Парогенератори атомних електричних станцій, частина 1

Спеціальність: Атомна енергетика
Код дисципліни: 6.143.01.E.046
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н. Кузнецова Марта Ярославівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування знань про енергетичну роль АЕС у паливно-енергетичному комплексі країни, вивчення принципу роботи парогенераторів АЕС, конструкцій парогенераторів АЕС, що використовуються в світовій та вітчизняній ядерній енергетиці, призначення окремих елементів парогенератора, ознайомлення з основними конструктивними рішеннями, закріплення знань з гідродинаміки та теплообміну однофазних та двофазних потоків, які мають значення для розуміння процесів, що відбуваються в парогенераторі та визначають конструктивні рішення по забезпеченню надійної та безпечної роботи парогенераторів; формування теоретичних та практичних знань в галузі розрахунків та конструювання парогенераторів в цілому і окремих його елементів.
Завдання: загальні компетентності: - здатність розв’язувати спеціалізовані задачі і практичні проблеми в галузі атомної енергетики, що характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, із застосуванням теорій та методів математики, фізики, хімії та інженерних наук - здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. фахові компетентності: - здатність продемонструвати систематичне розуміння ключових аспектів та концепції розвитку галузі атомної енергетики. - здатність розробляти та впроваджувати заходи з підвищення надійності та ядерно-радіаційної безпеки при проектуванні та експлуатації обладнання атомно-енергетичного комплексу. - здатність виявляти, класифікувати і описувати ефективність систем атомних електричних станцій та їх компонентів. - здатність використовувати знання характеристик специфічних матеріалів, обладнання, процесів та продуктів у професійній діяльності в галузі атомної енергетики. - здатність використовувати та впроваджувати нові технології, брати участь в модернізації та реконструкції обладнання, пристроїв, систем та комплексів.
Результати навчання: • Знати: - принципові схеми виробництва пари на АЕС, основні вимоги до парогенеруючих установок; - вимоги до теплоносіїв, їхні переваги та недоліки під час використання у парогенеруючих установках; - конструкційні схеми парогенераторів АЕС, їх особливості при використанні різних теплоносіїв; - конструкції парогенераторів з водяним теплоносієм: склад, призначення та конструкції окремих елементів, перспективи розвитку; - конструкції парогенераторів з рідиннометалевим теплоносієм: склад, призначення та конструкції окремих елементів, перспективи розвитку; - конструкції парогенераторів з газовими теплоносіями: склад, призначення та конструкції окремих елементів, перспективи розвитку. • Вміти: - здійснити компоновку секцій парогенеруючої установки і визначити параметри теплоносія та робочого тіла у межі секцій; - визначати розміри теплопередаючих поверхонь та розмістити трубні пучки у корпусах; - визначити розміри та товщину корпусів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • вища математика • фізика • хімія • технічна термодинаміка • тепломасообмін • гідрогазодинаміка • матеріалознавство кореквізити: • теплообмінні апарати АЕС • атомні електричні станції
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто принципові схеми виробництва пари на АЕС, основні вимоги до парогенеруючих установок, а також до теплоносіїв. Наведено конструкційні схеми парогенераторів АЕС, їх особливості при використанні різних теплоносіїв, а також конструкції парогенераторів з різними типами теплоносіїв. Розглянуто гідродинамічні, теплообмінні процеси у парогенераторах, методики гідравлічного, теплового розрахунків парогенераторів. Наведено основні проблеми та аварій, що виникали під час експлуатації парогенераторів.
Опис: 1. Основні схеми виробництва пари на АЕС. Загальна інформація про парогенератори АЕС 2. Теплоносії АЕС 3. Вибір параметрів парогенераторів АЕС 4. Конструкційні схеми парогенераторів АЕС 5. Конструкції парогенераторів АЕС
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань забезпечується поточним та екзаменаційним контролями. Поточний контроль: – підготовка та виконання практичних занять. Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 20 балів Екзаменаційний контроль (ЕК) – 80 балів - письмова компонента - 70 балів; - усна компонента - 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Лукесевич Б.И., Трунов Н.Б., Драгунов Ю.Г., Давиденко С.Е. Парогенераторы реакторных установок ВВЭР для атомных электростанций.-М.: ИКЦ «Академкнига», 2004.-391с.; 2. Чулкін О.О. Теплообмінне обладнання АЕС. Конспект лекцій для студентів і магістрів спеціальності «Атомна енергетика». – Одесса: Наука і техніка, 2005 – 80с.; 3. Трунов Н.Б., Логвинов С.А., Драгунов Ю.Г «Гидродинамические и теплохимические процессы в парогенераторах АЭС с ВВЭР» . -М.: Энергоатомиздат, 2001 – 354с. 4. Титов В.Ф., Рассохин Н.Г., Федоров В.Г. «Парогенераторы атомных электростанций» - М.: Атомиздат, 1998г.-390с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).