Бухгалтерський облік в управлінні підприємством

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 7.071.01.O.001
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Тивончук Олена Іванівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні підприємством» є сформувати у студентів знання з підготовки облікової інформації як основи для прийняття обґрунтованих управлінських рішень на всіх рівнях управління підприємством, що спрямоване на забезпечення вмінь ефективно вирішувати складні задачі в сфері обліку та оподаткування з використанням сучасних технічних засобів і новітніх методик та формування потенціалу особистого наукового й фахового вдосконалення в руслі глобальних тенденцій розвитку європейських та світових цінностей.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність(ІНТ). Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у сфері професійної діяльності з обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог загальні компетентності: ЗК01. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК03. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК06. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК07. Здатність працювати в міжнародному контексті. ЗК11. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. фахові компетентності: СК01. Здатність формувати та використовувати облікову інформацію для прийняття ефективних управлінських рішень на всіх рівнях управління підприємством в цілях підвищення ефективності, результативності та соціальної відповідальності бізнесу. СК03. Здатність застосовувати теоретичні, методичні і практичні підходи щодо організації обліку, контролю, планування та оптимізації податкових розрахунків. СК05. Здатність застосовувати методи і методики аналітичного забезпечення сучасних систем менеджменту з урахуванням стратегії розвитку підприємства в умовах невизначеності, ризику та/або асиметричності інформації. СК07. Здатність формулювати завдання, удосконалювати методики та впроваджувати сучасні методи фінансового та управлінського обліку, аналізу, аудиту і оподаткування у відповідності зі стратегічними цілями підприємства. СК08. Здатність виконувати адміністративно-управлінські функції у сфері діяльності суб’єктів господарювання, органів державного сектору. СК09. Здатність здійснювати діяльність з консультування власників, менеджменту підприємства та інших користувачів інформації у сфері обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування. СК10. Здатність проводити наукові дослідження з метою вирішення актуальних завдань теорії, методики, організації та практики обліку, аудиту, аналізу, контролю та оподаткування. СК11 (СК13 для ОНП ). Здатність виконувати процедури обліково-аналітичного й контрольного забезпечення прийняття управлінських рішень з урахуванням сфери економічної діяльності суб'єкта господарювання.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН1 Зн1.Спеціалізовані концептуальні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності, зокрема в контексті дослідницької роботи. РН2 Зн2. Критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності та на межі предметних галузей РН3 УМ. Розв'язання складних завдань і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності РН4 КОМ. Зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються РН4 АіВ1. Прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування РН5 ПР02. Знати теорію, методику і практику формування облікової інформації за стадіями облікового процесу і контролю для сучасних і потенційних потреб управління суб’єктами господарювання з урахуванням професійного судження. ПР05. Володіти інноваційними технологіями, обґрунтовувати вибір та пояснювати застосовування нової методики підготовки і надання облікової інформації для потреб управління суб’єктом господарювання. ПР06. Визначати інформаційні потреби користувачів облікової інформації в управлінні підприємством, надавати консультації управлінському персоналу суб’єкта господарювання щодо облікової інформації. ПР07. Розробляти внутрішньофірмові стандарти і форми управлінської та іншої звітності суб’єктів господарювання. ПР08. Обґрунтовувати вибір оптимальної системи оподаткування діяльності суб’єкта господарювання на підставі діючого податкового законодавства. ПР10. Збирати, оцінювати та аналізувати фінансові та нефінансові дані для формування релевантної інформації в цілях прийняття управлінських рішень. ПР14. Обґрунтовувати вибір і порядок застосування управлінських інформаційних технологій для обліку, аналізу, аудиту та оподаткування