Хімія

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доцент, к.т.н. Коваль Ірина Зеновіївна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курс хімії, як і інших загальнотеоретичних дисциплін, повинен виконувати дві функції. Перша – загальновиховна і розвиваюча, яка полягає у формуванні наукового світогляду студента і розвитку у нього сучасних форм теоретичного мислення, здатності аналізувати явища. Друга – конкретно-практична, що пов'зана з засвоєнням провідних ідей, понять і законів природи, з формуванням загадьнонавчальних і спеціальних умінь і навичок для застосування хімічних законів і процесів, використанням хімічних речовин і матеріалів у сучасній техніці, при дослідженні геохімічних та біохімічних об”єктів, попередженні та усуванні нештатних ситуацій природного та технологічного походженя.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність проведення досліджень на певному рівні. ЗК8. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
Результати навчання: • знання основи будови атома та молекули, зв’язок між енергією електронів в атомі та будовою молекул і їх властивостями; • знання основних хімічних елементів та їх сполук; • вироблення навичок самостійного виконання хімічних дослідів, узагальнення; експериментальних фактів та формування висновків; • мати світоглядне знання хімічних теорій і законів; • знати фізичні і хімічні властивості та практичне значення речовин; грамотно поводитися з найважливішими хімічними сполуками і обладнанням у даній галузі; • вміти самостійно поповнювати, систематизувати і застосовувати знання для практичних цілей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика, • Загальна фізика.
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття і закони хімії. Взаємозв'язок електронної структури атомів хімічних елементів з їх положенням у Періодичній системі та властивостями головних сполук та простих речовин. Теорія електролітичної дисоціації та гідроліз. Окисно-відновні реакції. Енергетика хімічних реакцій. Хімічна кінетика і рівновага. Енергія іонізації і споріднення до електрону. Загальні властивості металів. Ряд активності металів. Природні сполуки металів. Електрохімічні процеси. Гальванічний елемент. Електроліз з розчинним і нерозчинним анодом. Використання електролізу в техніці. Корозія металів. Методи захисту від корозії. Хімічні реакції в природі та використання хімічних речовин і матеріалів у сучасній техніці.
Опис: Тема. Хімія - предмет природознавства. Властивості простих сполук хімічних елементів. Класи неорганічних речовин. Предмет хімії і її взаємозв,язок з іншими науками. Значення хімії у формуванні світогляду, вивченні природи і розвитку техніки. Хімія і охорона навколишнього середовища. Класифікація простих сполук. Їх хімічні властивості. Валентність та ступінь окиснення хімічних елементів. Класи неорганічних речовин – оксиди, основи (гідроксиди), кислоти, солі. Оксиди та їх гідратні форми. Амфотерні оксиди (гідроксиди). Типи солей - середні, кислі та основні. Взаємодія між класами неорганічних речовин. Тема. Електролітична дисоціація, гідроліз солей. Водні розчини електролітів. Теорія електролітичної дисоціації. Ступінь і константа дисоціації. Сильні і слабкі електроліти. Йонні реакції. Йонний добуток води. Водневий показник. Гідроліз солей. Типи гідролізу. Механізм гідролізу. Тема. Будова атома. Вивчення властивостей хімічних елементів та їхніх сполук. Будова атома і система хімічних елементів. Основні відомості про будову атома. Будова електронних оболонок атомів. Фізична суть періодичності. Вивчення періодичності змін властивостей хімічних елементів. Енергія іонізації і споріднення до електрону. Електронегативність. Тема. Основи термохімії і хімічної кінетики. Теплові ефекти хімічних реакцій. І, ІІ та ІІІ закони термодинаміки. Ентальпія, ентропія, енергія Гіббса. Правило Вант-Гоффа. Вплив факторів (концентрації, тиску, об’єму) на швидкість хімічної реакції. Термохімічні розрахунки. Хімічна кінетика. Закон дії мас. Хімічна рівновага. Принцип Ле-Шательє. Тема. Окисно-відновні реакції. Поняття ступеня окиснення. Класифікація окисно-відновних реакцій. Суть процесів окиснення і відновлення. Типи реакцій окиснення-відновлення. Складання рівнянь окиснювально-відновних реакцій. Окисно-відновні потенціали і напрям реакцій. Тема. Електрохімічні процеси. Основи електрохімії. Електродні потенціали. Ряд активності металів. Гальванічні елементи. Виникнення і робота мікрогальванічних елементів в залізобетонних будівельних конструкціях при корозії металів. Електроліз. Послідовність розрядки іонів. Вторинні процеси. Електроліз з розчинним і нерозчинним анодом. Закони Фарадея. Використання електролізу в техніці. Тема. Загальні властивості металів. Загальна характеристика металів. Фізичні властивості металів. Хімічні властивості металів. Природні сполуки металів. Добування металів. Метали високого ступеня чистоти, їх одержання. Транспортні реакції. Конструкційні матеріали. Сплави. Гідриди, сульфіди, нітриди, карбіди металів, їх характеристика і застосування. Застосування металів. Тема. Корозія металів. Корозія металів, основні види корозії металів: хемічна, електрохемічна, електрокоозія. Теорія електрохімічної корозії. Типи електрохімічної корозії за характером середовища. Методи захисту від корозії.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%) • підсумковий контроль (контрольний захід - залік): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Підготовка, виконання та здавання лабораторних робіт викладачеві - 15 балів Тестовий контроль - 10 балів РГР - 5 балів Залікова контрольна робота - 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Н.В.Романова. Загальна та неорганічна хімія. К.; Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2002. - 480с. 2. Г.А.Корчинський. Хімія. Вид-во “Поділля-2000”, 2002. -340с. 3. Загальна хімія /Навчально-методичний посібник та приклади розв'язування типових задач з найважливіших розділів курсу/ за редакцією д.х.н., проф. Никипанчука М.В., Львів, НУ “Львівська політехніка”, 2001. – 154с. 4. Б.Я.Котур. Хімія. Практикум.: Навч. посібник. Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, Львів, 2004. - 237с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).