Дослідницький семінар у галузі політології та міжнародних відносин
Спеціальність: Політологія
Код дисципліни: 8.052.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: д-р політ. н., професор Хома Наталія Михайлівна.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв'язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері політології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
ЗK01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗK02. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
СК02. Здатність виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання в політичних науках та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з політичних наук та суміжних галузей.
СК05. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері політичних наук, оцінювати та забезпечувати якість виконаних досліджень.
СК07. Здатність аналізувати та оцінювати сучасний стан, тенденції розвитку політичних наук.
СК09. Здатність до прогнозування, моделювання та політичного консалтингу.
Результати навчання: РН01. Мати передові концептуальні та методологічні знання з політичних наук та на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, та отримання нових знань у сфері політичних наук та/або здійснення інновацій.
РН05. Планувати і виконувати емпіричні та/або теоретичні дослідження з політичних наук та дотичних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасних інструментів та дотриманням норм професійної і академічної етики.
РН06. Критично аналізувати та узагальнювати результати власних досліджень і доробок інших дослідників у контексті всього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної наукової проблеми.
РН08. Організовувати і здійснювати освітній процес у галузі політичних наук, формувати його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, розробляти і викладати спеціальні навчальні дисципліни у закладах вищої освіти.
РН09. Глибоко розуміти загальні принципи та методи соціально-поведінкових наук, а також методологію наукових досліджень, застосовувати їх у власних дослідженнях у сфері політичних наук та у викладацькій практиці.
РН10. Керувати дослідницькою та інноваційною діяльністю, організовувати роботу колективу дослідників.
РН13. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування нових наукових досліджень у сфері політики.
АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити:
1. Теорія та методологія досліджень у сфері політології та міжнародних відносин
2. Дисципліна за вибором, що формує фахові компетентності
3. Дисципліна за вибором, що формує фахові компетентності
Короткий зміст навчальної програми: Ознайомлення з вимогами до написання дисертації, її апробації. Уточнення теми дослідницької роботи через постановку наукової проблеми і конкретизацію мети. Проблеми вибору методології дослідження. Визначення мети дослідження, наукової новизни теми, теоретичного значення роботи. Історіографія дослідження та особливості її збору. Проведення емпіричних досліджень у межах підготовки дисертації. Особливості написання тез виступів на конференції. Етапи підготовки та особливості написання, опублікування статей у вітчизняних фахових виданнях груп «А» та «Б». Етапи підготовки, опублікування статей у закордонних фахових виданнях, зокрема й індексованих у наукометричних базах Scopus та Web of Science. Особливості роботи над текстом дисертації та її структурними одиницями. Вибір стилю оформлення джерел та опанування його особливостей.
Опис: Тема 1. Нормативно-правова база, яка визначає особливості підготовки та захисту дисертації. Державний стандарт підготовки дисертації
Аналіз нормативно-правової бази, яка визначає вимоги до підготовки дисертації, апробації положень та захисту. Вимоги щодо підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії у закладах вищої освіти (наукових установах). Вимоги щодо порядку присудження ступеня доктора філософії. Аналіз чинних вимог до оформлення дисертацій,. Державний стандарт підготовки дисертації.
Тема 2. Вступна частина дисертації: структурні елементи та значимість їх правильного визначення для результативності дослідження
Особливості постановки наукової проблеми (аргументації актуальності теми). Визначення мети, завдань, об’єкта та предмета дисертації. Проблема вибору оптимальної методології дослідження теми дисертації. Особливості застосування обраної методології при підготовці дисертації та наукових публікацій за затвердженою темою.
Тема 3. Формулювання гіпотез наукового дослідження
Гіпотеза як форма наукового пізнання: поняття, види. Роль гіпотез у науковому пізнанні. Вимоги до конструювання наукової гіпотези. Стадії роботи над доведенням/спростуванням гіпотези.Особливості формулювання дослідницьких гіпотез дисертації (на прикладі конкретних тем).
Тема 4. Наукова новизна дисертації
Зміст наукової новизни дисертації та особливості її конструювання. Типові помилки формулювання наукової новизни дисертації та способи запобігання їм. Формулювання новизни (на прикладах тем дисертацій).
Тема 5. Підготовка рукописів наукових досліджень до друку
Особливості підготовки до оприлюднення рукописів: а) тез виступів на конференціях; б) статей у вітчизняних фахових виданнях груп «А» та «Б»; в) розділів у колективних монографіях; г) статей у закордонних індексованих виданнях, зокрема й індексованих у наукометричних базах Scopus та Web of Science і под. Процедура рецензування та коректування текстів. Особливості роботи з редакційними колегіями видань різного типу.
Тема 6. Особливості роботи над текстом дисертації та її структурними одиницями
Вступ до дисертації, його обов’язкові структурні одиниці. Теоретико-методологічний розділ дослідження, особливості аналізу історіографії та методології дослідження. Дотримання відповідності задекларованої методології дисертації викладу матеріалу. Представлення результатів емпіричних досліджень. Особливості побудови висновків до розділів та роботи загалом. Додатки до дисертації. Оформлення списку використаних джерел і літератури.
Тема 7. Стилі цитування джерел
Особливості оформлення бібліографії за державним стандартом. ДСТУ 8302:2015 «Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні вимоги та правила складання». Основні міжнародні стилі цитувань, рекомендовані для використання у наукових дослідженнях зі соціальних наук: APA (American Psychological Association) style, Chicago/Turabianstyle, Harvard style.
Тема 8. Особливості написання анотацій до дисертації та наукових статей
Зміст, структурні одиниці анотації. Логіка викладу інформації в анотації. Лексичні звороти текстів анотаційного типу. Типові помилки авторів при написанні анотації.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему.
• Підсумковий контроль (60%): залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підготовка реферату та виступ з доповіддю (макс. бал – 4)
Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в плані заняття (макс. бал – 3)
Доповнення до основних виступів інших аспірантів, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс. бал – 2)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Бірта Г. Методологія і організація наукових досліджень / Г. Бірта, Ю. Бургу. Київ: Центр учбової літератури, 2014. 142 с.
Грищенко І., Григоренко О., Борисейко В. Основи наукових досліджень. Київ: Київський національний торгово-економічний університет, 2001. 124 с.
Деревянко В.., Ветвицкий И., Мороз Н. и др. Основы научно-исследовательских работ. Днепропетровск, 2008.
Ковальчук В., Моїсєєв Л. Основи наукових досліджень. Київ: Професіонал, 2004. 206 с.
Крушельницька О. Методологія і організація наукових досліджень. Київ, 2009.
Методологические вопросы науковедения / под ред. В. Оноприенко. Киев, 2001.
Основи методології та організації наукових досліджень / за ред. А. Конверського. Київ, 2010.
П’ятницька-Позднякова І. Основи наукових досліджень у вищій школі. Київ: Виша школа, 2003. 116 с.
Пілюшенко В., Шкрабак І., Славенко Е. Наукове дослідження: організація, методологія, інформаційне забезпечення. Київ: Лібра, 2004. 344 с.
Сурмін Ю. Майстерня вченого: підручник для науковця. Київ: Навчально-методичний центр освіти в Україні, 2006.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).