Управління соціальними змінами

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 8.054.00.M.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.політ.н., доцент Школяр Мар’яна Володимирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Розглянути основні напрями соціологічного аналізу, інтерпретації, розуміння соціальних змін, що передбачає осмислення історичного надбання теоретичної соціології та сучасних дискусій у цьому теоретичному полі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Загальних: ЗК04. Здатність розв’язувати комплексні проблеми соціології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності. Спеціальних (фахових, предметних ): СК05. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері соціології, оцінювати та забезпечувати якість виконуваних досліджень.
Результати навчання: Програмні результати навчання: Зн 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання з соціології та на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, та отримання нових знань у сфері соціології та/або здійснення інновацій. Зн 3. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема результати емпіричних досліджень та теоретичного аналізу соціальних систем і процесів, наявні соціологічні дані. Зн 5. Здатність продемонструвати розуміння впливу прийнятих рішень та отриманих в процесі дослідницької роботи результатів на суспільні процеси, на врегулювання соціальних проблем. АВ1 Демонстрація значної авторитетності, інноваційності, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності. Методи навчання: Лекції; практичні заняття: усне опитування, доповіді, інтерактивні вправи, дискусії; самостійна робота: опрацювання поточного лекційного матеріалу, вивчення окремих питань, що передбачені і рекомендовані до самостійного опрацювання, виконання індивідуального контрольного завдання (еcсе), консультації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити •Аналітичні та чисельні методи досліджень соціальних проблем •Дослідницький семінар в галузі соціології та соціальної роботи кореквізити •Наукові дослідження за темою дисертаційної роботи •Опублікування та апробація результатів наукової роботи
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення цієї дисципліни допоможе засвоїти поняття та концепції, які характеризують соціальні зміни; розуміти та інтерпретувати сутність соціальних процесів та соціальних рухів; застосовувати здобуті знання для аналізу емпіричного матеріалу і пояснення змін у сучасному світі та в українському суспільстві. Вивчення дисципліни передбачає роботу на лекціях та практичних заняттях, які мають інтерактивний характер (робота в малих групах, дискусії, розв’язання проблемних завдань тощо), а також самостійну роботу при опрацюванні тем даної дисципліни та вивченні наукової літератури; написання контрольної роботи у вигляді ессе за тематикою курсу; складання іспиту.
Опис: Концептуалізація поняття «соціальна зміна». Чинники та механізми соціальних змін. Теоретико-методологічні засади дослідження соціальних змін в сучасному суспільстві. Класичні соціологічні підходи до дослідження соціальних змін: соціальний еволюціонізм та неоеволюціонізм; циклічні теорії соціальних змін; функціональна та конфліктологічна парадигми в інтерпретації природи соціальних змін; теорії модернізації та конвергенції. Соціальні зміни у фокусі сучасного соціологічного дискурсу. Неомодернізаційні та глобалізаційні процеси сучасного світу. Діяльнісно-структурні концепції соціальних змін. Методологія історичної соціології в дослідженні соціальної динаміки.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, доповіді, інтерактивні вправи, дискусії), індивідуальна контрольна робота (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Атестація студентів з дисципліни «Управління соціальними змінами» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей. 2. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання з використанням методів комплексної діагностики: семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), виконання індивідуального наукового завдання (ІЗ) та участі в НДР. 3. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є її тематика, завдання до практичних та самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 4. Атестація якості освоєння дисципліни здійснюється після виконання студентами робочої програми у повному обсязі .
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Афонін Е.А., Бандурка О.М., Мартинов А.Ю. Соціальні цикли: історико-соціологічний підхід. Х.: Вид-во «Титул», 2008. 504 с. 2. Гавриленко І.М., Мельник П.В., Недюха М.П. Соціальний розвиток: Навчальний посібник. Київ, 2001. 484 с. 3. Ґіденс Е. Соціологія. К., Основи. - 1999р. 532с. 4. Теорія соціальних змін: cучасні соціологічні концептуалізації: навчальний посібник / П. В. Кутуєв, О. В. Богданова, М. І. Клименко, Т. В. Коломієць [та ін.] ; НТУУ «КПІ». Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2014. 220 с. 5. Штомпка П. Социология социальных изменений. М., 1996. 416 с. 6. Штомпка П.Соціологія. Аналіз суспільства. К., 2020. 800 с. 7. Massey G. M. Ways of Social Change. Making Sense of Modern Times. Second edition. 2015. 416p. 8. Weinstein J. Social Change. Therd edition. 2010. 458p. 9. Спеціальні та галузеві соціології: навчальний посібник / Л. Є. Клос, Л. Д. Климанська, М. В. Школяр та ін..Львів: Новий Світ-2000, 2019. – 422 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).