в системі прийняття управлінських рішень з метою їх оптимізації. ПР17. Готувати й обґрунтовувати висновки задля консультування власників, менеджменту суб’єкта господарювання та інших користувачів інформації у сфері обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування. ПР21 (ПР24 для ОНП). Обґрунтовувати вплив особливостей сфери економічної діяльності суб'єкта господарювання на організацію й методику його бухгалтерського обліку, аналізу, контролю й оподаткування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни -; Супутні та наступні навчальні дисципліни: Державний фінансовий контроль; Управлінські інформаційні системи в обліку, аналізі та аудиті; Облік і аудит в установах Національного банку; Облікові технології банківських операцій; Державний фінансовий контроль в секторі загального державного управління; Облік та фінансова звітність за МСБО державного сектора; Податкове планування; Інформаційні системи і технології фінансового контролю
Короткий зміст навчальної програми: Сутність і місце облікової інформації в управлінні підприємством. Бухгалтерський облік в інформаційній системі управління підприємством. Принципи, методики і техніки підготовки управлінської бухгалтерської звітності. Оцінювання очікуваних витрат для прогнозування та прийняття управлінських рішень. Облікова політика в ціноутворенні. Бухгалтерський облік в управлінні вартістю підприємства. Збалансована система показників у формуванні обліково-аналітичного забезпечення управління підприємством. Інструментарій бухгалтерського обліку та звітності в управлінні підприємством. Бухгалтерський облік для прийняття екологічних рішень. Бухгалтерський облік для прийняття соціальних рішень. Бухгалтерський облік в управлінні ризиками підприємства. Якість облікової інформації та бухгалтерського обліку.
Опис: 1. Макроекономічна політика та її вплив на обліково-фінансову систему підприємства. 2. Сутність і місце облікової інформації в управлінні підприємством. 3. Бухгалтерський облік в інформаційній системі управління підприємством. 4. Нефінансова звітність як інструмент управління сталим розвитком підприємства. 5. Бухгалтерський облік в управління витратами підприємства. 6. Сутність, елементи та значення робочого капіталу. 7. Управління запасами, дебіторською й кредиторською заборгованостями. 8. Управління грошовими коштами. Визначення потреби в робочому капіталі та стратегії фінансування. 9. Методи оцінювання й аналізу ефективності інвестицій. 10. Дисконтування грошових потоків з врахуванням інфляції та оподаткування. 11. Фактори ризику та невизначеності та їх врахування в оцінюванні ефективності інвестицій. 12. Оцінювання окремих (специфічних) інвестиційних рішень. 13. Підходи до оцінювання вартості бізнесу. 14. Оцінювання боргових та інших фінансових інструментів та їх репрезентація у фінансовій звітності. 15. Гіпотеза ефективного ринку (EMH), аналітичні та практичні аспекти оцінювання акцій. ?
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль рівня досягнення результатів навчання передбачає вибіркове усне опитування; виступи та виконання прикладних завдань на практичних заняттях, оцінка активності, внесених пропозицій, уточнень тощо. Для студентів заочної форми навчання поточний контроль також охоплює виконання двох контрольних робіт. Семестровий контроль результатів навчання проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття - 30 балів, екзаменаційний контроль - 70 балів. Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ACCA Financial Management Study Text. – Kaplan publishing house, 2022. 2. ACCA Financial Management Exam Kit. – Kaplan publishing house, 2022. 3. Бухгалтерський облік в управлінні підприємством: навч. посібник / Лаговська О.А. Легенчук С.Ф., Кузь В.І., Кучер С.В. – К.: Видавничий дім «Кондор», 2018. – 418 с. 4. Голов С.Ф. Інтегроване звітування: концепція, методологія та організація: монографія / С. Ф. Голов, В. М. Костюченко, Р. В. Кузіна. - Херсон : Гельветика, 2018. - 251 с. 5. Жидєєва Л. І. Бухгалтерський облік в управлінні підприємством (організацією, установою) : навчальний посібник / Л. І. Жидєєва, О. П. Колісник ; Університет державної фіскальної служби України. - Ірпінь : УДФСУ, 2020. - 178 с. 6. Жигалкевич Ж.М., Кам’янська О.В. Фінансовий менеджмент: навч. посіб. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 214 с. 7. Партин Г.О. Фінансовий менеджмент : підручник / Г.О. Партин, Н.Є. Селюченко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 388 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).