Основи інформатики і програмування, частина 1

Спеціальність: Прикладна фізика та наноматеріали
Код дисципліни: 6.105.00.O.007
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Обчислювальна математика та програмування
Лектор: Старший викладач Ментинський Сергій Мирославович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета курсу полягає в набутті студентами знань і вмінь, необхідних всім без винятку користувачам для практичної роботи на персональних комп'ютерах, виховання інформаційної культури, отримання стартових можливостей в подальшому освоєнні вибраної спеціальності із застосуванням ПК, при вирішенні інженерних задач, дослідженні різних технологічних процесів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: Уміння думати абстрактно, здатність до аналізу та синтезу, що дозволяє формулювати висновки (діагноз) для різних типів складних управлінських задач, здійснювати планування, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб; Навички використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадження комп’ютерних програм та використання існуючих. фахових: Уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу, пов’язану з прикладною фізикою та наноматеріалами, шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання.
Результати навчання: • Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; • Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій; • Уміння думати абстрактно, здатність до аналізу та синтезу, що дозволяє формулювати висновки (діагноз) для різних типів склад¬них управлінських задач, здійснювати планування, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Елементарна математика • Лінійна алгебра та аналітична геометрія • Математичний аналіз • Мови програмування • Чисельні методи
Короткий зміст навчальної програми: • Основні поняття інформатики • Операційні системи і текстові редактори • Електронні таблиці • Системи керування базами даних • Комп'ютерні мережі та web-технології
Опис: Предмет, методи і завдання дисципліни. Інформація та її властивості. Вимірювання інформації. Інформаційні процеси. Апаратно-програмне забезпечення інформаційних процесів. Історія розвитку комп’ютерної техніки та інформаційних технологій. Програмне забезпечення інформаційних процесів. Класифікації ПЗ. Огляд операційних систем. Прикладне ПЗ загального призначення. Основні функції текстових процесорів щодо обробки та форматування текстових документів. Табличні процесори. Робоча книга ЕТ. Введення, редагування та форматування даних в таблиці. Перенесення і копіювання інформації в таблицях. Введення формул з використанням вбудованих функцій. Табличні процесори. Категорії вбудованих функцій Математичні функції. Логічні функції. Побудова діаграм. Використання графічних об’єктів. Табличні процесори. Опрацювання та аналіз табличних даних засобами ЕТ: фільтри, підсумки, зведені таблиці, консолідація даних. Табличні процесори. Використання ЕТ для розв’язування обчислювальних та оптимізаційних задач. Системи керування базами даних. Бази даних. Типи архітектур БД. Об’єкти реляційних БД та їх призначення. Поширені СКБД. Розробка проекту бази даних засобами СКБД. Системи керування базами даних. Робота з даними в таблицях. Запити на вибірку даних. Параметричні запити. Запити на додавання даних. Запит на створення нової таблиці. Вставка даних з іншої таблиці. Видалення даних. Модифікація даних за допомогою запитів на зміну. Перехресні запити. Системи керування базами даних. Мова структурованих запитів (SQL). Основі типи запитів на SQL. Конструкція SQL-запитів на вибірку даних. Огляд сучасних промислових реляційних СКБД. Використання презентацій. Огляд програмного забезпечення для створення презентацій. Правила ефективного подання даних в презентаціях. Пошук інформації в мережі та елементи інформаціної гігієни Мережні технології. Огляд комп’ютерних мереж. Технологія роботи в локальній мережі. Основні послуги глобальної мережі. Види ресурсів Internet. Мережні технології. Поняття гіпертексту як основного засобу подання інформації в Internet. Структура веб-документа. Основні конструкції (теги) мови гіпертекстової розмітки (HTML). Інші види гіпертекстової розмітки, технологія Wiki-проектів. Мережні технології. Застосування мережних технологій в професійній діяльності. Хмарні технології. Web 2.0. Огляд деяких мережевих засобів для інженерних розрахунків задач та моделювання. Основи алгоритмізації та програмування. Етапи розв’язання прикладних задач з використанням обчислювальної техніки. Поняття та властивості алгоритму. Способи опису алгоритмів. Базові алгоритмічні конструкції. Основи алгоритмізації та програмування. Огляд сучасних засобів, мов та технологій програмування.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (ПК)-30%: • Робота на практичних заняттях -10% • Контрольні роботи -20% • Залік - 70%
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання лабораторних робіт – 20 балів Виконання розрахункових робіт – 10 балів Письмова контрольна робота – 50 балів Усне опитування 20 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Грицунов О.В. Інформаційні системи та технології. Навчальний посібник. Харків, 2010р., 222 с. 2. Клименко О. Ф., Шарапов О. Д., Головко Н. Р. Інформатика та комп’ютерна техніка.- К.: КНЕУ, 2005.- 534 с. 3. Глинський Я.М. Інформатика. Практикум з інформаційних технологій. Навч. посібник – Тернопіль: Підручники і посібники, 2014 – 304 с. 4. І. Демків, П. Каленюк, І. Клюйник, І. Кравець, Р. Петрович. Основи роботи в середрвищах Microsoft Excel 2000 та Microsoft Access 2000. Лекції та завдання до лабораторних робіт. – Львів: Каменяр, 2007, - 262 с. 5. OpenO?ce.org: Теория и практика / И. Хахаев, В. Машков,Г. Губкина и др. М. : ALT Linux ; БИНОМ. Лаборатория знаний, 2008. 319с. : (Библиотека ALT Linux). 6. Електронна таблиця. Створення і редагування таблиці. Абсолютна та відносна адресації. Використання формул. Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи № 3 для студентів спеціальності 105 – «Прикладна фізика та наноматеріали» для першого (бакалаврського) рівня освіти / Укл.: Ментинський С.М., Угрин С.З., 2016. — 16с. 7. Пошук інформації в мережі Інтернет. Робота з електронною поштою. Мова HTML. Створення простого веб-вузла. Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи № 12 для студентів спеціальності 105 – «Прикладна фізика та наноматеріали» для першого (бакалаврського) рівня освіти / Укл.: Гнатів Л.Б., Ментинський С.М., Угрин С.З., Філь Б.М., 2016. — 20
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).