Публічне управління у сфері забезпечення національної безпеки України

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 7.281.06.E.019
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Державна політика і врядування
Лектор: Пасічник В.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Публічне управління у сфері забезпечення національної безпеки України» є формування у слухачів системи знань про теоретико-методологічні засади національної безпеки та новітні механізми її забезпечення у сучасних умовах, а також вироблення умінь і навичок аналізу механізмів та інструментів публічного управління у сфері забезпечення національної безпеки на локальному, регіональному та загальнодержавному рівнях.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК 01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 04. Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний та культурний рівні. ЗК 05. Здатність приймати обґрунтовані рішення та використовувати сучасні комунікаційні технології. ЗК 07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). фахові компетентності: СК 01. Здатність налагоджувати соціальну взаємодію, співробітництво, попереджати та розв’язувати конфлікти. СК 06. Здатність здійснювати професійну діяльність з урахуванням потреб забезпечення національної безпеки України. СК 07. Здатність самостійно готувати проєкти нормативно-правових актів, аналітичні довідки, пропозиції, доповіді, надавати експертну оцінку нормативно-правовим актам на різних рівнях публічного управління та адміністрування. СК 10. Здатність приймати обґрунтовані управлінські рішення з урахуванням питань європейської та євроатлантичної інтеграції.
Результати навчання: РН 01. Знати теоретичні та прикладні засади вироблення й аналізу публічної політики, основ та технологій прийняття управлінських рішень. РН02. Розв’язувати складні задачі публічного управління та адміністрування, враховуючи вимоги законодавства, виявляти правові колізії та проблеми, розробляти проєкти нормативно-правових актів для їх усунення. РН03. Знати основні засади національної безпеки та уміти попереджати й нейтралізувати виклики і загрози національним інтересам України в межах своєї професійної компетенції. РН11. Розробляти обґрунтовані управлінські рішення з урахуванням питань європейської та євроатлантичної інтеграції, враховувати цілі, наявні законодавчі, часові та ресурсні обмеження, оцінювати політичні, соціальні, економічні та екологічні наслідки варіантів рішень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Система публічного управління та адміністрування Державна політика та врядування Правове та інформаційне забезпечення публічного управління Супутні і наступні навчальні дисципліни: Керівник в системі державного управління Управління розвитком територій Принципи та етика публічного управлінця
Короткий зміст навчальної програми: Викладання навчальної дисципліни «Публічне управління у сфері забезпечення національної безпеки України» орієнтоване на підготовку фахівців у галузі публічного управління та адміністрування, здатних здійснювати професійну діяльність з урахуванням потреб забезпечення національної безпеки України, вдосконалювати публічне управління з метою нейтралізації загрозам національної безпеки та реалізації українських національних інтересів, а також вироблення, аналізу та забезпечення реалізації публічної політики у сфері забезпечення національної безпеки на державному, регіональному та місцевому рівнях. В процесі вивчення курсу слухачі повинні оволодіти знаннями про основні поняття теорії національної безпеки, особливості функціонування системи забезпечення національної безпеки України, засади державної політики національної безпеки України, а також уміти попереджати й нейтралізувати виклики і загрози національним інтересам України в умовах російської агресії, особливості стратегічного планування національної безпеки, впливати на формування та реалізацію публічної політики, здійснювати стратегічне управління публічною сферою в умовах сучасних викликів та загроз.
Опис: 1. Національна безпека як сфера публічного управління. 2. Теорії та парадигми національної безпеки. 3. Система забезпечення національної безпеки України як механізм публічного управління. 4. Особливості публічного управління у сфері забезпечення національної безпеки. 5. Державна політика національної безпеки. 6. Стратегічне планування забезпечення національної безпеки. 7. Російський фактор як загроза національної безпеки Україні. 8. Внутрішньополітичні аспекти забезпечення національної безпеки. 9. Корупція та соціально-економічні проблеми забезпечення національної безпеки України. 10. Цивілізаційна криза та глобальні виклики сучасності. 11. Європейський та євроатлантичний вимір національної безпеки України. 12. Українська національна ідея як концептуальна основа державної політики у сфері національної безпеки. 13. Напрямки удосконалення публічного управління в контексті забезпечення національної безпеки. 14. Стратегія національної безпеки та геополітична стратегія України.
