Управління життєвим циклом

Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 8.101.00.M.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.с.-г.н., доц. Тимук Іван Степанович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є сформувати цілісне уявлення про один із засобів екологічного менеджменту — оцінку життєвого циклу, який дає можливість проаналізувати екологічність продукту чи технології, виявити їх глобальний екологічний вплив та запропонувати альтернативи для його мінімізації.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. розуміти загальний принцип оцінки життєвого циклу; 2. вміти визначати цілі та межі систем дослідження; 3. розуміти процес інвентаризації ресурсів та викидів промислових підприємств; 4. проводити аналіз екологічного впливу і вміти інтерпретувати отримані результати; 5. вміти застосовувати оцінку життєвого впливу в системі екологічного менеджменту; 6. розуміти принципи впровадження оцінки життєвого циклу на підприємствах.
Результати навчання: Фахова компетентність: Здатність визначати залежність параметрів узагальнюючих оцінюючих показників для природних та антропогенних факторів за умови застосування спеціалізованих комп’ютерних програм. Програмний результат: Вміння визначати та обґрунтовувати допустимі обсяги споживання сировини, матеріалів, продукції чи природних ресурсів (їх транспортування та переробки) для мінімізації негативного впливу на стан навколишнього середовища.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Методи дослідження в технологіях захисту навколишнього середовища 2. Наукові основи моделювання та прогнозування стану довкілля
Короткий зміст навчальної програми: Програмою дисципліни «Управління життєвим циклом» передбачено вивчення низки сучасного програмного забезпечення для аналізу екологічного вплив продукту, процесу чи необхідної системи, пов’язаної з виконанням відповідної функції. Вона дозволяє порівняти продукти чи існуючі системи між ними, виявити точки, у яких продукт може бути покращений і допомогти розробити нові продукти. Це, перш за все, засіб порівняння, спрямований на те, щоб оцінити екологічне навантаження, пов’язане з кількома продуктами, процесами чи системами, а також порівняти різні етапи виробництва одного продукту.
Опис: Навчальна дисципліна складається з таких основних тем: 1. Оцінка життєвого циклу в структурі екологічного менеджменту 2. Практичні принципи збалансованого розвитку в системі оцінки життєвого циклу 3. Характеристика програмного забезпечення для проведення оцінки життєвого циклу 4. Структура виконання оцінки життєвого циклу 5. Визначення цілі (мети) дослідження та меж (границь) системи, що входить до ОЖЦ 6. Інвентаризація ресурсів та забруднень 7. Аналіз екологічного впливу (Life Cycle Impact Assessment) LCIA
Методи та критерії оцінювання: Засобами оцінювання та методами демонстрування результатів навчання є: залік; тести; презентації; реферат; виступи на наукових заходах; доповіді. Форми поточного контролю: усне опитування, письмове чи комп’ютерне тематичне тестування, виступи на практичних заняттях, захисти лабораторних робіт, захист РГР (розрахунково-графічної роботи) Форма контролю: комп’ютерне тестування чи письмова робота. Форма підсумкового семестрового контролю: екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль, РГР (30%); • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. ДСТУ ISO 14040:2004 Екологічне керування. Оцінювання життєвого циклу. Принцип та структура; 2. ДСТУ ISO 14040:2004 Екологічне керування. Оцінювання життєвого циклу. Визначення цілі і сфери застосування інвентаризаці; 3. ДСТУ ISO / TR 14049:2004 Екологічне керування. Оцінювання життєвого циклу. Приклади використання ISO 14041 для визначення цілі і сфери застосування та аналізування інвентаризації. 4. ДСТУ ISO 14040:2004 р. - Екологічне керування. Оцінювання життєвого циклу. Принцип та структура (ISO 14040:1997) 5. ДСТУ ISO 14041:2004 р. - Екологічне керування. Оцінювання життєвого циклу. Визначення цілі і сфери застосування інвентаризації (ISO 14041:1998) 6. ДСТУ ISO / TR 14049:2004 р. - Екологічне керування. Оцінювання життєвого циклу. Приклади використання ISO 14041 для визначення цілі і сфери застосування та аналізування інвентаризації (ISO/TR 14049: 2000). 7. SimaPro Database Manual. Methods Library https://simapro.com/wp-content/uploads/2019/02/DatabaseManualMethods.pdf 8. SimaPro Tutorial https://www.pre-sustainability.com/download/SimaPro8Tutorial.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).