Застосування SMART-систем в економіці

Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: д.е.н., професор Залуцька Христина Ярославівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування системи базових знань smart-технологій, практичних умінь і навичок з питань їх впровадження для розв’язання задач професійної діяльності.
Завдання: Основні завдання навчальної дисципліни: - отримання знань з smart-технологій; - оволодіння практичними навичками та уміннями роботи з програмними та апаратними засобами на основі smart-технологій для забезпечення користувачів відповідними службами, сервісами та послугами. Компетентності: інтегральна: ? Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми у сфері економічної професійної і/або дослідницько-інноваційної діяльності, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення; загальні: - Набуття універсальних навичок дослідника, зокрема, усної та письмової презентації результатів власного дослідження українською мовою, управління науковими проектами та/або складення пропозицій щодо фінансування наукових досліджень, реєстрації прав інтелектуальної власності, застосування сучасних інформаційних технологій; - Здатність самостійно проводити наукові дослідження, аналізувати, систематизувати та узагальнювати результати досліджень, критично оцінювати як чужі, так і власні ідеї, формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації; спеціальні (фахові): - Здатність інтегрувати та застосовувати результати міжпредметних наукових досліджень у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області економічного дослідження; - Здатність обґрунтовувати стратегічні напрями розвитку соціально-економічних систем різних рівнів, ініціювати, розробляти та реалізовувати соціально-економічні проекти та програми інноваційного характеру; - Здатність розробляти нові механізми, інструменти та моделі для підвищення ефективності функціонування й розвитку соціально-економічних систем на різних рівнях.
Результати навчання: Програмні результати навчання: ? Знати форми та методи комерціалізації результатів наукових досліджень. У результаті навчання студенти здобувають такі знання та навички професійної діяльності: - Обгрунтовувати стратегічні напрями розвитку соціально-економічних систем різних рівнів, ініціювати, розробляти та реалізовувати соціально-економічні проекти і програми інноваційного характеру на засадах викорстання нових механізмів та інструментів; - Проводити наукові дослідження та виконувати наукові проекти на засадах ідентифікування актуальних наукових проблем, визначення цілей та завдань, формування та критичного аналізування інформаційної бази, обгрунтування та комерціаізації результатів дослідження, формулювання авторських висновків і пропозицій; - Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або групп осіб, здатність оцінювати результати власної роботи і нести відповідальність за особистий професійний розвиток.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Володіння глибокими знаннями та навиками набутими в процесі освоєння дисципліни «Застосування смарт систем в економіці» передуватиме вивчення основ економіки, економічної теорії, макро та мікроекономіки, циклу дисциплін менеджменту, основ інформаційних технологій, циклу комп’ютерних наук.
Короткий зміст навчальної програми: Тема 1. Підґрунтя цифрової економіки. Еволюція економічних систем. Smart економіка як складова нової економічної реальності. Сутність smart систем та особливості їх застосування. Smart-технології у глобальній екосистемі Тема 2. Ринок цифрових продуктів. Цифровий продукт: сутність, структура, основні засади його формування. Особливості ринку цифрових продуктів. Створення цінності за допомогою цифрових продуктів та послуг. Цифрова трансформація економіки України в умовах війни. Тема 3. Переваги, недоліки та перспективи застосування smart-технологій. Переваги застосування smart-технологій. Перспективні сфери та потенційна ефективність використання технологій смарт. Бар'єри та ризики розвитку смарт-технологій. Особливості та перспективи використання і розвитку смарт-технологій в Україні Тема 4. Галузеве використання smart-технологій. Smart-технології, що орієнтовані на індивідуальне використання. Smartтехнології в медицині. Smart-технології в агросекторі. Дослідження засобів реалізації AR. Тема 5. Податково-бюджетні та фінансово - кредитні механізми розвитку смарт промисловості в Україні. Податково-бюджетні механізми розвитку смарт промисловості. Податково-бюджетне регулювання становлення смарт-промисловості. Нові інструменти податково-бюджетного регулювання розвитку смарт-промисловості. Фінансово-кредитні механізми розвитку смарт-промисловості. Сприяння розвитку смарт-промисловості з використанням можливостей фінтеху. Тема 6. Особливості застосування смарт систем на підприємстві. Типова схема смарт-заводу. Смарт-підприємство як взаємодія реальних предметів та їх цифрових аналогів. Смарт-промисловість як мережа смарт-підприємств, об’єднаних ІСТ. Тема 7. Економічна ефективність smart технологій. Зв'язок основних компонентів технології «розумного міста» і їх вплив на різні сфери суспільного життя. Основні засади впровадження і досягнення ефективності в системі функціонування «розумного міста».