Методи та критерії оцінювання: Заходи з оцінювання результатів навчання студентів передбачають вхідний, поточний, семестровий контроль результатів навчання та діагностику набуття компетентностей. Ці заходи регламентуються Положенням про рейтингове оцінювання досягнень студентів і Положенням про організацію й проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів. Вхідний контроль (діагностика вхідного рівня знань студентів) застосовують як передумову успішного планування та вивчення дисциплін. Він дає змогу викладачеві визначити наявний рівень знань студентів і використати його як орієнтир складності матеріалу, а також для вибору форм і методів проведення занять. Поточний контроль здійснюють під час семінарських та індивідуально-консультативних занять студента; він має на меті перевірку рівня засвоєння теоретичних і практичних знань. Семестровий контроль проводять у формах екзамену або заліку з конкретної навчальної дисципліни за накопичувальною системою і в терміни, встановлені в Університеті. Екзамен – це форма семестрового підсумкового контролю, що полягає в оцінці засвоєння студентом навчального матеріалу з певної дисципліни сумарно за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни. В Університеті формою заліку є екзамен, який проводять, як правило, у перший тиждень семестрового контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - поточний контроль (опитування на семінарських заняттях) – до 20 балів; - оцінювання індивідуально-практичного завдання – до 20 балів; - підсумковий контроль – екзамен – до 60 балів. Разом за дисципліну – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Государственное управление в сфере національной безопасности: словарь-справочник / состав.: Г. П. Сытник, В. И. Абрамов, В. Ф, Смолянюк и др. – К.: НАДУ, 2012. – 496 с. 2. Енциклопедія державного управління : у 8 т. / Нац. акад. держ. упр. при Президентові України ; наук.-ред. колегія : Ю. В. Ковбасюк (голова) та ін. – К. : НАДУ, 2011. 2. Ліпкан В. А. Національна безпека України : навч. посібник / В. А. Ліпкан ; Міністерство освіти і науки України. – К. : КНТ, 2009. – 576 с. 3. Пасічник В. М., Куйбіда В. М. Засади державної політики національної безпеки України. – К. : НАДУ, 2020. – 488 с. 4. Ситник Г.П. Державне управління у сфері національної безпеки (концептуальні та організаційно правові аспекти): Підручник. – К.: Вид-во НАДУ, 2012. – 544 с.Основи публічної політики та управління : навч. посіб / авт. кол. : С. О. Телешун, С. В. Ситник, І. В. Рейтерович та ін. – К. : НАДУ, 2011. – 312 с. 8. Рекомендована література Базова 1. Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 черв. 1996 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 30. – Ст. 141. 2. Акт проголошення незалежності України: Прийнятий Верховною Радою України 24 серп. 1991 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1991. – № 38. – Ст. 502. 3. Закон України «Про боротьбу з тероризмом» // www.rada.gov.ua 4. Закон України «Про об’єкти підвищеної небезпеки» // www.rada.gov.ua 5. Закон України «Про національну безпеку України» // http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19. 6. Закон України «Про правовий режим надзвичайного стану» // www.rada.gov. ua 7. Закон України «Про Раду Національної безпеки і оборони» // Голос України. – 1998. – 3 квіт. 8. Закон України «Про правовий режим воєнного стану» // www.rada.gov.ua 9. Закон України «Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру» // www.rada.gov.ua. 10. Про Єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру: Постанова Кабінету Міністрів України від 3 серп. 1998 р. № 1198. 11. Про затвердження Положення про порядок проведення евакуації населення у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру: Постанова Кабінету Міністрів України від 26 жовт. 2001 р. № 1432. 12. Стратегія національної безпеки України 2020 р. // https://www.president.gov.ua/documents/3922020-35037. 13. Актуальні виклики та загрози регіональній безпеці: висновки для України (червень 2014 р.) [Текст]: аналітична доповідь / Б. О. Парахонський, Г. М. Яворська. – К. : Нац. Ін.-т стратег., досл., 2014. – 42 с. 14. Бжезінський З. Велика шахівниця. Американська першість та її стратегічні імперативи. – Львів: Лілея-НВ, 2000. – 236 с. 15. Бжезінський З. Стратегічне бачення: Америка і криза глобальної влади [Текст] / Пер. з англ. Г. Лелів. – Львів : Літопис, 2012. – 168 с. 16. Богданович В.Ю. Воєнна безпека України: методологія дослідження та шляхи забезпечення: Монографія. – К.: Тираж, 2003. – 322 с. 17. Богданович В. Ю. Геополітика і національна безпека: навчальний посібник. – Ч. 1 : Основи геополітики / М. Ф. Богданович, М. Ф. Єжеєв. – К. : Вид-во НАДУ, 2005. – 98 с. 18. Бодрук О. С. Структура воєнної безпеки: національний та міжнародний аспекти [Електронний ресурс] : монографія / О. С. Бодрук ; Нац. ін-т проблем міжнар. безпеки. – Режим доступу : http://www.niisp.gov.ua/vydanna. 19. Власюк О. С. Україна в системі міжнародної безпеки [Текст] / О. С. Власюк : Монографія. – К. : НІПМБ, 2009. – 450 с. 20. Геополітика і національна безпека: слов. термінів/ уклад. Г. П. Ситник. – К. : Вид-во НАДУ, 2005. – 230 с. 21. Геополітичний аналіз та прогнозування: методичні рекомендації до вивчення навчальної дисципліни / [уклад. Г. П. Ситник, В. Ф. Смолянюк]; Національна академія державного управління при Президентові України (Київ), кафедра національної безпеки. – К.: НАДУ, 2009. – 40 с. 22. Гольцов А. Г. Геополітика та політична географія [Текст] : підручник / А. Г. Гольцов. – К. : Центр уч. літ., 2012. – 416 с. 23. Горбулін В. П. Засади національної безпеки України : підручник / В. П. Горбулін, А. Б. Качинський. – К. : Інтертехнологія, 2009. – 272 с. 24. Даниленко Л. І. Перспективи та виклики євроінтеграційних процесів для України [Текст] : навч.-метод. матеріали / Л. І. Даниленко, І. В. Поліщук. – К. : НАДУ, 2013. – 132 с. 25. Данильян О. Г. Національна безпека України: структура та напрямки реалізації : навч. посібник / О. Г. Данильян, О. П. Дзьобань, М. І. Панов. – Х. : Фоліо, 2002. – 285 с. 26. Кудряченко А. І. Геополітика: Підручник / А. І. Кудряченко, Ф. М. Рудич, В.О.Храмов. – К. : МАУП, 2004. – 296 с. 27. Кузьо Тарас. Війна Путіна проти України. Революція, націоналізам і криміналітет. – К.: Дух і літера, 2018. – 560 с. 28. Ліпкан В. А. Національна безпека України : навч. посібник / В. А. Ліпкан ; Міністерство освіти і науки України. – К. : КНТ, 2009. – 576 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).