність, функції та джерела виникнення проектних рішень. Абсолютні та відносні показники ризику. Обґрунтування проектних рішень в умовах конфліктності, невизначеності зовнішнього середовища. Критерії ефективності рішень Байєса, Лапласа, Уальда, Гурвіча, Севіджа.
Опис: Концепція, напрямки і стратегії розвитку підприємства. Обґрунтування проектних рішень впродовж життєвого циклу проекту. Експертні методи прийняття проектних рішень. Ризики бізнес-проектування та їх оцінювання. Прийняття проектних рішень в умовах невизначеності зовнішнього середовища.
Методи та критерії оцінювання: Письмово-усний екзаменаційний контроль, комп’ютерне тестування, захист контрольних робіт та науково-дослідних завдань. При дистанційній роботі передбачається співбесіда зі студентами під час проведення відеоконференцій на лекційних та практичних заняттях. Індивідуальні та контрольні роботи пересилаються до ВНС, або на електронну пошту лектора через канал зв’язку @lpnu.ua. Дистанційні заняття проводяться на платформах MS Teams та ZOOM.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань здобувачів освіти відбувається на основі виконання завдань в межах практичних занять (поточний контроль) та виконання екзаменаційного контролю. Рішення викладача про оцінювання рівня знань та умінь студента виявленого під час виконання завдань в межах практичних та семінарських занять та екзаменаційного контролю оцінюється за національною шкалою і 100-бальною шкалою та переводиться у шкалу ECTS відповідно до такої шкали переведення: 100–88 балів – оцінка А (“відмінно”) виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу модуля, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практич¬них задач; 87–80 балів – оцінка В (“дуже добре”) виставляється за знання навчального матеріалу модуля вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 79–71 бал – оцінка С (“добре”) виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу модуля, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70–61 бал – оцінка D (“посередньо”) виставляється за посередні знання навчального матеріалу модуля, малоаргумен¬това¬ні відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 60–50 балів – оцінка Е (“задовільно”) виставляється за слабкі знання навчального матеріалу модуля, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викла¬дення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – оцінка FX (“незадовільно” з можливістю повторного складання екзамену чи заліку) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положен¬ня під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – оцінка F (“незадовільно” з обов’язковим повторним вивченням модуля) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відпо¬відях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання прак¬тичних задач, незнання основних фундаментальних положень. Пропорційно до вищенаведеної шкали відбувається оцінювання знань здобувачів освіти під час усного опитування на практичних заняттях та під час усної компоненти на екзамені. Якщо здобувач розкрив тему доповіді, яку підготував на практичне заняття, дав відповіді на додаткові запитання, то отримує 5 балів, якщо були незначні недоліки у доповіді – 4 бали, якщо не зумів відповісти на усі запитання – 3 бали, якщо наявні значні недоліки у доповіді та відповідях на запитання – 2 бали, якщо тему доповіді розкрив частково і на додаткові запитання не відповідав – 1 бал. Таких доповідь кожен здобувач має зробити щонайменше 1 за семестр. Максимальна кількість балів – 10. Опитування відбувається на основі лекційного матеріалу. Впродовж семестру кожного здобувача необхідно опитати щонайменше 5 разів і виставити йому 0-2 бали відповідно до його відповідей на запитання: 2 – всі відповіді правильні, 1 – частина відповідей є правильними, інші – неправильні чи відсутні, 0 – відповідей немає на жодне запитання викладача. Отримання балів за розв'язування задач передбачає, що здобувач освіти на практичному занятті бере безпосередню участь у цьому процесі: диктує формулу, пояснює вхідні дані та подальший хід розв'язку задачі, виконує розрахунки, відповідає на запитання викладача. Залежно від складності задачі та обсягу виконаної роботи викладач оцінює відповідь здобувача у 2-3 бали – сумарно за семестр здобувач може отримати не більше 10 балів навіть за умови, що він розв'язав більше задач. Тестування викладач проводить у зручній для нього формі: самостійні роботи, тести у ВНС, тести у ігровій формі (наприклад, Kahoot!). Тестувань має бути щонайменше 2 за семестр. Допускається більше тестувань, проте виділені бали на тестування не мають перевищувати 10 загалом. Екзаменаційний білет містить 19 завдання 3 рівнів складності: 3 завдання 1 рівня складності по 1 балу, 13 завдань 2 рівня складності по 3 бали, 3 задачі – 18 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Фещур Р. В. Прийняття проектних рішень: навч. посіб. / Р. В. Фещур, В. П. Кічор, А. І. Якимів [та ін.]; за ред. Р. В. Фещура.– Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2013. — 216 с. 2. Методи прийняття рішень [Текст]: навч. посібник / С.А. Ус. – Д.: Національний гірничий університет, 2012. – 212 с. 3. Сергієнко Т. І. Прийняття проектних рішень [Текст]: навч.-метод. посібник для студ. ЗДІА спец. 7.18010013 «Управління проектами» та 8.18010013 «Управління проектами» кафедри менеджменту організацій та управління проектами ден. та заоч. форм навчання / Т. І. Сергієнко, О. О. Козуб ; ЗДІА. – Запоріжжя : ЗДІА, 2015. - 132 c. 4. Прийняття проектних рішень: навчально-методичний посібник / Укладач І. А. Сенча. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2015. – 180 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).