Рентгенівські медичні технології

Спеціальність: Біотехнічні та медичні апарати і системи (Інтернет речей)
Код дисципліни: 7.163.03.E.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: Васьків Г.М
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою викладання даної дисципліни є вивчення студентами фізичних процесів, які відбуваються у рентгенівських приладах, процесів генерування гальмівного та характеристичного рентегенівського випромінювання. Показати основні способи використання рентгенівського випромінювання для проведення діагностичних осліджень та рентгенотерапії. Вивчення особливостей конструкції та принципів роботи рентгенодіагностичних та рентгенотерапевтичних апаратів. Ознайомлення з найновішими методами рентгенівської обчислювальної томографії та МРТ.
Завдання: Вивчення навчальні компетентності передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати складні задачі та проблеми у біомедичній інженерії або у процесі навчання, що передбачає застосування загально технічних теорій та методів з урахуванням біологічних особливостей об’єкта, проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначених умов і вимог. Загальні компетентності • ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. • ЗК2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності: • ФК1. Здатність вирішувати комплексні проблеми біомедичної інженерії із застосування методів математики природничих та інженерних наук. • ФК4. Здатність створювати і вдосконалювати засоби, методи та технології біомедичної інженерії для дослідження і розробки біоінженерних об’єктів та систем медико-технічного призначення. • ФК7. Здатність ефективно використовувати складне медичне обладнання, в тому числі променевої медичної техніки. • ФК9. Здатність використовувати методи тестування медичних приладів і систем, розрахунків основних вузлів електронних і мікропроцесорних систем медичного призначення. • ФК10. Здатність виконувати інженерне обслуговування медичних приладів і систем, до складу яких входять цифрові мікропроцесорні системи. • ФК11. Здатність проводити ручне і автоматизоване тестування програм біомедичного призначення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним демонструвати такі результати навчання: РН3. Створювати і вдосконалювати засоби, методи та технології біомедичної інженерії для всебічного дослідження і розробки біоінженерних об’єктів та систем медико-технічного призначення. РН7. Виявляти проблеми та оцінювати перспективи (прогнозувати) розвитку біомедичної інженерії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Біофізичні основи інструментальних методів медичної діагностики Супутні та наступні навчальні дисципліни Біофізичні основи інструментальної фізіотерапії
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни базується на знаннях з основ конструювання радіоелектронних апаратів, матеріалів радіоелектронних апаратів а також фізики і хімії. Знання курсу „Рентгенівські медичні технології” необхідні для розуміння і вивчення дисциплін медико – діагностичного плану і є базовими для освітньої програми „Біотехнічні та медичні апарати і системи (Інтернет речей)”.
Опис: Загальна характеристика рентгенівських променів та способів їх використання. Фізичні процеси у рентгенівських приладах. Гальмівне рентгенівське випромінювання. Інтенсивність гальмівного випромінювання. Просторовий розподіл інтенсивності. Характеристичне рентгенівське випромінювання. Взаємодія рентгенівського випромінювання з речовиною. Фотоелектричне поглинання. Ефект Комптона. Когерентне і некогерентне розсіювання. Кількісна характеристика рентгенівського випромінювання. Методи дозиметрії рентгенівського випромінювання. Іонізаційний метод. Калориметричний метод. Хімічний метод. Фотографічний метод. Сцинтиляційний метод. Люмінесцентний метод. Напівпровідниковий метод. Захист від рентгенівського випромінювання. Регламентування часу перебування в зоні опромінення. Катоди рентгенівських приладів. Конструкції катодів. Аноди рентгенівських приладів. Нерухомі аноди. Рухомі аноди. Диски для рухомих анодів. Оптичні параметри рентгенівських трубок. Електричні характеристики рентгенівських трубок. Балони рентгенівських трубок. Трубки для рентгенодіагностики. Рентгенотерапія. Терапевтичні рентгенівські трубки. Моноблоки та випромінювачі. Особливості конструкції. Випромінювачі рентгенівські. Пристрої живлення рентгенівські. Високовольтні випрямлячі. Схеми живлення рентгенівських трубок. Перетворювачі рентгенівського зображення. Люмінесцентні і металічні рентгенівські екрани. Екрани для рентгеноскопії і флюорографії. Рентгенівські електрооптичні перетворювачі. Рентгенівські плівки. Напівпровідникові перетворювачі. Ксерорентгенографічні перетворювачі. Рентгеновідікони. Флюорографічні методи діагностики. Рентгенографічні методи діагностики. Флюороскопічний метод діагностики. Підсилювачі рентгенівського зображення (ПРЗ). ПРЗ з РЕОП. ПРЗ з ЕОП. Рентгенівські обчислювальні томографи. Томографи 1-4- поколінь. Томографічні випромінювачі. Детектори рентгенівського випромінювання. Скануючі пристрої. Рентгенівські стереоскопи і установки для контролю швидкозмінних процесів. Рентгенівські стробоскопи. Загальна характеристика рентгенівські апаратів. Апарати для мамографії. Дентальні апарати. Установки для ангіографії. Апарати для нейрорадіологічних досліджень. Апарати для урології.
Методи та критерії оцінювання: Письмова та усна форма екзамену, поточний контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Усні і письмові опитування в процесі виконання і захисту практичних робіт -25 Разом ПК 25 балів Письмова компонента 50 балів Усна компонента 25 балів Разом 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ковальський О.В., Мечев Д.С., Данилевич В.П. Радіологія (променева терапія, променева діагностика). - Вінниця: "Нова книга", 2017. - 512 с. 2. Променева діагностика / Коваль Г.Ю., Мечев Д.С., Щербіна О.В. та ін.; За заг. ред. Г.Ю. Коваль. - К.: Медицина України, 2018. Т. 1. - 302 с. 3. Променева діагностика / Коваль Г.Ю., Бабкіна Т.М., Щербіна О.В. та ін.; За заг. ред. Г.Ю. Коваль. - К.: Медицина України, 2020. Т. 2. - 768 с. 4. Кравчук С.Ю. Радіологія: підручник / Для студентів, лікарів-інтернів медичних закладів вищої освіти. - К.: "Медицина", 2019. - 296 с. 5. Радіологія / М.С. Каменецький, М.Б. Первак, Д.С. Мечев та ін.; за ред. М.С. Каменецького. - Донецьк: "Ноулідж", 2013. - 260 с. 6. Радіонуклідна діагностика та променева терапія / за ред. А.Н. Лазаря. - Вінниця: Нова книга, 2006. - 200 с. 7. Рентгенодіагностика / за ред. В.І. Мілька. - Вінниця: Нова книга, 2005. 8. Ткаченко М.М. Радіологія (променева діагностика та променева терапія). - К.: Книга плюс, 2011. - 720 с. 9. Радіологія. Променева терапія. Променева діагностика. Підручник / Ковальський О.В., Мечев Д.С., Данилевич В.П. - Вінниця: Нова книга, 2013. - 512 с. 10. Методи променевої діагностики: навчальний посібник для студентів / уклад. Н.В. Туманська, К.С. Барська, С.В. Скринченко, Т.М. Кічангіна. - Запоріжжя: [ЗДМУ], 2017. - 82 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).