Теорія та історія оподаткування

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 7.071.01.E.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: к.е.н., доцент Воськало Володимир Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни “Теорія та історія оподаткування” є: засвоєння студентами закономірностей та історичних етапів розвитку теорії та практики оподаткування; основного категорійно-понятійний апарат з теорії оподаткування; принципів побудови податків й податкових систем; набуття вмінь аналізувати економічно-фінансові явища та визначати їх вплив та взаємозв’язок з оподаткуванням; визначати тип податкової політики держави; визначати податкові проблеми при аналізі конкретної економічної ситуації чи явища; самостійно опрацьовувати законодавчо-нормативні документи, що регламентують особливості застосування того чи іншого податку, збору.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: 1) уміння адаптуватися до законодавчих змін у системі оподаткування та працювати в нових ситуаціях фахових: 1) знання сучасних теорій оподаткування, закономірностей та принципів розвитку податкової системи, особливостей ведення обліку та аудиту в сучасних економічних умовах, чинного податкового законодавства; 2) розуміння основних засад побудови обліку в системі оподаткування суб’єктів підприємницької діяльності та його законодавчо-нормативного регулювання.
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен: знати: - закономірності та історичні етапи розвитку теорії та практики оподаткування; - основний категорійно-понятійний апарат з теорії оподаткування; - принципи побудови податків й податкових систем. вміти: -аналізувати економічно-фінансові явища та визначати їх вплив та взаємозв’язок з оподаткуванням; - визначати тип податкової політики держави; -визначати податкові проблеми при аналізі конкретної економічної ситуації чи явища; - самостійно опрацьовувати законодавчо-нормативні документи, що регламентують особливості застосування того чи іншого податку, збору.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: «Історія обліку, аналізу та аудиту»; - кореквізити: «Податкове планування».
Короткий зміст навчальної програми: Курс розпочинається з розгляду історичних етапів розвитку оподаткування.. В навчальному курсі охарактеризовано історичні теорії розвитку оподаткування (теорії обміну, теорія суспільного договору, теорія фіскального договору, теорія страхування, теорія насолоди, теорія жертви, теорії колективних та суспільних потреб), становлення принципів оподаткування, становлення основних вчень про податки. Також в процесі викладу курсу розкриваються теми, що присвячені характеристиці податків у Європейському Союзі. У курсі розглянуто періодизацію розвитку податків в сучасній Україні. Також значну увагу приділено розвитку оподаткування прибутку, податку на додану вартість, становленню та розвитку спрощеної системи оподаткування.
Опис: Історичні етапи розвитку оподаткування. Історія розвитку теорій та принципів оподаткування. Становлення і еволюція вчення про податки. Характеристика податків у Європейському Союзі. Розвиток податкової системи України. Становлення та розвиток оподаткування прибутку підприємств в Україні. Еволюція ПДВ в Україні. Становлення та розвиток спрощеної системи оподаткування в Україні.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування та виконання письмових завдань на практичних заняттях, захист контрольних робіт; семестровий контроль (залік).
Критерії оцінювання результатів навчання: •усне опитування, контрольна робота – 30%; •письмове тестування – 70%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Махурін А.А. Теорія оподаткування: навч. посібник. / А.А. Макурін; М-во освіти і науки України, Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка». – Дніпро: НТУ «ДП», 2018. – 75 с. 2. Мединська Т.В. Спеціальні податкові режими оподаткування: загальні положення, облік і звітність: навч. посібник / Т.В. Мединська, О.М. Чабанюк,– К.: Алерта, 2017. – 240 с. 3. Бак Н.А. Податкова система України: навч. посібник / Н. А. Бак. – Чернівці: Рута, 2017. - 135 с. 4. Ярошенко Ф. О. Історія податків та оподаткування в Україні: навч. посібник / Ф.О. Ярошенко. – К.: ДП «Видавничий Дім «Персонал»». – 2012 – 230 с. 5. Податкові системи зарубіжних держав: Навчальний посібник / Андрущенко В.Л., Варналій З.С., Прокопенко І.А., Тучак Т.В. – К.: Кондор, 2012. – 222 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).