Демократія як теорія і практика

Спеціальність: Політологія
Код дисципліни: 8.052.00.M.010
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.політ.н., доц. Цебенко О.О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Зміцнення знань, навичок та схильностей студентів, які пов’язані з ефективною громадською активністю; - Розуміння ролі влади в умовах демократії, прав громадян, процесів захисту прав людини і ролі, яку відіграє громадянське суспільство у моніторингу діяльності уряду та співпраці з ним, а також яким чином воно дозволяє громадянам самостійно чи колективно досягати цілей; - Очікується також, що студенти розвинуть навички, пов’язані з ефективною громадянською активністю ; - Навички критично аналізувати інформацію, розглядати питання з різних позицій, приймати обґрунтовані рішення, а також працювати з іншими заради досягнення спільної мети; - здатність продемонструвати знання та розуміння демократичних процесів; - вміння вільно оперуючи набутими фактами та поняттями виокремлювати та аналізувати проблеми демократії у світі, аналізувати специфіку становлення сучасної системи демократії в Україні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: прикладна політологія, дослідницький семінар у галузі соціально-політичних наук Кореквізит: Теорія та методологія соціально-політичних досліджень.
Короткий зміст навчальної програми: Вступ:що таке демократія?. Особистість та суспільство. Роль влади в умовах демократії. Форми правління. Оцінка ролі влади у вирішенні проблем суспільства. Вступ до прав людини. Права людини в дії. Права людини: вразливі верстви населення. Роль громадянського суспільства. Громадяньке суспільство в дії. Роль громадянина в умовах дмокртаії. Методи залучення громадян. Що таке “хороший” громадянин? Презентації студентських проектів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (100%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, ділові ігри, групові заняття, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему, студентські проекти, есе, участь в обговоренні, відвідування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Кислий П. Становлення парламентаризму в Україні: на тлі світового досвіду / П. Кислий, Ч. Вайс. – К.: Абрис, 2000. – 414 с. Конституція України // Відомості Верховної Ради України. – 1996. - № 30. – с. 381 -417. Олуйко В.М. Парламентське право України: проблеми теорії та практики / В.М. Олуйко. – К.: Юрінком Інтер, 2004. – 216 с. Основи демократії: Підручник для студентів вищих навчальних закладівЗа загальною редакцією Антоніни Колодій. 2009 р. – 832 с. Політологія / За ред. А.Колодій. – К.: Ельга, Ніка-Центр, 2003. – 664 с. Теорія парламентаризму: навчальний посібник / М.А. Бучин, У.В. Ільницька, Л.О. Кучма, Я.Б. Турчин. – Львів: Видавництво НУ «ЛП», 2011. – 392 с. Шаповал В.М. Парламентаризм і законодавчий процес в Україні: Навчальний посібник / В.М. Шаповал, В.І. Борденюк, Г.С. Журавльова. – К.: Вид-во УАДУ, 2000. – 216 с.