Пожежно-рятувальна підготовка та підготовка газодимозахисника

Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.00.O.008
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: к.т.н., ст.викладач Перетятко Богдан Маркович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна „Пожежно-рятувальна підготовка та підготовка газодимозахисника” в системі підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр у Львівському національному університеті «Львівська політехніка» є дисципліною професійної спрямованості, засвоєння якої дозволить успішно організовувати і проводити роботи з рятування потерпілих, проведення аварійно-рятувальних робіт, використання індивідуальних і групових засобів захисту органів дихання особового складу пожежно-рятувальної служби ДСНС України.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • формування знань про необхідність використання пожежно-рятувального обладнання та засобів захисту органів дихання особовим складом пожежно-рятувальної служби ДСНС України; • вивчення питання і отримання навичок безпечної роботи з пожежно-рятувальним обладнанням, експлуатації та обслуговування індивідуальних і групових засобів захисту органів дихання; • формування знань про основи створення газодимозахисної служби в підрозділах пожежно-рятувальної служби ДСНС України; • формування вміння методично вірно готувати та проводити навчально-тренувальні заняття з особовим складом газодимозахисної служби; • формування знань для об’єктивної оцінки рівня професійної підготовки газодимозахисників та стану газодимозахисної служби в підрозділах ДСНС України.
Результати навчання: Забезпечення свідомого та вмілого виконання найбільш раціональних та ефективних прийомів і способів роботи з пожежною технікою та обладнанням під час гасіння пожеж та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. РН04. Пояснювати процеси впливу небезпечних чинників пожежі на навколишнє середовище; застосовувати теорії захисту людини, матеріальних цінностей і довкілля від впливу небезпечних чинників пожежі, знання математичних та природничих наук у сфері професійної діяльності. РН07. Аналізувати пожежну небезпеку і рівень протипожежного захисту технологічних апаратів і обладнання; оцінювати наявні системи протипожежного захисту технологічних процесів; визначати технічні засоби та заходи для запобігання вибухів та пожеж у технологічних процесах. РН15. Організовувати вивчення оперативно-тактичної характеристики району виїзду пожежно-рятувального підрозділу; розробляти плани пожежогасіння; виконувати розрахунок сил та засобів для ліквідації пожеж та їх наслідків; організовувати розвідку пожежі та моніторинг обстановки на пожежі; взаємодіяти з іншими пожежно рятувальними підрозділами, службами району та об'єктів, що залучаються до ліквідування пожежі; організовувати зв’язок та забезпечувати взаємний обмін інформацією з залученими силами. РН16. Оцінювати обстановку на пожежі, розраховувати параметри розвитку пожежі та прогнозувати її наслідки. Обирати та передбачати пріоритетність застосування вогнегасних речовин для гасіння пожеж, автоматичних систем пожежогасіння, систем зв’язку та відповідних видів протипожежної техніки; визначити вид пожежно-технічного та спеціального оснащення, основні тактичні прийоми з обмеження розвитку пожежі та її ліквідування, а також заходи безпеки для особового складу, який приймає участь у гасінні пожежі. РН20. Оцінювати технічний стан аварійно-рятувальної, протипожежної, спеціальної техніки, засобів зв'язку, обладнання димовидалення та пожежнотехнічного оснащення, контролювати безпечну роботу ланок газодимозахисної служби. РН24. Передбачати екологічно-збалансовану діяльність, необхідний рівень індивідуальної безпеки та психічного здоров'я у разі виникнення типових небезпечних подій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Безпека життєдіяльності Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт. Організація аварійно-рятувальних робіт. Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт. Організація аварійно-рятувальних робіт.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Пожежно-рятувальна підготовка та підготовка газодимозахисника» є нормативною дисципліною, що включається в навчальні плани як самостійна дисципліна обов’язкового вибору. Обсяг навчального часу для вивчення дисципліни «Пожежно-рятувальна підготовка та підготовка газодимозахисника» визначений державними вимогами і складає 180 академічних годин (6,0 кредитів EСTS), з яких 90 годин відведено на аудиторні заняття, 85 годин – самостійна робота студентів. Форма підсумкового контролю знань – екзамен.
Опис: Навчальна дисципліна „Пожежно-рятувальна підготовка та підготовка газодимозахисника” в системі підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр у Львівському національному університеті «Львівська політехніка» є дисципліною професійної спрямованості, засвоєння якої дозволить успішно організовувати і проводити роботи з рятування потерпілих, проведення аварійно-рятувальних робіт, використання індивідуальних і групових засобів захисту органів дихання особового складу пожежно-рятувальної служби ДСНС України. Забезпечення свідомого та вмілого виконання найбільш раціональних та ефективних прийомів і способів роботи з пожежною технікою та обладнанням під час гасіння пожеж та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Розділи курсу: - Караульна служба; - Пожежно-тактична та пожежно-рятувальна підготовка; - Індивідуальні засоби захисту органів дихання; - Групові засоби захисту органів дихання. Організація роботи газодимозахисної служби на пожежі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (20%): письмові звіти з практичних робіт Підсумковий контроль (80%): іспит - письмова форма
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: опитування на практичних заняттях та результат виконання курсового проекту. Підсумковий контроль – семестровий екзамен. Екзамен перед комісією студент складає в усній формі з фіксацією запитань та оцінок відповідей на екзаменаційному листі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI, чинний з 1 липня 2013 р.: – 2013. – 108 с. 2. Наказ МНС України від 26.04.2018 року №340 „Про затвердження Статуту дій у НС органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту та Статуту дій органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту під час гасіння пожеж”. – 209 с. 3. Наказ МНС України від 07.05.2007 р. № 312 „Про затвердження Правил безпеки праці в органах і підрозділах Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи”. – 2007, – 282 с. 4. Настанова з газодимозахисної служби пожежної охорони МВС України. Наказ МВС України № 657 від 2.12.1994р. 5. С.М.Чернов, В.В.Ковалишин. Ізолюючі апарати. Обслуговування та використання. – Львів, Сполом, 2003. – 196 с. 6. П.А.Ковальов, В.М.Стрілець та ін. Основи створення та експлуатація апаратів на стисненому повітрі. – Харків, 2005. – 314 с. 7. Н.Г.Шкарабура „Посібник по ПСП”, Черкаси-2001.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).