Дослідницький семінар у галузі соціології та соціальної роботи

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 8.054.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Савка Віктор Євгенович, кандидат соціологічних наук, доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у здобувачів освіти здатності проводити самостійну дослідницьку діяльність в рамках кваліфікаційної роботи рівня PhD, розв’язувати комплексні теоретико-методологічні та прикладні проблеми в галузі соціології та соціальної роботи.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти наступних компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність продукувати нові ідеї, розв'язувати комплексні проблеми соціології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. Загальні компетентності: ЗК 04. Здатність розв’язувати комплексні проблеми соціології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності. Спеціальні компетентності: СК 03 Здатність застосовувати сучасні методології, методи та інструменти емпіричних і теоретичних досліджень у сфері соціології, сучасні цифрові технології, бази даних та інші електронні ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення в науковій та освітній діяльності. СК 05 Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері соціології, оцінювати та забезпечувати якість виконуваних досліджень. СК 07 Здатність аналізувати та оцінювати сучасний стан, тенденції розвитку соціології
Результати навчання: ЗН 1 Мати передові концептуальні та методологічні знання з соціології та на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, та отримання нових знань у сфері соціології та/або здійснення інновацій. ЗН 3 Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема результати емпіричних досліджень та теоретичного аналізу соціальних систем і процесів, наявні соціологічні дані. ЗН 4 Глибоко розуміти загальні принципи та методи соціально - поведінкових наук, а також методологію наукових досліджень, застосовувати їх у власних дослідженнях у сфері соціології та у викладацькій практиці. ЗН 5 Здатність продемонструвати розуміння впливу прийнятих рішень та отриманих в процесі дослідницької роботи результатів на суспільні процеси, на врегулювання соціальних проблем. УМ 3. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, зокрема статистичні методи аналізу даних великого обсягу та/або складної структури, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи. УМ 5. Оцінити доцільність та можливість застосування нових дослідницьких методів і технологій при розв’язанні фахових задач. АВ 1. Демонстрація значної авторитетності, інноваційності, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності. АВ 2. Здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити – Філософія і методологія науки;Аналітичні та чисельні методи досліджень соціальних проблем; Методологія і методи досліджень у якісній соціології. Кореквізити –Емпіричні дослідження в соціологічних практиках:особливості збору інформації та інтерпретації; Академічне письмо; Наукова комунікація:методи оприлюднення результатів дослідження; Конструювання академічних текстів та академічна доброчесність.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Дослідницький семінар у галузі соціології та соціальної роботи» передбачає засвоєння здобувачами освіти сучасних методів планування та проведення наукових досліджень, які стосуються актуальних проблем сучасного суспільства, головно вітчизняного, методами, прийнятими у соціогуманітарних науках. Також формуються вміння донести до різних груп споживачів наукової інформації результати проведених досліджень.
Опис: Вступ до курсу. Особливості наукового пізнання як форми відображення реальності. Організація наукового дослідження. Основні соціогуманітарні парадигми та їх евристичний потенціал. Логіка викладу матеріалу в науковому дослідженні (на прикладі дисертаційної роботи). Емпіричне дослідження в науковій роботі та його дизайн. Визначення сфер застосування результатів дослідження та формулювання рекомендацій прикладного характеру. Висновки у науковому дослідженні (на прикладі дисертаційної роботи). Бібліографічний апарат у наукових роботах. Примітки та додатки у дисертаційному дослідженні. Графічне оформлення наукової роботи. Етичні аспекти у наукових дослідженнях та академічна доброчесність.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь – 4 б. – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Доповнення – 1 б. - науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку – 4 б. - послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Богдан О. Що варто знати про соціологію та соціологічні дослідження? Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених.- К. 2015. 2. Бірта Г. О., Бургу Ю.Г. Методологія і організація наукових досліджень.: навч. посіб.– К. : «Центр учбової літератури», 2014. 3. Корягін М. В., Чік М. Ю. Основи наукових досліджень : Навч.посібник, 2017. 4. Логіка наукового дослідження. /Укл.: Л.Д. Климанська, В.Є. Савка – Львів- 2020. 5. Семигіна Т. Чи завжди цифри мають значення: огляд парадигм дослідження у соціальній роботі. «WayScience». – 2020-Vol.6-№7. 6. Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень:навч.посіб.–К. : Вид. Дім „Слово”, 2003. 7. Шишкіна Є. К., Носирєв О.О. Методологія наукових досліджень: навч. посібник. - Харків : Діса плюс, 2014. 8. Harding S. Objectivity&Diversity. Another logic of scientific research. The University of Chicago Press, Chicago, 2015
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).