Інституційний вимір політики
Спеціальність: Політологія
Код дисципліни: 8.052.00.M.014
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., доцент Малик І.Р.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: знання та розуміння основних понять, категорій, термінів, концепцій політології;
розуміння суті політичних явищ та процесів, особливостей, структури та функції політичної системи;
знання політичних ідеологій, політичних партій та основ політичної діяльності;
знання суті, особливостей, функцій та форм держави як основного інституту політичної системи;
знання основ державного правління в Україні;
розуміння суті зовнішньої політики держави та міжнародних відносин;
вміння аналізувати сучасні проблеми політичного життя України та аргументовано відстоювати власну громадянську позицію;
вміти застосувати політичні знання у професійній і громадській діяльності, формувати та обстоювати власну точку зору щодо розвитку політичних процесів в Україні та світі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Прикладна політологія, Теорія та методологія досліджень у сфері політології та міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Політичні інститути. „Інститут” та „інституція”:
проблема розрізнення понять. Еволюція політичних інститутів. Політична влада і політична система. Процес політичної соціалізації. Політична участь та її форми. Інститут політичного лідерства. Політичні партії, партійні та виборчі системи. Демократичні принципи виборів. Держава і громадянське суспільство. Правова держава та громадянське суспільство. Політичні режими: демократія та демократичні політичні режими. Недемократичні політичні режими. Система державного правління в Україні: структура та повноваження Верховної Ради України, конституційний статус Президента України, Кабінету Міністрів України, судової влади. Особливості системи місцевого самоврядування в Україні. Неформальні політичні інститути.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль: усне опитування, виступи на семінарах, написання рефератів (100%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Зеленько Г. Співвідношення процесів правової та політичної інституціоналізації політичних партій: українська практика / Г. Зеленько // Партійна система сучасної України.
Еволюція, тенденції та перспективи розвитку. – К. : ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2012. – С. 205–220.
2. Історія українського парламентаризму. Від допарламентських форм організації політичного життя до сьогодення : науково-історичне видання / [за ред. В. Литвина]. – К. : Дніпро, 2010. – 635 с.
3. Левенець Ю. Теорія коаліційних урядів: світовий досвід та українська практика / Ю.Левенець, Г. Зеленько, О.Фісун // Політичні проблеми сучасної України : Наукові доповіді. –
К. : ІПіЕНД ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2012. – С. 39–69.
4. Суспільна солідарність в Україні: проблеми і політичні засоби їх вирішення. Аналітична доповідь / [за заг. ред. О. М. Майбороди]. – К. : ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2012. – 62 с
5. Політологія: навчальний посібник / М.П. Гетьманчук, В.К. Грищук, Я.Б. Турчин та ін.; За заг. ред. М.П. Гетьманчука. – К.: Знання, 2011. – 415 с.
6. Словник-довідник політологічних термінів / [Бучин М.А., Волинець О.О., Волощук С.М. та ін.]. / За ред. М. Гетьманчука, П. Ткачука. – Львів: Військовий інститут Національного університету «Львівська політехніка», 2006. – 228 с.
7.Хома Н. Соціальна держава третього тисячоліття: модернізована модель.Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2014. № 3 (71). С. 205–215.
8. Чабанна М. Довіра до політичних інститутів: передумови та наслідки для демократії. Магістеріум. Політичні студії. 2014. № 58. С. 8-14.