Комп'ютерне моделювання фізичних процесів, частина 1

Спеціальність: Прикладна фізика та наноматеріали
Код дисципліни: 6.105.01.E.046
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Прикладна фізика і наноматеріалознавство
Лектор: професор, докт. фіз.-мат. наук Брик Тарас Михайлович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Виробити тверді навики проведення комп’ютерного моделювання фізичних процесів, які вивчаються в рамках даної спеціальності. При цьому передбачається, що глибоке засвоєння основних понять та методів комп’ютерного моделювання дозволить покращити процес оволодіння теоретичними та спеціальними дисциплінами і в майбутньому оволодіти теорією багатьох частинок, яка широко використовується в статистичній фізиці. Практичне застосування методів Монте-Карло, та молекулярної динаміки дозволить моделювати фізичні процеси на одно- та багатопроцесорних комп’ютерах на атомному рівні, що необхідно для пояснення процесів у нанофізиці та в багатьох інших важливих напрямках сучасної науки, таких як біотехнологія, біофізика, атмосферна фізика.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми прикладної фізики та наноматеріалів, що передбачає застосування теорій та методів фізики, математики та інженерії й характеризується комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: ЗК 5. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій; ЗК 6. Здатність до проведення досліджень на відповідному рівні; ЗК 7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; ЗК 9. Здатність працювати автономно; ЗК 10. Навички здійснення безпечної діяльності ЗК 12. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ……… фахові компетентності: ФК 1. Здатність брати участь у плануванні та виконанні наукових та науково-технічних проектів; ФК 3. Здатність брати участь у виготовленні експериментальних зразків, інших об'єктів дослідження; ФК 5. Здатність до постійного розвитку компетентностей у сфері прикладної фізики, інженерії та комп’ютерних технологій. ……… фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 1.1. Здатність проводити комплексні дослідження, яка включає розуміння і знання відомих фізичних властивостей об’єкта дослідження та фізико-хімічних явищ в технологічних процесах; ФКС 1.2. Здатність побудувати фізико-математичні моделі явищ і процесів у мезо- та наносистемах, енергогенеруючих та енергоперетворюючих пристроях; ФКС 2.1. Здатність побудувати фізико-математичні моделі явищ і процесів у пристроях наноелектроніки та спінтроніки.
Результати навчання: - знати математичні основи методів Монте-Карло та молекулярної динаміки; - знати методи врахування далекодії у моделюванні; - знати методи розв’язання складних задач за допомогою моделювання, оцінювання окремих параметрів та характеристик структури та динаміки фізичної системи в цілому; вміти застосовувати методи комп’ютерного моделюванн до опису структури, термодинаміки та динамічних властивостей реальних фізичних систем; вміти розв’язувати задачі моделювання на комп’ютерах, створювати комп'ютерні програми для аналізу результатів моделювання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: квантова механіка, статистична фізика, основи програмування; - кореквізити: фізика рідкого стану.
Короткий зміст навчальної програми: Ансамблі в комп’ютерному моделюванні. Періодичні граничні умови. Основи молекулярної динаміки. Алгоритми молекулярної динаміки. Алгоритми для ізотермічного та ізобаричного ансамблів. Поняття термостату та баростату. Молекулярна динаміка з накладеними звязками. Розрахунок статичних та динамічних властивостей у методі молекулярної динаміки. Автокореляційна функція швидкостей. Середньоквадратичні зміщення. Розрахунки дифузії та в’язкості за допомогою формул Гріна-Кубо. Алгоритм методу Монте-Карло. Застосування методу Монте-Карло для дослідження критичних явищ. Ізотермічний та ізобаричні ансамблі у методі Монте-Карло.
Опис: Методи комп’ютерного моделювання. Алгоритми молекулярної динаміки. Розрахунок статичних та динамічних властивостей у методі молекулярної динаміки. Метод Монте-Карло
Методи та критерії оцінювання: Екзамен, захист лабораторних робіт, контрольна робота, захист індивідуального науково-дослідного завдання; - поточний контроль (20 %): опитування на лабораторних заняттях, захист звітів (20%); - підсумковий контроль (80%): іспит – письмова компонента (50%), усна компонента (30%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Під час контрольних заходів (проміжний контроль, екзамен) відповіді студента оцінюються за такими критеріями: Питання 1 і 2 рівня носять тестовий характер, вимагають від студента вибору однієї правильної відповіді серед 4-5 ймовірних варіантів та оцінюються за принципом "все або нічого": мкб (максимальна кількість балів) - правильна відповідь, 0 балів - неправильна відповідь. Теоретичні питання 3 рівня: Мають на меті перевірку навичок студентів щодо розуміння теоретичного матеріалу. Відповідь по-можливості має бути повною та аргументованою. Максимальну кількість балів (мкб) за питання отримує студент, що повністю висвітлив питання. 70-90 % від мкб – питання в цілому висвітлене, але є незначні неточності або інші недоліки. 50-70 % від мкб – відповідь на питання дано не в повному обсязі і/або є суттєві помилки . 30-50 % від мкб– зроблена спроба відповісти на питання, але зроблено грубі помилки і/або питання в цілому не висвітлене. Такої ж оцінки заслуговуватиме студент, якщо він робить неправильні висновки на основі логічних припущень, що містять правильні міркування. 10-30 % від мкб– зроблена невдала спроба відповісти на питання, лише окремі міркування і /або формули є вірними. 0 балів – жодна з записаних формул не має стосунку до даного питання, всі міркування є помилковими, або цілковито відсутні. Задачі 3 рівня складності: Мають на меті перевірку навичок студентів у практичному розв’язуванні фізичних задач. Задачі потрібно розв’язати з максимально можливим поясненням і, якщо в цьому є потреба, з рисунком. Максимальну кількість балів (мкб) за ці питання отримує студент, що повністю розв’язав задачу. 70-90 % від мкб виставляється за розв’язану задачу, в якій є незначні неточності. 50-70 % від мкб – при розв’язанні допущено помилку(и), що вплинуло на результат, але підхід до розв’язання був правильним. 30-50 % від мкб – зроблена спроба розв’язати задачу, але зроблено грубі помилки і результат невірний. 10-30 % від мкб – зроблена невдала спроба розв’язати задачу і записано одна або кілька правильних формул, що мають відношення до даної задачі. 0 балів – жодна з записаних формул не має відношення до даної задачі, або студент навіть не зробив спроби розв’язати запропоновану задачу. У підсумку виставляються оцінки за 100-бальною шкалою за наступним принципом: Відмінно – 88 … 100 балів. Добре – 71 … 87 балів. Задовільно – 50 … 70 балів. Незадовільно – 0 … 49 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. D.Frenkel, B.Smit. Understanding Molecular Simulation. Academic Press. SanDiego,1996. 2. M.Allen, D.Tildesley. Computer simulation of liquids. Oxford Press, London, 1988.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).