Теоретичні основи товарознавства

Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 6.076.00.O.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: д.т.н., проф. Ємченко І.В.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання. Метою вивчення є надання знань щодо основних понять і категорій з теоретичних основ товарознавства, методів класифікації, формування потреб споживачів, асортименту товарів, споживних властивостей товарів, визначення їх конкурентоспроможності, кодування товарів та значення товарної інформації, змін показників якості на шляху товаропросування під час здійснення комерційної операції.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК9. Прагнення до збереження навколишнього середовища. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенство права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. фахові компетентності: ФК 5. Здатність визначати та оцінювати характеристики товарів і послуг в підприємницькій, торговельній, біржовій діяльності. В результаті вивчення курсу студенти повинні знати основні поняття та терміни з основ товарознавства, чинники формування потреб споживачів, асортиментної політики, споживні властивості харчових продуктів та непродовольчих товарів, вимоги, що висуваються до товарів, залежно від їх хімічного складу, будови, призначення на різних етапах життєвого циклу, методологічні основи оцінювання якості товарів та їх конкурентоспроможності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: АВ1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. АВ2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб АВ3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Знання: ЗН3. Демонструвати базові і структуровані знання у сфері підприємництва, торгівлі та біржової діяльності для подальшого використання на практиці. ЗН5. Знати характеристики товарів, робіт та послуг у підприємницькій, торговельній та біржовій діяльності. Уміння: УМ 13. Вміти оцінювати характеристики товарів, робіт та послуг.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вступ до спеціальності Основи маркетингу Основи підприємництва та менеджменту Захист прав споживачів Економічна теорія Управління якістю Економіка торговельного підприємства Організація торгівлі
Короткий зміст навчальної програми: Товарознавство в системі наук про товари і торгівлю; об'єкт і предмет товарознавства; методологія товарознавства; наукові основи формування потреб у товарах; вимоги до товарів; властивості товарів; якість товарів; методи її оцінювання та дослідження; асортимент товарів; класифікація товарів; основи збереження якості і кількості товарів у процесі товароруху; кодування товарів; інформація про товар.
Опис: Вступ у товарознавство. Товарознавство в системі наук про підприємництво і торгівлю Предмет, зміст, метод і завдання сучасного товарознавства. Сучасні концепції розвитку товарознавства Теоретичні основи формування потреб і споживання товарів. Споживні властивості товарів і показники якості товарів Функціональні і ергономічні властивості товарів Надійність товарів у споживанні. Естетичні властивості товарів. Безпечність товарів і методи її забезпечення Якість товарів та їх оцінювання. Вимоги до якості товарів. Фактори, що впливають на якість товарів. Пакування та його вплив на формування споживних властивостей та конкурентоспроможність Класифікація товарів Асортимент товарів. Кодування товарів Збереження кількості та якості товарів під час товаропросування Види і засоби інформації про товари.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студент здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв'язання ситуаційних задач та кейсів. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; відповіді при допуску та захисті лабораторної роботи, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та екзаменаційного контролів. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: лабораторних занять (10%), тестовий контроль (15%); розв’язування тематичних практичних завдань (15%);. Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Теоретичні основи товарознавства: Підручник / За заг. ред. д.т.н., с.н.с., проф. Ю.Т. Жука.-Львів: Компакт-ЛВ, 2009.-480 с. 2. Торговельне підприємництво: механізм розвитку і фінансової підтримки : монографія [за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. С.В. Князя] (розділ 1.7 Матеріалознавство і товарознавство у системі розвитку торговельного підприємництва С. 318-389). - Львів: вид.-во Львівської політехніки, 2015 р.-724 с. 3. ДСТУ 3325-96 «Термінологія. Визначенняосновних понять.-К.: ДержстандартУкраїни, 1996. 4. ДСТУ 3993-2000 «Товарознавство. Терміни та визначення»
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).