Моделювання в соціології

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 8.054.00.M.013
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: кандидат соціологічних наук Папіж Роксолана Миколаївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: ЗН-1. Здатність продемонструвати систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в області соціології, соціальних та поведінкових наук. ЗН-2.- Здатність продемонструвати поглиблені знання у обраній області наукових досліджень. УМ-3. Досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних суспільних системах. УМ-4. Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін в процесі розв’язання теоретичних та прикладних задач обраної області наукових досліджень. АіВ-1.Здатність самостійно планувати та проводити наукові дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: - Аналітичні та чисельні методи досліджень соціальних проблем - Дослідницький семінар у галузі соціології та соціальної роботи кореквізити: - Управління соціальними змінами - Соціокультурні процеси в суспільстві - Технології впливу у діловій комунікації
Короткий зміст навчальної програми: Сучасні моделі, що застосовуються у соціології та їх класифікація. Види моделювання. Системний та когнітивний аспекти методології моделювання. Змістовні моделі соціальної динаміки. Формальні моделі соціальних процесів. Описові моделі. Моделі агрегації та сегрегації. Моделі поширення інформації та демографічні моделі. Використання моделі теорії ігор для прийняття стратегічних рішень. Моделі прийняття групових (колективних) рішень та суспільного вибору. Модель соціальної мобільності. Інтерпретація математичних моделей на рівні опису та результату.
Методи та критерії оцінювання: •поточний контроль – виконання і захист індивідуальних завдань, тестовий контроль, фронтальне опитування (40%) •підсумковий контроль – контрольний захід (екзамен) письмове опитування (50%) і усне опитування за питаннями екзаменаційного білету (10%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Амосов Н.М. Моделирование мышления и психологии. – К.: Наукова думка, 1965. – 304 с. Горбулін В.П., Інформаційні операції та безпека суспільства: загрози, протидія, моделювання : монографія / В.П. Горбулін, О.Г. Додонов , Д.В. Ланде. – К. : Інтертехнологія, 2009. –164 с. Грушецький, А. М. (2014). Агентне моделювання: основні ідеї та перспективи. Наукові записки НаУКМА. Соціологічні науки, 161, 21–27. Економіко-математичне моделювання. Математичне програмування [Текст] : навч. посіб. / М. М. Семко, М. М. Пискун, В. І. Панченко, В. В. Лаговський ; Держ. податкова адмін. України, Нац. ун-т держ. податкової служби України. - Ірпінь : Нац. ун-т ДПС України, 2008. - 240 с. Ковальчук А. Є. Особливості моделювання суспільства майбутнього в сучасному соціальному пізнанні / А. Є. Ковальчук // Грані. - 2015. - № 11(1). - С. 92-97. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Grani_2015_11(1)__19. Лактіонов Є. Ю. Моделювання соціальних процесів на основі математичної моделі Лотки-Вольтерри / Є. Ю. Лактіонов, М. В. Скрипіцин, Н. М. Порватова // Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. — 2018. — № 2 (42). — С. 44–53. Москотіна, Р. (2019). Агентно-орієнтоване моделювання та соціологія: точки перетину. Соціологічні студії, 1(14), 38–44. Плотинский Ю. М. Модели социальных процессов: учебное пособие для высших учебных заведений / Ю. М. Плотинский — М. : Логос, 2001. — 206 с. Райцин В.Я. Моделирование социальных процессов : учебник Плехановской академии / В.Я. Райцин. – М. : Экзамен, Харвест, 2005 г. – 192 с. Соціальне моделювання – один з базових сучасних засобів забезпечення національної безпеки / В.М. Фурашев, Д.В. Ланде // Інформація і право. — 2011. — № 1(1). — С. 69-75. Bruch, E., Atwell, J. (2013). Agent-Based Models in Empirical Social Research. Режим доступу: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4430112/#R92 Behavioral Game Theory and Sociology Herbert Gintis.- January 26, 2006. Режим доступу: http://www.umass.edu/preferen/gintis/behavi~1.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).