Емпіричні дослідження в соціологічних практиках: особливості збору інформації та інтерпретації даних

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 8.054.00.M.011
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: кандидат політичних наук, старший викладач Яцишин Уляна Володимирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Поглиблене вивчення теоретико-методологічних засад емпіричної соціології, поглиблення навичок самостійного програмування, проведення та аналізу результатів досліджень залежно від обраної дослідницької стратегії.
Завдання: Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання в соціології та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з соціології та суміжних галузей. Здатність застосовувати сучасні методології, методи та інструменти емпіричних і теоретичних досліджень у сфері соціології, сучасні цифрові технології, бази даних та інші електронні ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення в науковій та освітній діяльності.
Результати навчання: - Здатність продемонструвати систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в області соціології, соціальних та поведінкових наук. - Здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел. - Застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем, характерних для обраної області наукових досліджень. - Уміння ефективно спілкуватись на професійному та громадському рівнях українською та іноземною мовами, в тому числі із використанням сучасних інформаційно-комунікативних інструментів та технологій. - Уміння представляти та обговорювати отримані результати і здійснювати трансфер набутих знань. - Здатність самостійно планувати та проводити наукові дослідження. - Здатність адаптуватись до нових умов, самостійно приймати фахові рішення. - Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. - Здатність відповідально ставитися до виконуваної роботи, очолювати проекту команду та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Аналітичні та чисельні методи досліджень соціальних проблем Дослідницький семінар в галузі соціології та соціальної роботи кореквізити: Опублікування та апробація результатів наукової роботи Наукові дослідження за темою дисертаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає розширити системні уявлення студентів про методологічні та методичні підходи щодо аналізу соціальних процесів в сучасному українському суспільстві та світі. Курс передбачає аналіз міждисциплінарної сфери знань, синтез існуючих підходів, концептів та теорії. В курсі розглядаються наступні теми.
Опис: Кількісна vs якісна традиція у емпіричній соціології. Теоретико-методологічні засади збору кількісної соціологічної інформації. Процедури концептуалізації та операціоналізації. Метод опитування: загальні методичні особливості. Метод контент-аналізу документів. Метод спостереження. Метод експерименту. Якісний підхід у соціологічному дослідженні: передумови, історія становлення, теоретичні витоки. Місце якісного дослідження в системі соціологічного знання. Загальна методологія науково-дослідницького проекту в системі «якісної соціології». Якісні методи як філософська настанова дослідника. Особливості логіки дій соціолога при проведенні якісного дослідження. Попередня підготовка “якісного” дослідження та реалізація задуму в польових умовах . Програма і цикл якісного дослідження. Класифікація якісних методів. Дослідницька стратегія/тактика «кейс-стади». Історичні та біографічні дослідження: усна історія, історія життя, історія сім’ї. Індивідуальне глибинне інтерв’ю як основний активний метод отримання інформації в якісному дослідженні. Теоретичні аспекти метода групових інтерв’ю. Види аналізу текстів в якісній соціології: наративний, інтерпретативний, інтент аналіз, дискурс/фрейм аналіз.
Методи та критерії оцінювання: робота на практичних заняттях (вибіркове усне опитування, доповіді, презентації), екзаменаційний контроль (тестовий контроль).
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки), презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: - Возможности использования качественной методологии в гендерных исследованиях. Под ред. М.М.Малышевой. М. 2010. - Девятко И.Ф. Методы социологического исследования. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2009. Сс.44-56. - Ильин Д.В. Драматургия качественного полевого исследования. — СПБ.: ИНТЕРСОЦИС, 2006. — 256 С. («Социополис»: Библиотека современного социогуманитарного знания) - Качественные методы. Полевые социологические исследования / И.Штейнберг, Т.Шанин, Е.Ковалев, А.Левинсон; под ред. И.Штейнберга. – СПб.: Алетейя, 2009. – 352 с. - с. 67-79, 315-320. - Квале С. Исследовательское интервью. М.: Смысл, 2003. - Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник / За ред.. Н.Костенко, Л.Скокової. – К.: Інститут соціології НАНУ, 2009. – 400. - 16. с. - Denzin, N. K. The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Transaction publishers, 2017. - Gordon, L. Real research: Research methods sociology students can use. SAGE Publications, 2019. - Silverman D. Doing Qualitatative Research. - London, 2000.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).