Моделювання економічних процесів

Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.O.011
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: д.е.н., проф. Степура Т.М.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння теоретичними знаннями та практичними навиками у галузі застосування методів моделювання в системах управління економічними процесами. Вивчення курсу передбачає ознайомлення з сучасними методами моделювання функціонування економічних систем, ключовими етапами реалізації таких моделей, починаючи від побудови концептуальної моделі до їх комп’ютерної реалізації і інтерпретації отриманих результатів
Завдання: За результатами вивчення курсу аспірант повинен - Знати: 1. основи теорії і практики моделювання економічних процесів; 2. загальні класи моделей, які використовуються при дослідженні процесів у економічних системах макро-мезо і макрорівнів; 3. принципи побудови таких моделей. Вміти; 1. володіти основними методами формалізованого представлення моделей; 2. реалізовувати такі моделі у середовищі спеціалізованих програмних систем. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів фахових компетентностей спеціальності (ФК): 1. здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв’язки між економічними явищами та процесами на макро-, мезо- та макрорівні; 2. уміння здійснювати кількісне та якісне оцінювання і прогнозування різних економічних явищ та процесів на макро-, мезо- та макрорівні; 3. уміння розробляти логічні та послідовності, системи, механізми, інструменти, моделі, програми тощо для конкретних об’єктів макро-, мезо- та мікроекономіки.
Результати навчання: 1. здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері макро-, мезо- та мікроекономіки; 2. здатність продемонструвати глибинні знання та розуміння різних економічних явищ та процесів на макро-, мезо- та макрорівні; 3. здатність продемонструвати глибинні знання і розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень економічних явищ і процесів на макро-, мезо- та макрорівні; 4. застосовувати одержані знання з різних предметних сфер економіки для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області економічного дослідження. 5. інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області економічного дослідження. 6. обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень в економічній сфері. 7. здійснювати діагностування та моделювання економічних процесів на макро-, мезо- та мікрорівні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Аналітичні та чисельні методи дослідження в економіці 2. Науковий семінар з економіки, менеджменту та міжнародних економічних відносин 3. Академічне підприємництво
Короткий зміст навчальної програми: Розглядаються питання формування економіко-математичних моделей, включаючи методологію, аксіоматичне обґрунтування та інформаційні аспекти. Приводиться їх класифікація, а також приклади використання моделей в управлінні економічними процесами на иікро-, мезо- та макрорівнях. Особлива увага акцентується на формалізованих описах економічних процесів і їх реалізації засобами спеціалізованих програмних систем.
Опис: ТЕМА 1. МЕТОДОЛОГНІ ОСНОВИ МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ ТЕМА 2. СИСТЕМНІ АСПЕКТИ МОДЕЛЮВАННЯ Тема 3. СТАТИЧНІ І ДИНАМІЧНІ МОДЕЛІ ЕКОНОМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ Тема 4. ЗАСТОСУВАННЯ ВИРОБНИЧИХ ФУНКЦІЙ ПРИ МОДЕЛЮВАННІ ЕКОНОМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ Тема 5. ІМІТАЦІЙНІ МОДЕЛІ ЕКОНОМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ Тема 6. ІНФОРМАЦІЙНІ АСПЕКТИ МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань з нормативної дисципліни фахового спрямування «Моделювання економічних процесів» здійснюється на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань (екзамену). Об’єктом оцінювання знань є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряться під час поточного контролю та на заліку. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння викладеного матеріалу, вироблених практичних навичок при виконанні лабораторних робіт. Завданням заліку є перевірка розуміння програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, уміння застосовувати їх при вирішенні практичних задач в системах управління підприємствами чи організаціями. . Оцінювання знань здійснюється за 100-бальною шкалою: завдання поточного контролю (виконання пяти лабораторних робів) оцінюються в діапазоні від 0 до 60 балів, за результатами тестування, як форми проведення екзаменаційного контролю, що оцінюються в діапазоні від 0 до 40 балів. Поточний контроль здійснюється під час лабораторних занять. Підсумковий контроль знань здійснюють у формі тестування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (лабораторні роботи) - 60 1. Захист лабораторної роботи №1 Формалізація ланцюга основних бізнес-процесів створення доданої вартості підприємства засобами програмних платформ класу бізнес-аналітики (AllFusion Process Modeler) - 10 2. Захист лабораторної роботи №2 Моделювання динаміки ключових екзогенних факторів, які мають вплив на фінансово-економічні показники діяльності підприємства (показників економічних процесів) з використанням класичних економіко-статистичних моделей і нейромережевих технологій засобами Statistica for Windows - 8 3. Захист лабораторної роботи №3 .Реалізації імітаційної моделі перебігу основних бізнес-процесів ланцюжка створення доданої вартості і сценарна реалізація прогнозів основних його фінансово-економічних показників засобами програмної системи імітаційного моделювання Arena - 12 4. Захист лабораторної роботи №4 Моделювання економічних процесів в середовищі програмної системи MATLAB/SIMULINK - 12 5. Захист лабораторної роботи №5 Моделювання економічних процесів в умовах невизначенності в середовищі програмної системи MATLAB/Fuzzy Logic - 18 Екзаменаційний контроль - 40
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Моделювання економічних процесів» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=410 1. Білоусова С.В, Ковальчук Т.В. Економіко-математичне моделювання: компендіум і практикум: навч.посіб. К.: Київ. нац.торг.-екон. ун-т, 2018. - 524 с. 2. Благун І.С., Кічор В.П., Селюченко Н.Є. Економічне прогнозування: теоретичні та прикладні аспекти: підручник / за ред. В.П.Кічора. Львів: Растр-7, 2020. 290 с. 3. Благун І.С. Статистичний аналіз і моделювання соціально-економічних об’єктів та процесів: навч.підручник / І.С.Благун; за ред. В.П.Кічора. Львів: Растр-7, 2022. - 400 с. 4. Вітлінський В.В., Терещенко Т.О., Савіна С.С. Економіко-математичні методи та моделі: оптимізація: навч.посіб. К.: КНЕУ, 2016. – 300 с. 6. Кічор В. П . Статистичний аналіз і моделювання соціально-економічних процесів: практикум / В. П. Кічор, Н.Є.Селюченко, О.Л.Мищишин. Львів: Растр-7, 2022. - 90 с. 7. Прогнозування соціально-економічних процесів: навч. посібник / Т. С. Клебанова та ін. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2015. - 656 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).