Вимірювально-інформаційні технології в екологічному управлінні

Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 8.101.00.M.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: Д.т.н., професор Сабадаш Віра Василівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • розуміння теоретичних засад, що лежать в основі методів досліджень стану навколишнього середовища, інформаційне забезпечення та методологія проведення польових та камеральних досліджень; • уміння здійснювати обробку результатів моніторингу, дослідження і аналіз залежностей, побудову прогнозів; • уміння обрати та використовувати готові програмні засоби (математичні пакети програм) для аналітичного, графічного, чисельного розв'язання математичних задач, які є моделями явищ і процесів в складних динамічних екологічних та природоохоронних системах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Фундаментальні засади екологічної біотехнології; • Наукові основи моделювання та прогнозування стану довкілля.
Короткий зміст навчальної програми: Введення в інформаційні технології. Поняття про інформаційні системи (ІС), їх класифікація. Зміст і етапи інформаційно-вимірювальних технологій. Поняття про інформаційно-вимірювальні системи (ІВС), їх призначення, узагальнена структурна схема. Основні типи інформаційних вимірювальних систем. Принципи організації системи вимірювання. Технологія синтезу систем геоінформаційного моніторингу. ГІС. Тенденції в глобальній екоінформатиці. Системи управління базами даних. Універсальна інформаційно-вимірювальна система екологічного моніторингу.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль, усне опитування (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Посудін Ю.І. Практикум з методів вимірювання параметрів навколишнього середовища/ Посудін Ю.І. К.: ЗАТ «НІЧЛАВА», 2007. - 226 с. 2. Посудін Ю.І. Біофізика і методи аналізу навколишнього середовища/ Посудін Ю.І.К.: 2011. -296 c. 3. Методи вимірювання параметрів навколишнього середовища/ Масікевич Ю.Г., Гринь С.О., Герецун Г.М. та ін. Чернівці, Зелена Буковина, 2005. - 341 с.