Аналітичні та чисельні методи досліджень в економіці

Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.O.006
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: д.е.н., проф. Степура Т.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою вивчення дисципліни є оволодіння теоретичними знаннями та практичними навиками у галузі аналітичного дослідження економічних процесів та явищ. Ця мета деталізується у: вивчення теоретичних основ, методологічних принципів та підходів побудови логіко структурних та економіко-математичних моделей економічних явищ та процесів; практичне осмислення причинно-наслідкового зв’язку основних чинників розвитку явищ та процесів; розвиток аналітичного мислення та удосконалення навиків використання прикладних методів в економіці, набуття аналітичних знань й навичок для критичного оцінювання можливостей розвитку економіки за допомогою проведення аналізу та інтерпретації результатів аналітичного дослідження; набуття майбутніми докторами філософії знань та навичок з методології та методики аналізування та оцінювання відповідних явищ та процесів; а також використання цих знань при підготовці дисертації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів компетентностей: загальних: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, критичного аналізу та синтезу нових ідей. ЗК7. Здатність самостійно проводити наукові дослідження, аналізувати, систематизувати та узагальнювати результати досліджень, критично оцінювати ідеї, формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації. фахових: ФК2. Здатність визначати проблемне поле та формулювати наукові і науково-практичні задачі у сфері економіки, продукувати оригінальні наукові знання та ідеї, розширювати і поглиблювати теоретико-прикладні засади функціонування та розвитку соціально-економічних система на усіх рівнях. ФК4. Здатність застосовувати класичний і новітній науковий інструментарій для проведення теоретичних та емпіричних досліджень в соціально-економічній сфері.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: ЗН4. Володіти класичною та сучасною методичною та методологічною базами досліджень соціально-економічних явищ і процесів. УМ2. Застосовувати сучасні програмні продукти та інформаційні технології у науковій і викладацькій діяльності. УМ3. Застосовувати класичний і новітній науковий інструментарій для проведення теоретичних та емпіричних досліджень в соціально-економічній сфері. УМ5. Інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області економічного дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Дослідницький семінар у галузі економіки 2. Моделювання економічних процесів 3. Інформаційно-інтелектуальна економіка 4. Сучасний інструментарій управління витратами підприємства
Короткий зміст навчальної програми: Освітній компонент спрямований на вивчення й засвоєння теоретичних основ, методологічних принципів та підходів аналітичного дослідження, побудови логіко структурних та деяких економіко-математичних моделей економічних явищ та процесів, а також на практичне осмислення причинно-наслідкового зв’язку у відповідних системах. У ньому розглядаються завдання й основні методи аналітичного дослідження економіки та конкретно представлені математико-статистичний апарат досліджень і способи візуалізації основних явищ та процесів, спрямований на формування системи знань з методології, інструментарію побудови і використання різних типів моделей. Особлива увага акцентується на формалізованих описах економічних процесів і їх реалізації засобами спеціалізованих програмних систем.
Опис: ТЕМА 1. Аналітичні та числові методи в економіці ТЕМА 2. Інформація в економічній аналітиці ТЕМА 3. Візуалізація результатів економічних досліджень ТЕМА 4. Евристичні методи аналітичних досліджень та статистична обробка їх результатів ТЕМА 5. Аналітичні дослідження економічних процесів у динаміці ТЕМА 6. Методи кластерного аналізу економічних явищ і процесів ТЕМА 7. Ефекти і пастки аналітичного мислення
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань з нормативної дисципліни фахового спрямування «Аналітичні і числові методи дослідження» здійснюється на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань (екзамену). Об’єктом оцінювання знань є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряться під час поточного контролю та на заліку. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння викладеного матеріалу, вироблених практичних навичок при виконанні лабораторних робіт. Завданням заліку є перевірка розуміння програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, уміння застосовувати їх при вирішенні практичних задач в системах управління підприємствами чи організаціями. . Оцінювання знань здійснюється за 100-бальною шкалою: завдання поточного контролю (виконання пяти лабораторних робів) оцінюються в діапазоні від 0 до 60 балів, за результатами тестування, як форми проведення екзаменаційного контролю, що оцінюються в діапазоні від 0 до 40 балів. Поточний контроль здійснюється під час лабораторних занять. Підсумковий контроль знань здійснюють у формі тестування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: усне і тестове опитування - 20 практичні роботи - 30 Екзаменаційний контроль - 50 Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Оцінювання результатів навчання студента здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті: - 88–100 балів – "відмінно" виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу модуля, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 71–87 бал – "добре" виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу модуля, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 50–70 балів – "задовільно" виставляється за слабкі знання навчального матеріалу модуля, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; - 00–49 балів – "незадовільно" з можливістю повторного складання екзамену чи заліку виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу дисципліни, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Аналітичні та чисельні методи економічних досліджень» [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14747 2. Бізнес-аналітика багатовимірних процесів : навч. посібник. / Т.С. Клебанова, Л.С. Гур’янова, Л.О. Чаговець [та ін.] ; Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. 271 с. 2. Економічна аналітика в бізнесі : навч. посібник. / О.С. Гринькевич, С.О. Матковський, А.В. Сидорова та ін.; за ред. О.С. Гринькевич, С.О. Матковського, А.В. Сидорової, Н.С. Струк. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2022. 480 с. 3. Канеман Деніел. Мислення швидке і повільне / пер з англ. Максим Яковлєв. 7-ме вид. К.: Наш Формат, 2023. 480 с. 4. Лаговський В.В., Краєвський В.М. Бізнес-аналітика та моделювання : навч. посібник. Ірпінь : Ун-т ДФС України, 2020. 442 с. 5. Провост Ф., Фоусетт Т. Data science для бізнесу. Як збирати, аналізувати і використовувати дані / Пер з англ. К. : Наш формат, 2019. 400 с. 6. Сидорова А.В., Біленко Д.В., Буркіна Н.В. Бізнес-аналітика : навч.-метод. посібник. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. 104 с. 7. Kirk Andy. Data Visualisation. Handbook for Data Driven Design. SAGE Publications Ltd. 2016.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).