Проблеми економіки сталого розвитку

Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.M.032
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Д. е. н., професор Ємельянов Олександр Юрійович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є поглиблення у молодих науковців знань щодо проблем економіки сталого розвитку.
Завдання: Інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми у сфері економічної професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та прикладне значення. Загальна компетентність: ЗК3. Набуття управлінських навичок дослідника, зокрема усної та письмової презентації результатів власного дослідження українською мовою, управління науковими проєктами та/або складання пропозицій щодо фінансування наукових досліджень, реєстрації прав інтелектуальної власності, застосування сучасних інформаційних технологій. Спеціальні (фахові) компетенції: ФК1. Здобуття глибоких знань зі спеціальності, за якою аспірант проводить дослідження, зокрема засвоєння основних концепцій, розуміння теоретичних і практичних проблем, історії розвитку та сучасного стану наукових знань за обраною спеціальністю, оволодіння термінологією з досліджуваного наукового напряму. ФК2. Здатність визначати проблемне поле та формулювати наукові і науково-практичні задачі у сфері економіки, продукувати оригінальні наукові знання та ідеї, розширювати і поглиблювати теоретико-прикладні засади функціонування та розвитку соціально-економічних систем на усіх рівнях. ФК3. Здатність інтегрувати та застосовувати результати міжпредметних наукових досліджень у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області економічного дослідження.
Результати навчання: ЗН3. Знати й розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми, історію розвитку та сучасний стан наукових знань у сфері економіки. УМ3. Застосовувати класичний і новітній науковий інструментарій для проведення теоретичних та емпіричних досліджень в соціально-економічній сфері. УМ5. Інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області економічного дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Академічне підприємництво Дослідницький семінар у галузі економіки, управління та міжнародних економічних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Важливою проблемою на шляху втілення концепції сталого розвитку є формування системи вимірів (індексів та індикаторів) для кількісного і якісного оцінювання цього дуже складного процесу. Головні вимоги до зазначеної системи вимірів – її інформаційна повнота та адекватність представлення взаємопов’язаної тріади складових сталого розвитку.
Опис: Парадигма, концепції та цілі сталого розвитку. Індикатори сталого розвитку. Чинники, моделі та закономірності економічного зростання. Проблема узгодження цілей сталого розвитку та шляхи її вирішення. Проблема раціонального природокористування у процесі забезпечення сталого розвитку та способи її розв’язання. Соціальні проблеми сталого розвитку та напрями їх вирішення. Проблема технологічних змін у процесі забезпечення сталого розвитку та способи її розв’язання. Проблеми сталого розвитку економіки регіонів, галузей та підприємств, шляхи подолання цих проблем. Інституційні проблеми економіки сталого розвитку та напрями їх вирішення. Проблема набуття компетенцій у питаннях економіки сталого розвитку, інструменти її розв’язання.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (30 балів): усне експрес-опитування (5 балів); письмове розв’язання тестових вправ та задач (5 балів); доповіді та презентації (10 балів); індивідуальне науково-дослідне завдання (10 балів). • Екзаменаційний контроль (70 балів): письмова компонента (50 балів) та усна компонента (20 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30 балів): усне експрес-опитування (5 балів); письмове розв’язання тестових вправ та задач (5 балів); доповіді та презентації (10 балів); індивідуальне науково-дослідне завдання (10 балів). Екзаменаційний контроль (70 балів): письмова компонента (50 балів) та усна компонента (20 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мельник Л. Сучасні тренди економічного розвитку: Досвід ЄС та практика України: підручник / за ред. Л. Г. Мельника. Суми: ПФ «Видавництво “Університетська книга”», 2021. 432 с. 2. Сталий розвиток старопромислових регіонів України: інноваційний вимір : колективна монографія / за ред. Омельяненка В. А. Суми : Триторія, 2021. 298 с. 3. Сталий розвиток — ХХІ століття. Дискусії 2020: колективна монографія / Національний університет “Києво-Могилянська академія” / за ред. проф. Хлобистова Є.В. — Київ, 2020. 476 с. 4. Аналіз сталого розвитку — глобальний і регіональний контексти / Міжнар. рада з науки (ISC) та ін.; наук. кер. проекту М. З. Згуровський. — К. : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. — Ч. 2. Україна в індикаторах сталого розвитку 2019. 112 с. 5. Marolla C. Information and Communication Technology for Sustainable Development. CRC Press, 2018. 272 p. 6. Боголюбов В.М. та ін Стратегія сталого розвитку: Підручник / [В.М.Боголюбов, М.О. Клименко, Мельник Л.Г., О.О. Ракоїд]. За редакцією професора В.М.Боголюбова. – К.: ВЦ НУБІПУ, 2018. 446 с. 7. Клименко М.О., Клименко О.М., Клименко Л.В. Сталий розвиток місцевих громад: підручник— К.: Видавничий дім «Кондор», 2018. 296 с. 8. Сталий розвиток суспільства: навчальний посібник / авт.: А. Садовенко, Л. Масловська, В. Середа, Т. Тимочко. – 2 вид. – К.; 2011. 392 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).