Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.00.O.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Вахула Орест Миронович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни - надання студентам теоретичних знань та практичних умінь для здійснення ефективної професійної діяльності шляхом забезпечення оптимального управління охороною праці на підприємствах (об’єктах господарської, економічної та науково-дослідницької діяльності), формування у студентів відповідальності за особисту та колективну безпеку, усвідомлення необхідності обов’язкового виконання в повному обсязі всіх заходів гарантування безпеки праці на робочих місцях, формування теоретичних і прикладних знань із правових, економічних та організаційних питань захисту людини від впливу негативних чинників середовища життя і діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК3. Здатність планувати та управляти часом для освоєння загальнопрофесійних дисциплін. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК8. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. фахові компетентності: ФК3. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ЗН2. Обізнаність з правилами безпеки життєдіяльності, вимогами охорони праці та виробничої санітарії. ЗН9. Знання технологічних процесів виробництва та методів їх проектування і впровадження. ЗН17. Знання основ захисту навколишнього середовища(екології) та застосування екологічно чистих технологічних процесів та обладнань. ЗН26. Обізнаність з основами організації праці на базі знань трудового законодавства і норм охорони праці. УМ5. Підготовленість до використання методів і засобів вивчення та аналізу впливів фізичних і людських факторів на безпечні умови експлуатації обладнання. УМ14.Уміння дотримуватися правил охорони праці та безпеки життєдіяльності в професійному та фаховому спрямуванні. АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад,охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування в сфері галузевого машинобудування. 1.Знати законодавчу та нормативну базу України з питань охорони праці. 2.Знати про відповідальність посадових осіб і працівників за порушення законодавства про охорону праці. 3.Знати систему державного управління охороною праці в Україні. 4.Знати законодавчу базу в галузі пожежної безпеки. 5. Вміти планувати заходи захисту населення під час аварії на АЕС. 6.Вміти планувати заходи захисту населення від небезпечних хімічних речовин. 7.Вміти правильно проводити першу домедичну допомогу в урятуванні життя і здоров’я потерпілого.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика ч.1 Фізика Хімія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» є нормативною дисципліною, що входить до навчальних планів як самостійна дисципліна обов’язкового вибору. Навчальна дисципліна об’єднує систему знань і навиків з ОП і БЖД під час діяльності на об’єктах господарювання і побуті. Дисципліна покликана сформувати в майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо фунціонування системи, стану і проблем безпеки згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. Навчальна дисципліна передбачає вивчення питань з ОП і БЖД відповідно до особливостей професійності діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання основ електробезпеки, пожежної безпеки, питання гігієни праці та виробничої санітарії на підприємствах, оцінки ризиків і управління ними, питання забезпечення заходів захисту людей в разі виникнення надзвичайних ситуацій, а також законодавчу базу з питань охорони праці і безпеки життєдіяльності.
Опис: Правові та організаційні основи охорони праці. Державне управління охорони праці та організація охорони праці на виробництві. Гігієна праці та виробнича санітарія в галузі. Електробезпека. Категорії і поняття в безпеці життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик як кількісна оцінка небезпек. Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки. Техногенні небезпеки та їх наслідки. Характеристика надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Пожежна безпека. Хімічна безпека. Радіаційна безпека.Оцінка радіаційного стану після аварій на АЕС. Планування заходів захисту населення.
Методи та критерії оцінювання: Практичні та лабораторні заняття проводяться у складі навчальних груп. Для оцінювання знань студентів використовуються поточний та підсумковий контролі. Поточний контроль: Виконання обов’язкових лабораторних робіт та їх захист у вигляді тестових завдань. Виконання розрахунково-графічної роботи. Підсумковий контроль: Залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Формою семестрового контролю навчальної дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» є диференційований залік, тому семестрова оцінка виставляється як сумарна оцінка результатів поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. О.А. Нагурський, О.М. Вахула, О.І. Козій, М.П. Петрук, Н.М. Параняк / Природні та техногенні загрози, оцінювання небезпек // Навчальний посібник. – Львів: Видавництво, «Растр-7», 2020. – 174 с. 2. Гогіташвілі Г.Г., Лапін В.М., Яцюк Р.А., Сторожук В.М., Мельников О.В. Основи охорони праці: Підручник. – К., Знання. – 2016. – 311 с. 3. Батлук В.А., Кулик В.М., Яцюк Р.А. Охорона праці: навч. посібник. – Львів: – Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 388 с. 4. Яремко З.М., Тимощук С.В., Третяк О.І. та ін. Охорона праці: навч. посібник. – Львів: Видав. центр ЛНУ ім. І.Франка, 2010. – 374 с. 5. Гогіташвілі Г.Г., Лапін В.М. Основи охорони праці. – К.: Знання, 2008. – 302 с. 6. Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., та ін. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. – 226 с. 7. Медицина надзвичайних ситуацій: Підручник / Б.Д. Халмурадов, П.Б. Волянський. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 208 с. 8. Домедична допомога при виробничих травмах і нещасних випадках / І.В. Мельник, А.В. Порохницький, Є.Є. Павловський, Г.А. Бабаджанян. – К.: ВД «МЕДІА-ПРО», 2016. – 104 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).