Опис: 1. Сучасні тренди і перспективи розвитку цифрової економіки в Україні і світі. Опис теми: Основні принципи цифровізації економіки. Етапи та напрямки цифровізації економіки України. Основні види сучасних цифрових технологій у світі. Цифрові продукти та послуги в соціально-економічному середовищі України. Закономірності проектів цифрової економіки. Проблеми цифрової трансформації економіки України. 2. Аналіз масивів інформації Big Data та розвиток штучного інтелекту в управлінні суб’єктами господарювання. Опис теми: Технології та методи Big Data. Ключові характеристики Big Data. Принципи роботи Big Data. Сфера застосування Big Data. Ризики використання Big Data. Формування штучного інтелекту за аналізом масивів інформації. 3. Основи Смарт-технологій та Інтернету речей. Опис теми: Вступ у Смарт-технології: визначення, принципи, приклади. Визначення і принципи Смарт-технологій. Дані, інформація, знання. Смартмісто. Смарт-будинок. Приклади практичної реалізації Смарт-технологій у мережі. 4. Концепція «розумного» міста Smart City та її застосування в інноваційному управлінні. Опис теми: Сутність концепції «розумного» міста. Технології взаємодії між містом та його жителями. Концепція «розумного» міста Київ Kyiv Smart City. Чинники та індикатори «розумного» міста». Смарт-мобільність. Смарт будинки. Інтернет речей. Ризики «розумних» міст. 5. Цифрові технології в публічному управлінні. Опис теми: Завдання та складові інфраструктури цифрового врядування. Система та технології надання управлінських послуг. Цифрові технології сервісної діяльності органів публічної влади. Організація діяльності центрів надання адміністративних послуг. Інтегрована інформаційноаналітична система “Прозорий бюджет”. Смарт-технології в публічному управлінні. Застосування в публічному управлінні технології блокчейн. 6. Застосування цифрових технологій в управлінні бізнес-процесами суб’єктів господарювання. Опис теми: Застосування програмних продуктів в управлінні бізнес-процесами суб’єкта 10 господарювання. CRM (Customer Relationship Management) системи. BAS-бухгалтерія для потреб керівництва підприємством. ERP (Enterprise Resource Planning) системи. Модулі ERP та їх застосування. Кваліфікований електронний підпис та сервіси електронної звітності (М.Е.Doc, СОТА, єдино вікно та інші). Принципи роботи інтерактивних дошок керування проектами .
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики знань є методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролю. У процесі поточного контролю методами діагностики знань є: усне та письмове опитування на практичних заняттях, перевірка виконання індивідуальних робіт, рефератів, контрольних робіт, доповідей та їх представлення студентами. Поточний контроль здійснюється у формі фронтального, індивідуального чи комбінованого контролю знань студентів під час лабораторних та практичних занять, тестування, колоквіуми, іспит. У процесі семестрового контролю методами діагностики знань є перевірка письмових екзаменаційних завдань та усне опитування. Підсумковий контроль знань студентів проводиться шляхом фронтального, індивідуального та комбінованого опитування студентів під час практичних та лабораторних занять, колоквіуму, іспит. На позааудиторну роботу виноситься вивчення окремих проблем курсу, підготовка до лекційних занять, колоквіумів, тестування, іспиту. Проведення семестрового контролю – іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для одержання іспиту “автоматом” потрібно набрати більше 60 балів, які можна одержати за виконання обов’язкових завдань (робота на практичних заняттях (20 балів) та систематично відвідавши лекційні заняття (пройшовши експрес-тест за матеріалами лекцій (40 балів)). Бали за роботу під час лекції нараховуються на основі обговорення поставленої проблематики. Інших 40 балів (окрім роз’яснених 60) можна отримати за виконання комплексної наукової роботи, яка виконується у години самостійної роботи письмово. Робота на практичних заняттях оцінюється: «відмінно», вичерпна відповідь (не менш ніж 95% вірної інформації) – 15-20 балів; «добре», повна відповідь, можливі незначні неточності (не менш ніж 75% вірної інформації) – 10-15 балів; «задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 60% вірної інформації) та незначні помилки – 5-10 балів; «незадовільно», незадовільна відповідь (неправильний розв’язок задачі), потребує обов’язкового повторного написання в кінці семестру – 0…2 балів. Бали за комплексну наукову роботу Загалом, в сумі не більше за 40 балів: – за виконання наукової роботи згідно вимог - від 1 до 30 балів; – презентація за темою роботи – від 1 до 10 балів. Іспит є письмовим. Білет на іспит складається з тестових завдань по тематиці змістовних тем, що виносяться на аудиторні заняття, та окремих питань, які виносяться на самостійне опрацювання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Залуцька, Х. Я. та Прохорова, В. В., 2020. Кросс-функціональні бізнес процеси підприємства як основа системи управлінських інновацій в ракурсі стратегічного розвитку. Економічний вісник Дніпровської політехніки, 4 (72), с. 146-154. 2. Залуцька, Х. Я. та Островська, Г. Й., 2013. Інтегрування збалансованої системи стратегічних показників та системи бюджетування як управлінська інновація. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи встановлення і проблеми розвитку», 776, с. 286-294. 3. Грінгард С. Інтернет речей. Київ: Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2018. 176 с. 4. Посібник з Node-Red. URL: https://github.com/pupenasan/ NodeREDGuidUKR. 5. Пархоменко А.В. та ін. Програмно-апаратна платформа для навчання технологіям Інтернету речей: навч. посіб. Запоріжжя: Дике Поле, 2017. 120 с. 6. Lea P. IoT and Edge Computing for Architects: Implementing edge and IoT systems from sensors to clouds with communication systems, analytics, and security, 2nd Edition. Pact Publishing Ltd., 2020. 608 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).