Аналітичні та чисельні методи досліджень в економіці
Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.O.006
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: д.е.н., проф. Степура Т.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів компетентностей:
загальних:
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, критичного аналізу та синтезу нових ідей.
ЗК7. Здатність самостійно проводити наукові дослідження, аналізувати, систематизувати та узагальнювати результати досліджень, критично оцінювати ідеї, формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації.
фахових:
ФК2. Здатність визначати проблемне поле та формулювати наукові і науково-практичні задачі у сфері економіки, продукувати оригінальні наукові знання та ідеї, розширювати і поглиблювати теоретико-прикладні засади функціонування та розвитку соціально-економічних система на усіх рівнях.
ФК4. Здатність застосовувати класичний і новітній науковий інструментарій для проведення теоретичних та емпіричних досліджень в соціально-економічній сфері.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання:
ЗН4. Володіти класичною та сучасною методичною та методологічною базами досліджень соціально-економічних явищ і процесів.
УМ2. Застосовувати сучасні програмні продукти та інформаційні технології у науковій і викладацькій діяльності.
УМ3. Застосовувати класичний і новітній науковий інструментарій для проведення теоретичних та емпіричних досліджень в соціально-економічній сфері.
УМ5. Інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області економічного дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Дослідницький семінар у галузі економіки
2. Моделювання економічних процесів
3. Інформаційно-інтелектуальна економіка
4. Сучасний інструментарій управління витратами підприємства
Короткий зміст навчальної програми: Освітній компонент спрямований на вивчення й засвоєння теоретичних основ, методологічних принципів та підходів аналітичного дослідження, побудови логіко структурних та деяких економіко-математичних моделей економічних явищ та процесів, а також на практичне осмислення причинно-наслідкового зв’язку у відповідних системах. У ньому розглядаються завдання й основні методи аналітичного дослідження економіки та конкретно представлені математико-статистичний апарат досліджень і способи візуалізації основних явищ та процесів, спрямований на формування системи знань з методології, інструментарію побудови і використання різних типів моделей. Особлива увага акцентується на формалізованих описах економічних процесів і їх реалізації засобами спеціалізованих програмних систем.
Опис: ТЕМА 1. Аналітичні та числові методи в економіці
ТЕМА 2. Інформація в економічній аналітиці
ТЕМА 3. Візуалізація результатів економічних досліджень
ТЕМА 4. Евристичні методи аналітичних досліджень та статистична обробка їх результатів
ТЕМА 5. Аналітичні дослідження економічних процесів у динаміці
ТЕМА 6. Методи кластерного аналізу економічних явищ і процесів
ТЕМА 7. Ефекти і пастки аналітичного мислення
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань з нормативної дисципліни фахового спрямування «Аналітичні і числові методи дослідження» здійснюється на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань (екзамену). Об’єктом оцінювання знань є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряться під час поточного контролю та на заліку. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння викладеного матеріалу, вироблених практичних навичок при виконанні лабораторних робіт. Завданням заліку є перевірка розуміння програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, уміння застосовувати їх при вирішенні практичних задач в системах управління підприємствами чи організаціями. .
Оцінювання знань здійснюється за 100-бальною шкалою: завдання поточного контролю (виконання пяти лабораторних робів) оцінюються в діапазоні від 0 до 60 балів, за результатами тестування, як форми проведення екзаменаційного контролю, що оцінюються в діапазоні від 0 до 40 балів. Поточний контроль здійснюється під час лабораторних занять. Підсумковий контроль знань здійснюють у формі тестування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
усне і тестове опитування - 20
практичні роботи - 30
Екзаменаційний контроль - 50
Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Аналітичні та чисельні методи економічних досліджень» [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14747
2. Бізнес-аналітика багатовимірних процесів : навч. посібник. / Т.С. Клебанова, Л.С. Гур’янова, Л.О. Чаговець [та ін.] ; Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. 271 с.
2. Економічна аналітика в бізнесі : навч. посібник. / О.С. Гринькевич, С.О. Матковський, А.В. Сидорова та ін.; за ред. О.С. Гринькевич, С.О. Матковського, А.В. Сидорової, Н.С. Струк. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2022. 480 с.
3. Канеман Деніел. Мислення швидке і повільне / пер з англ. Максим Яковлєв. 7-ме вид. К.: Наш Формат, 2023. 480 с.
4. Лаговський В.В., Краєвський В.М. Бізнес-аналітика та моделювання : навч. посібник. Ірпінь : Ун-т ДФС України, 2020. 442 с.
5. Провост Ф., Фоусетт Т. Data science для бізнесу. Як збирати, аналізувати і використовувати дані / Пер з англ. К. : Наш формат, 2019. 400 с.
6. Сидорова А.В., Біленко Д.В., Буркіна Н.В. Бізнес-аналітика : навч.-метод. посібник. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. 104 с.
7. Kirk Andy. Data Visualisation. Handbook for Data Driven Design. SAGE Publications Ltd. 2016.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).